Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Arkitektens sorte drøm

I det arkitekttegnede hus dominerer naturen udenfor og får kontrast af stramme, kvadratiske former indenfor. Michael Vork har selv tegnet det 190 m2 store byggeri, der ligger ved Århus.

© Thomas Hommelgaard

Et stramt, geometrisk hus på 190 m2 ligger på en trimmet græsplæne, men ellers midt i den vilde natur. Huset er et resultat af to arkitekters ideer og egne tegninger. Den 36-årige arkitekt Michael Vork har sammen med sin kone Søs Kristensen, 31 år, skabt drømmehuset, hvor de bor med deres børn Johannes på fem og Olivia på seks år.

  • Som princip tænker jeg på boligen som en naturskabt ting, der bliver åbnet og forfinet af menneskehånd. Jeg forestiller mig en rå kasse, fra hvilken der bliver fjernet elementer, og jeg ønsker at lave en sondring mellem det udvendige og det indvendige rum. “Kassens” ydre har bevaret et groft præg med uhøvlede, sortmalede, brede brædder, mens den indvendige side imod gården og terrasserummet har en finere karakter med høvlede, smalle og hvidmalede brædder, fortæller Michael Vork.

Han voksede op i sin fars træværksted, blev først murer, så bygningskonstruktør og til sidst arkitekt.

© Thomas Hommelgaard

Huset står som en skulptur i landskabet med sine skæve vinkler og store glaspartier. Den gamle Volvo fra 1972 er ved at blive sat i stand. Den orange dør er valgt helt bevidst for at understrege forskellen mellem inde og ude.

© Thomas Hommelgaard

Køkkenet er indrettet i en stram geometrisk form med moduler, der ligger vinkelret på hinanden. På gulvet af sorte natursten står elementerne fra Modulia Århus med bordplader i stål, der er designet af Simon Kalmer fra Heartsteeling. Armaturer er Vola, og køkkenet får farve af Verner Pantons Flower Pot-lamper og orange Ghost-stole fra italienske Kartell.

© Thomas Hommelgaard

Biopejsen giver hygge uden at sode I baggrunden skimtes spiseafdelingen og de store vinduer til det fri.

© Thomas Hommelgaard

Trappen til venstre fører op til stuen og til højre ned til badeværelset. I kraft af de forskudte planer leger dagslyset i rummene.

© Thomas Hommelgaard

Spisebordet har Michael Vork designet de grønne stole er Pantons Tivoli-model fra Djob, lampen en stor Flower Pot.

© Thomas Hommelgaard

Stuen er delt i to af biopejsen Ignora Adamas fra M.E. Nordic og har lounge i den ene ende og spise-afdeling i den anden. De to Trix-madrasser fra Kartell er designet af Piero Lissoni. Det kvadratiske udtryk forstærkes af Poul Kjærholms PK22-stole i baggrunden. Bakkebordet mellem stolene er fra Kartell, og de tilfældigt ophængte billeder med paddehatte hænger som et naivt udråbstegn i den strømlinede verden. Frisen består af 11 tryk af kunstneren Jakob Kristensen.

© Thomas Hommelgaard

Det indmurede badekar af Philippe Starck hedder X og er fra Duravit. Fra badekarret er der udsigt til grønne træer om dagen og stjernehimmel om aftenen. Sengen er i samme rum, så her er velvære og afslapning i højsædet. Den klare taburet i acryl er designet af Marcel Wanders for Kartell.

© Thomas Hommelgaard

Det hvide badeværelse har fået orange stænk i form af håndklæder fra Marimekko og en indmuret niche i væggen til højre.

© Thomas Hommelgaard

I soveværelset er sengen redt med Marimekko sengetøj med bladmotiv. Bemærk hvor tæt badekarret står på sengen. Panton?lampen Spiral SP 01 er fra Frandsen Lighting.

© Thomas Hommelgaard

Trappen forbinder soveværelset med stuen og alle gulve er beklædt med sorte natursten. De små lamper, Candaloo, fra Designdelicatessen har genopladelige batterier.

© Thomas Hommelgaard

Huset set fra havesiden er hvidmalet med en stor træterrasse. Bræddernes bredde er halveret i forhold til brædderne på husets forside for at skabe spænding i byggeriet.

Relaterede Artikler