Arkitektparrets drømmehus med panorama-udsigt over Flensborg Fjord
Se det enestående hus, hvor udsigten hersker i alle rum.
Af
Huset er imødekommende, men også beskedent, her set fra gaden, Indgangspartiet er skubbet en anelse til venstre for udsigten – et klassisk træk i asiatisk arkitektur, hvor man gerne skal lave et chassé til siden, så de onde ånder ikke kan komme ind.
En drengedrøm
Hver gang, den unge gymnasieelev Bo Frederiksen gled ned gennem Flensborg Fjord i sin båd, kiggede han gerne over på husene, der lå og solede sig på de sydvendte skråninger ved Egernsund.
Dér kunne det være dejligt at bygge sig et hus en dag, tænkte den unge mand dengang for mere end 40 år siden.
Siden giftede han sig med Eva, også arkitekt, og sammen fik de to døtre, hvor den yngste datter, Lin, også arbejder i familievirksomheden, Frederiksen Architects.

Det er først fra vandsiden, at man kan se huset folde sig ud i sine tre etager, der alle har frit udsyn til havet.
Den solbeskinnede skrænt
Familien har boet og arbejdet i Københavns-området i mange år, hvor hverken Eva eller Bo har skænket området ved Flensborg Fjord en tanke.
Indtil Bo en dag nævnte sin barndomsdrøm for en bekendt, der kendte til en grund, der var til salg på den solbeskinnede skrænt mod vandet. Herefter gik arkitektparret Eva og Bo som katte om den varme grød i næsten 12 år – for hvad skulle de egentligt bygge her?
– Jeg har altid været fascineret af havet, og jeg værdsætter, at grunden vender sig mod sydvest mod en aktiv udsigt. Man kigger nemlig mod Tyskland, hvor der sejler mange både forbi, fortæller Bo, der selv er vokset op i Sønderborg.

"Her mangler der vist noget tapet," udbrød naboens knægt, da han kom ind i huset første gang. Men det gør der ikke, husets betonkonstruktion, der teknisk tager højde for det store jordtryk, der er omkring huset, er blevet et hovedtema i huset. Visuelt giver de enkle materialevalg et udtryk, der taler for sig selv. Sofaen er fra Hay og får selskab af en Wegner-stol.

Arkitektfamilien Frederiksen, hhv. Bo, Eva og Lin. Parrets ældste datter Siri er ikke til stede, men har også spillet en vigtig rolle i diskussionerne om udformning og realisering af huset.
En gammel teglværksby
Eva og Bo har tegnet mange huse sammen, men dette hus er det første, de har skabt til sig selv.
– I alle de bygninger, vi har tegnet, har vi taget udgangspunkt i stedets karakter: de omgivende bygninger, landskabet, sol og vind, områdets historie. Derfor er der ingen af vores huse, som er ens – men de har alle en grad af minimalisme, som vi hælder en del til, forklarer Eva, og Bo supplerer:
– Egernsund er en gammel teglværksby, og det måtte huset gerne afspejle. Teglen er samtidigt både smuk og meget resistent, så den egner sig til det barske klima herude – derfor har vi bevidst valgt en hårdbrændt sten fra Egernsund Tegl, som kan modstå vind og vejr. Og så var grunden i sig selv udgangspunkt for nogle logiske beslutninger. Der er et stort niveauspring fra gadeplan ned til havet, hele ni meter faktisk, og den bevægelse skulle huset spejle, fortæller Bo.

Fra spisepladsen er der uhindret udsigt over Flensborg Fjord. Møbler i træ taler flot sammen med egetræskarmene om vinduerne og skaber modspil til betonvæggene og -lofterne, der er blevet et vigtigt æstetisk greb igennem hele huset.
Som en stenblok i skrænten
Huset ser beskedent ud fra vejen og indgangspartiet, der ved første blik er et lavt murstenshus, transparent med store vinduespartier til begge sider, så havet kan ses allerede før, man kommer ind. Men fra siden – og fra havet – ser man, hvordan husets tre etager trykker sig ind i skrænten og åbner sig mod udsigten.
– Vi har arbejdet med, at huset er imødekommende mod vejen, hvor det jo også indgår i en sammenhæng med Egernsund og de øvrige huse her. Samtidigt åbner det sig kraftigt mod havet, hvor siderne er mere lukkede og "borg-agtige", med smalle vinduer skåret ind i facaden i et mønster, der giver spænding til facaden. Som en monolit i skrænten, forklarer Bo.


Eva og Bo gik efter et enkelt køkken, der samtidigt er markant nok til i sig selv at være et møbel i rummet. Valget faldt på Form 2-køkkenet fra Multiform i sort, så det træder flot frem på husets betonvægge og egetræsgulve. Indretningen er funktionel med en arbejdsø med vask og komfuret indbygget i køkkenvæggen med udsugning over. Lampen er fra XAL.

