Clausholm Slot © Christian Alexander Berner

"Det er et privilegium at overtage sådan en bygning. Mine forældre gjorde et fantastisk arbejde i at renovere slottet"

Kom med ind i Nordeuropas flotteste barokslot, og oplev, hvordan moderne kunst kan give det historiske islæt med- og modspil.

Kig op ... og bliv næsten majestætisk overvældet!

Hvis man drømmer om stuk, så vil oplevelsen af lofterne på Clausholm Slot kun forstærke det ønske. De er helt enestående.

Velkommen til et rigtigt slot, for Frederik IV boede her engang, efter at han bortførte Anna Sophie Reventlow og giftede sig med hende til venstre hånd, og da hans første hustru døde, blev Anna Sophie elegant ført over til højre hånd.

Danmarks slotte og herregårde er – mere eller mindre – vidner til danmarkshistorien, således også Clausholm Slot, hvor loftet i Kongesalen engang faldt ned og dræbte én og sårede en anden. Frederik IV drog fra slottet i raseri.

En lang række af ejerne har hver for sig sat sit præg på slottet. Lige fra den første, storkansler Conrad Reventlow, der opførte den trefløjede bygning, vi kender i dag, til 5. generation af slægten Berner, kammerherre og hofjægermester Kim A. Berner, som sammen med hustruen Margit Berner nu bor på slottet.

LÆS OGSÅ

Et åbent slot

Mange kender i dag slottet som den smukke baggrund bag seersuccesen Den store bagedysts hvide telt, og den udsigt bliver nu snart skiftet ud for Margit og Kim A. Berner, som begge er ved mentalt at flytte sig op til Avlsgaarden længere oppe på terrænet.

De er ved at beslutte sig for, hvad der skal blive på slottet, og hvad de skal have med. Kim A. Berners yngste søn, Christian, har for længst overtaget den daglige drift af Clausholm Slot og har store planer om at gøre slottet endnu mere aktivt med markeder og events, end det er i dag.

Kim A. Berner har ellers ikke ligget på den lade side. Han har gennem årene åbnet slottet for offentligheden og lavet mange forskellige aktiviteter lige fra juleborde til kulturaftener, men det er overordentlig dyrt at have sådan et historisk hus kørende, og alt skal prioriteres. Kim A. Berner overtog driften i 1977.

100 rum er blevet istandsat

– Jeg ville gerne sætte mit eget præg på slottet og har valgt at gøre det med noget fra min egen tid. Nemlig moderne kunst, fortæller Kim A. Berner og fortsætter:

– Min interesse for moderne kunst blev især vakt i forbindelse med en række kunstudstillinger, vi lavede her på slottet i 1990’erne med samtidskunstnere som Claus Carstensen og Günther Förg. Jeg arbejdede sammen med Galerie Mikael Andersen om nogle af dem, så en del af det, du ser på væggene i dag, stammer fra dengang, siger Kim A. Berner.

Han medgiver, at det vakte pænt stor opsigt, når gæster betragtede konstellationer af 1700-tals tapeter og voluminøse lofter sammen med samtidskunstnere som Lars Tygesen, Tom Anholt, Leonard Forslund og Tróndur Patursson, men i virkeligheden er netop baroktiden perfekt at lege med, for denne tid er karakteriseret ved det dramatiske og overvældende og derfor ideel til at give både mod- og samspil, påpeger Kim A. Berner. Slottets 100 rum kræver hele tiden et eller andet. Store og små restaureringer.

– Detaljer betyder noget, og det er summen af detaljer, som samlet giver det smukke udtryk. Man skal huske, at det er et privilegium at overtage sådan en bygning. Mine forældre gjorde et fantastisk arbejde i at renovere slottet. Jeg har selv som barn sammen med mine søskende med skalpel fjernet maling millimeter for millimeter, og det hører med til historien, at slottet var ubeboeligt om vinteren, da mine forældre overtog det. Der var ingen varme og kun to stikkontakter. Lidt af en ruin, som de med stor ihærdighed og flid fik istandgjort lige fra panelerne, som dekoreret med tyskeren Berendt Nohrs båndværksdekorationer kom til syne igen, til slotkapellets marmoreffekter, siger Kim A. Berner, som har været taknemmelig for generøse bidrag fra danske fonde.

Spøger det?

Og så er der spøgelserne, som ethvert slot med respekt for sig selv selvfølgelig har.

Således også på Clausholm Slot med genfærd, der spiller på slotskapellets orgel, eller lyden af barnegråd fra det forbandede værelse. BO BEDREs udsendte hørte nu ikke noget, da vi overnattede på slottet, ud over at sådan en gammel bygning knirker og giver forunderlige lyde fra sig, men engang hvor Kim A. Berner havde arrangeret en forfatterweekend med oplæsninger og deltagelse af både Inger Christensen og Suzanne Brøgger, fik digteren Henrik Nordbrandt et noget kort ophold.

Da han blev hentet på stationen i Randers, spurgte han Kim, om det spøgte på slottet, og henkastet blev han bekræftet i spørgsmålet. Med det resultat, at en skrækslagen Henrik Nordbrandt ikke sov om natten, og om morgenen kunne man se ham i vildt trav forlade slottet med rullekuffert. Han skulle ikke være et sekund mere på slottet.

Som han i et interview nogle år senere nævnte som sit livs mest rædselsfulde nat, men roste i øvrigt samtidig kammerherren. Gamle bygninger indeholder mange historier. Nogle sande, nogle myter.

LÆS OGSÅ