Se et designerhjem bag Siloens rå facader
"Den primære årsag til, at vi ville bo lige her, var, at vi simpelthen forelskede os i denne gamle bygning."
Af

Facaden på den ikoniske gamle kornsilo er reformeret af Cobe Architects og ligger med front til havet i Nordhavnen i København og udsigt til vindmøller, Sverige og hele København.
Nordhavnen reformeres
I Københavns Nordhavn er byudviklingen i fuld gang – ikke mindst sat i værk af den ikoniske gamle kornsilo, Siloen, som nu rummer eksklusive lejligheder med attraktiv udsigt til by og vand.
Det er Cobe Architects, der står bag renoveringen af det imponerende hus.
Her besøger vi et par, som har været inspireret af bygningens industrielle rå stil og mikser poleret beton, jern, messing og træ i en gennemført skandinavisk stil.

Et stykke af den originale cementmur fra Siloen viser det flotte spil i betonen.

Som en abstrakt skulptur tårner Siloen sig op i Nordhavnen, hvor den står som en milepæl i byudviklingen.
Transformation af den gamle kornsilo
Byudviklingen har godt fat i København – ikke mindst i Nordhavn, der som bydel er ved at redefinere sig selv ved at omdanne industrielle bygninger til boliger og handelsområder.
Her markerer den ikoniske bygning Siloen sig som en imponerende milepæl i processen.
Det er Cobe Architects, som har transformeret den tidligere kornsilo om til mange spektakulære luksuslejligheder med en panoramisk udsigt til den københavnske skyline og havet.

Husets rå udtryk er understøttet af naturlige materialer indenfor. Sofaen fra BoConcept falder godt ind i betonens farver, mens sofabordet af træ, som Grethe har designet, skaber en varm stoflighed i de grå omgivelser. Gennem de syv m. høje gulv til loft-vinduer er det, som om himlen og havet trækkes ind i stuen.

En udsigt til hav og himmel fungerer som smukt tapet til Poul Kjærholm-spisebordet PK-54 og hvide 7’er-stole designet af Arne Jacobsen. Spisearrangementet omkranses af lysekronen Christiansborg, der er designet af Vilhelm Lauritzen til Christiansborg i 1950.
Råt og industrielt
Kommer man om bag den stålgrå facade, er der en særlig skønhed i denne lejlighed, hvor den industrielle stemning er bibeholdt med hård og rå cement, syv m’s loftshøjde og gulv til loft-vinduer.
Den er hjem for advokaten Grethe og hendes mand, salgsagenten Peter, som selv står bag renoveringen.
For parret havde et ønske om at lave et personligt projekt sammen og kontaktede en arkitekt til at hjælpe med at designe indendørsområdet.
At det 200 m² store rum kun var en tom skal, var kun en fordel, da de netop ledte efter et sted, hvor de kunne designe et hjem, der var skræddersyet til deres behov.
– Den primære årsag til, at vi ville bo lige her, var, at vi simpelthen forelskede os i denne gamle bygning, rummenes højde og cementdetaljerne, men også i det faktum, at det var en rå skal, siger Grethe.

Mønstre fra naturlige materialer er tænkt ind i indretningen i en blanding af beton, marmor, træ og keramik.

Den flotte betonvæg med dekorative stenformationer, som parret har valgt at beholde i rå form, er indrammet som et udsnit af en geometrisk ramme designet af Muller van Severen og købt hos Studio X Viaduct.
Industriel inspiration fra det originale kornsilo
Idéen med istandsættelsen var at bevare rumfornemmelsen og de rå og oprindelige karakteristika for at afspejle bygningens historik.
– Cementelementet og den industrielle atmosfære fra den originale kornsilo er det, der gør stedet så specielt. Men også det naturlige lys, som strømmer ind i alle rummene og skaber et smukt spil mellem alle farver og skygger afhængigt af lyset, fortæller Grethe.

Ved at vælge glasskabe i køkkenet har parret sørget for at skabe transparens, så lyset fra stuen kan strømme ind i køkkenet og samtidig skabe et let udtryk.