Nederst i huset har Eva og Bo indrettet et soveværelse med direkte udgang til en betonplatform, hvor man kan nyde et udendørs bad eller skridte de få trin ned til badebroen og hoppe i. Derfor er gulvet her også i beton, så overgangen mellem inde og ude foregår i ét visuelt flow.
Ude og inde flyder sammen
Udsigten er det vigtigste på alle husets niveauer, og trappen ned igennem etagerne er som en skibsbro, der fortsætter hele vejen ud i havet.
– Vi har skyerne og vandet som vigtigste element i alle rum, og derfor har vi bevidst holdt udtrykket meget minimalistisk indenfor. Med få materialer og farver, fortrinsvis beton og egetræ, i de store, lyse rum. Vi har været meget inspireret af japansk byggekultur, hvor der heller ikke bliver givet plads til unødige ting. Huset i sig selv er møblet, og rummene bliver mere og mere private, jo længere ned man bevæger sig i huset – vores soveværelse ligger nederst med udgang til terrassen og trappen videre til badebroen, siger Bo.
LÆS OGSÅ: Disse planter bør du have i dit soveværelse.

I soveværelset gemmer væggen et praktisk garderobeområde bag sengen. Den er malet i den gråblå nuance, Kveldshimmel, fra Jotun, der taler sammen med betonvæggenes naturlige nuance. Lamperne er fra Luceplan, og sengebordene fra 8000C.
Stor foranderlighed
– Det er ret enestående, når man bevæger sig igennem niveauerne – oppefra ser man kun vandet, næsten som på et højt krydstogtskib, men når man går ned ad trappen, ændrer perspektivet sig hele tiden. Her er en stor foranderlighed gennem rummene, som er fascinerende, fortæller Eva.

Lin Frederiksen nyder udsigten fra det store arbejdsrum, som er indrettet på husets øverste plan. Der er adgang hertil direkte fra entreen, så det kan bruges til møder og arbejde, uden at den mere private del af huset inddrages. Herfra er der også udgang til altan.
Det søde liv
Parret tager rykket mod Egernsund lidt ad gangen. Foreløbig har de tilbragt hele sommeren her, hvor de har afprøvet livet ombord på deres nybyggede drøm ved havet.
Det har betydet at bade under bruseren ved foden af huset, hvor der er indrettet en privat beton-terrasse med et udekøkken på vej. At høre klassisk musik og læse i de lyse rum med udsigt til fjorden. At arbejde i det store kontor og lave gode måltider i det nøje udvalgte køkken fra Multiform. Og det fungerer. Livet her.

Datteren Lin repræsenterer en ny generation af arkitekter, og hun har været en vigtig medspiller i udviklingen af huset ved Egernsund. Hun har, ligesom sine forældre, en særlig forkærlighed for et minimalistisk udtryk, der lader omgivelserne spille hovedrollen i arkitekturen
Med landskabet som arkitekt
– Mange synes, at vi er meget langt væk her, nærmest i Udkantsdanmark, og spørger os: "hvad skal I lave der, I kan jo ikke bare sidde og se på udsigten?" Men Egernsund er en fin lille by med et stort socialt samvær her på gaden. København er et par timers kørsel væk, men der er endnu kortere vej til Hamborg, som er en skøn storby, siger Eva, og Bo afslutter:
– Husets samspil med naturen og udsigten – det er dét, som spiller hovedrollen, ikke interiøret, der kan sløre det arkitektoniske helhedsbillede. Minimalismen fungerer for os, men om vi formår at fastholde det, må tiden vise. Jeg synes, det har været ret fantastisk at mærke, hvordan de her rum har påvirket os, når vi er her. Vi går ned i tempo, og der falder en særlig ro over os.

Som modspil til de øvrige store og åbne opholdsrum har Eva og Bo indrettet et mere intimt bibliotek. Reolen er bygget af overskudsmaterialer fra vindueslysningerne, og det er her i hulen, at parret trækker ind og læser og lytter til musik, stadig med kig til himmel og hav.

Intet overflødigt forstyrrer helheden her i det store badeværelse, hvor man kan bade med udsigt til fjorden udenfor, eller endda skyde døren til side og mærke brisen fra havet. Badekarret er støbt til stedet hos Hasenkopf i Tyskland, og loftspottene er fra Wever & Ducré.

Betondækket neden for huset er en privat oase i direkte forbindelse med Eva og Bos soveværelse. Skærmet for indkig til begge sider og med havet for fødderne. Med tiden skal der også bygges et udekøkken her, mens udebruseren er på plads. Stolene er fra Hay, og træbænkene er fra Skagerak.