Et hus, der fortæller historier
Dengang havde parret netop købt et hus i Hellerup efter at have boet på Fyn i mange år og havde aldrig tidligere tænkt på at flytte til udlandet eller specifikt at bo i Italien – det var villaen her, der trak dem derned. Men selv- om renovering af en 300 år gammel villa ikke ligefrem var hverdagskost for parret, så er den kreative proces med alt, hvad den indebærer af beslutninger, langtfra fremmed for dem.
Som medgrundlæggere af et af Danmarks mest kendte modebrands, Day Birger et Mikkelsen, har de sparret privat og professionelt i 35 år. Og foruden deres mangeårige hjem på Fyn og huset i Hellerup, som de nåede at istandsætte, inden de rykkede til Italien, har de også tidligere haft feriebolig i Caribien. Så Marianne Brandi ved ét og andet om indretning, og først og fremmest har hun lyttet til, hvad huset har fortalt hende.
– Vi har selvfølgelig en personlig stil, men vi har prøvet at respektere arkitekturens originalitet så meget som muligt. Vi har valgt klassiske linjer, som med lidt overbevisning godt kunne se ud, som om de har været her i noget tid. Og det klæder huset godt. Det er vigtigt, at man ikke bor i en antikvitet, men at man har et hjem: Noget er moderne, noget er originalt, siger hun.
Det moderne element er bl.a. fotokunst af Trine Søndergaard, som parret har tre værker af, og som Marianne beskriver som værende ligesom vinduer, hvor man bliver tiltrukket af udsigten: De har en helt speciel, dragende energi, som bidrager med en kompleks kontrast til de gamle rums iboende skønhed. Fejl har også været en del af processen – især når man står med et hus, der har 300 års liv lagret i vægge og lofter, fx i form af billeder.
– Vi er jo kommet til at ødelægge noget i processen, fordi vi ikke vidste, det var der, bl.a. fordi der skulle lægges el ind. Men vi fik dog fat i en maler, der kunne hjælpe os nogenlunde, og senere skal vi så have fat i en rigtig konservator. I det store rum i stueetagen, som jeg forestiller mig har været brugt til receptioner og som musikrum, er freskoerne i loftet faktisk ikke de originale; de er måske kun 200 år gamle, og vi ved, der ligger nogle endnu ældre under dem.
En sart grøn farve er en rød tråd igennem hele huset, dog allermest dominerende i køkkenet, der tidligere var delt ind i badeværelse, stue og køkken. Her blev alle vægge mellem rummene revet ned, og under et nedsænket loft åbenbarede sig en grøn, hvælvet kuppel, som definerer hele rummet i dag.
– Håndværkerne sagde, at det skulle de selvfølgelig nok male over, hvortil vi svarede: “Vil I godt være søde ikke at røre det!” husker Marianne.
Køkkenet er det sted, hvor det skandinaviske islæt skinner mest igennem, såsom i de mere monokrome farver, de enkle linjer og interiøret.
Lågerne på de upraktiske, men smukke overskabe var oprindeligt vinduer, som har fået nyt formål og isat løbeglas. Det er Charlotte Minch fra Vivre Kitchen, der står bag køkkendesignet.
– I køkkenet hang alle billederne til at begynde med på væggen, men efterfølgende har vi fået lavet de små svævende hylder. Hver gang vi gjorde rent, hang de skævt, og det var vi ved at blive sindssyge af. Kærlighedstræet har fulgt os i over 20 år – og har altid stået på den plads på bordet, fortæller Marianne.