Køkkenet har parret selv designet ud fra et ønske om at skabe et enkelt og funktionelt udtryk, der samtidig skulle være råt og med et interessant spil fra flere materialer. Derfor har de kombineret hvide fliser fra Holland med lyst birketræ og messing. Køkkenøen er udført af en lokal håndværker, og armaturet er en Quooker.

At give et indtryk af lethed er idéen bag den nærmest svævende trappe og indbyggede bænk med læderhynde, som Grethe har designet. Eklipta-lamperne er designet af Arne Jacobsen, og Per Kirkeby er kunstneren bag det mørke maleri.
Naturtro elementer
For netop at understøtte husets rene rå udtryk blev udgangspunktet for Grethe og Peters materialevalg forskellige naturlige materialer.
Det betød, at de lagde et egetræsgulv på lejlighedens øverste etage, hvor sove- og gæsteværelset ligger, for at give en lettere, luftig fornemmelse, men også et indtryk af naturlighed.
På etagen nedenunder valgte de derimod at polere cementen for at give en anderledes og nærmest
elegant effekt til betonelementerne og den industrielle æstetik.


Træ skaber en blød kontrast til lejlighedens betonvægge. Det indbyggede skrivebord giver et let, uhøjtideligt udtryk på mezzaninen, hvor man kan skue ud over stuen og nyde udsigten. Birkestammer er brugt som en anderledes afskærmning af gæsteværelset, hvor de også er tænkt ind i en farveskala, der er holdt i sort og hvid.
Unik udsigt over Københavns skyline
Parret er enigt om, at det, de holder mest af i den flot moderniserede lejlighed, er de rigelige mængder af naturligt lys, der flyder ind gennem de store vinduer, men også muligheden for at bo i en gammel bygning, hvor de originale materialer og detaljer er bevaret, samtidig med at den er helt moderne i udtryk.
Det ses også, ved at det er skarpe industrielle betonstrukturer, der indrammer udsynet til vandet og vindmøllerne lige udenfor.
Oveni fungerer flere udgange til altaner fra spisestuen, køkkenet og stuen også som udsigtspunkter til at indtage synet af den travle industrielle havn og skibe, der står i kontrast til de åbne vidder med vand og vindmøller.
– Vi valgte en lejlighed, der lå på en af de øverste etager, for vi ville have højden, så vi kunne få den bedste udsigt og få mest ud af lyset. Vi kan se hele den nordlige del af byen mod vest, den smukke skyline og det lange udsyn til kysten mod nord og hele vejen over til Sverige og indgangen til havnen i øst. Det er virkelig et flot syn og ikke noget, man normalt ser i København, siger Grethe.

I badeværelset på nederste etage er der skabt en industriel stemning med pendlen og den fabrikslignende væg, og badekarret er placeret, så man kan se ud over København, mens man bader. Badekarret er hentet hjem fra USA.

Sort-hvid grafik er temaet på lejlighedens øverste etage – også på badeværelset, hvor hvide glaserede fliser er sat sammen med matte mønstrede. Udtrykket er enkelt med en klassisk modernitet og eksklusive detaljer skabt af Vola-armaturer af messing.
Skandinavisk design
Parret er kunstsamlere og ønskede bare vægge, der skulle stå som rent kanvas for vigtige værker af kunstnere, inklusive nogle af de mest berømte i Danmark som Per Kirkeby, men også værker af bl.a. Kehneth Nielsen, Brigitte Waldach, Jonathan Meese, Per Inge Bjørlo, Peter Linde Busk, Michael Kvium, Olox og Jens Birkemose.
Rummene er møbleret med danske moderne klassikere som Arne Jacobsen, Poul Kjærholm og Vilhelm Lauritzen, sammen med en indbygget bænk og skrivebord, hvide slagterfliser og messingdetaljer samt jern- og messingskabe, men også håndlavede grafiske sorte fliser i badeværelset og naturlige træelementer, der tilsammen skaber et sublimt skandinavisk udtryk.
– Designkonceptet i lejligheden og måden, som jeg forestillede mig udtrykket på, var, at gangen på mezzaninen skulle have jern- og glasdøre og minde i stil om et kontor for en værkfører på en gammel fabrik – stedet, hvor man holder øje med det hele, siger Grethe.