Kurs mod København

Du kan ikke komme tættere på vandet end her, hvor bølgerne nogle dage slår mod vinduerne. Nils Jeppe Hansen reddede en gammel bilfærge fra ophugning og forvandlede den til en husbåd.

© Karina Tengberg

Da bilfærgen Fritz Juel sejlede sin sidste skemalagte tur i efteråret 2001, var arkitekt og designer Nils Jeppe Hansen med om bord.

Han havde været på auktion og var nu den nye, lykkelige ejer af det gamle skib, der siden 1954 havde levet et driftigt og slidsomt liv som transportfærge blandt andet mellem Svendborg og Vindeby på Fyn.

Nu kunne fem års arbejde med at ombygge den gamle færge til en moderne husbåd begynde. Og det var en udfordring, for hvordan bevarer man på én gang skibets sjæl og integritet, mens man samtidigt skaber et hus på vandet – med alt hvad det indebærer?

Løsningen blev en zinkklædt kasse med store glaspartier, bygget oven på færgens gamle bildæk.

© Karina Tengberg

Her kunne engang holde 27 biler I dag er de afløst af møbeklassikere og moderne design på de nye, sortolierede trægulve. Bordet i forgrunden er designet af Nils Jeppe Hansen og hans søn Mads for Desigmani. Herpå forskellige arbejdsmodeller af designprojekter og henover George Nelsons Bubble Lamp.

© Karina Tengberg

De mørke træpaneler på væggene fungerer godt i det åbne alrum, hvor vandet kaster rigeligt med lys ind ad de store glaspartier. Bordet, designet af Nils Jeppe Hansen og hans søn, hedder Bord 1. Rundt om blandede stole af Arne Jacobsen og Eames i sort og turkis.

© Karina Tengberg

Der er ikke meget skibskabys over det stramme Tectum-køkken i sort, hvidt og orange. Køkkenøen bliver mest brugt til en kop kaffe. De hvide corianbarstole, Tabu, er designet af Nils Jeppe Hansen og hans søn Mads for Designmani. På bordet kandelaber og kande fra Muuto og lille stage fra Helgo.

© Karina Tengberg

Her møder husbådens nye rum den gamle færges rå, nittede stålvægge – og de supplerer hinanden flot. To brede bånd af ovenlysvinduer løber i hver side i hele alrummets længde. Der er desuden solpaneler på taget, så det meget lys bliver udnyttet fuldt ud. Her står en række Tabu-stole i hvid corian fra Designmani og i baggrunden en skænk med udvalg af klassisk og nyt design – fx bordlampen fra Bestlite og Astack-lysestagen fra Helgo.

© Karina Tengberg

Fjerlette og spinkle møbler duer ikke på en husbåd, der i sagens natur aldrig ligger stille. På dage med hårdt vejr er stuen i konstant bevægelse, så Nils Jeppe Hansen har indrettet sig med møbler, der ikke sådan lige lader sig kaste rundt. Trappen i midten af rummet fører ned til skibets hjerte, det gamle maskinrum.

© Karina Tengberg

Et kig ind i skibets nye badeværelse der er enkelt indrettet med elementer fra Tectum. Herfra kigger man ud ad ét af de få originale vinduer, der er tilbage på Fritz Juel.

© Karina Tengberg

Modige persienner i gul og turkis af Jørgen Fog giver en helt særlig stemning og leg med lyset her ved bordet i den ene ende af alrummet. Omvendt kan de også skydes til side, så man kan nyde den spektakulære udsigt over den københavnske havnefront. Sorte Myre-stole rundt om bordet fra Paustian, herpå en Krenit-skål og en Kubus-stage, begge fra Normann Copenhagen. Igen spiller bådens klassiske indretning flot op imod de mere modige arkitektoniske elementer.

© Karina Tengberg

En udsigt forbeholdt de færreste! Skuespilhuset ved Kvæsthusbroen i København er tegnet af Lene Tranberg fra Lundgaard & Tranberg Arkitekter. Det danner en smuk kulisse bag husbåden og er desuden flot oplyst om aftenen.

Relaterede Artikler