© Petra Kleis

Billige gasbetonblokke fra Bauhaus bliver til revolutionerende kunst i Sifs hænder

Billedhugger Sif Itona Westerberg genopfandt sig selv som kunstner, da hun begyndte at arbejde med billige gasbetonblokke. De første værker blev til i 2018, og så skete der noget stort...

Sif Itona Westerberg er en stærk kommunikator.

Hun henter overvejende sine fortællinger i myter, som hun sætter ind i en nutidig kontekst med bud også til fremtiden.

Hendes billeder, som hun på original vis skaber ved at skære dem ud i industrielle og helt prunkløse gasbetonblokke, rummer en forførende skønhed og har en magisk og nærværende ikonografi.

Der er fortrinsvis tale om relieffer, som enten hænger på væggen eller står i rummet og støtter sig op ad et stativ.

Det vrimler med fascinerende hybridvæsener, fabeldyr, organisk ornamentik og en forunderlig vegetation i hendes motiver, og der ligger en klar idé bag: Hun vil gerne genfortrylle den højteknologiske verden, som vi lever i, og få os til at tænke over vores forhold til naturen.

Gasbetonen er som nævnt prunkløs – det er et billigt materiale, som i det 20. århundrede har været anvendt inden for byggeindustrien til bl.a. at opføre parcelhuse, der var til at betale for almindelige mennesker.

Med dette materiale har Sif Itona Westerberg udvidet skulpturkunstens materialeudvalg og føjet et helt nyt kapitel til kunsthistorien, hvor høj- og lavkultur går hånd i hånd. I de seneste to år har hun også skabt nogle skulpturer i det mere klassiske skulpturmateriale bronze efter et legatophold i Pietrasanta, hvor hun i det verdensberømte bronzestøberi Fonderia Artistica Mariani lærte at arbejde med bronze.

LÆS OGSÅ

Smuk og problemsøgende kunst

Sif Itona Westerberg føjer nye lag til de urgamle myter ved at kommentere den truede natur og menneskehed i den antropocæne tidsalder, hvor naturen i høj grad lider under vores arts hærgen, herunder udryddelsen af tusindvis af dyrearter og et klima under pres pga. de store CO2-udledninger.

Hybridvæsnerne refererer også til mutationer, som foretages i videnskabelige forsøg. Her manipuleres der med genmaterialet med uforudsigelige konsekvenser.

Det handler med andre ord om noget så højaktuelt som det posthumane. Med sin på én gang smukke og problemsøgende kunst holder hun advarselsskilte op og spørger til, hvor vi egentlig er på vej hen.

Sif Itona Westerberg blev kendt i en større kreds, da hun medvirkede i DR’s tv-serie om Kunstnerkolonien på Bornholm, hvor man kunne følge hendes arbejde med et nyt værk. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2014.

Hendes værker bliver til i et stort lyst lokale på 4. sal i et hus, som tilfældigvis ejes af Pinsekirken, og hvor der er mange andre kunstneratelierer. Hun var så heldig at tegne kontrakt på det store rum, der har lysindfald fra flere sider, da hun i 2020 fik Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. Det var ikke kun en faglig fjer i hatten, men også kontanter på lommen.

Tilfældighedernes kunst

Sif startede med gasbetonen i 2018.

De første værker kunne opleves på soloudstillingen Fountain i 2019 i Tranen – Gentofte Hovedbiblioteks kunsthal for samtidskunst. Op til denne udstilling havde hun måttet genopfinde sig selv og opspore et nyt og billigere kunstnerisk materiale, som hun fandt en dag i en ganske almindelig Bauhaus-butik.

Hun har altid været tiltrukket af byggemarkeder, og hun købte en gasbetonblok og tog den med hjem under armen i metroen. Den første skulptur, der blev sat sammen af flere blokke, er en forunderlig hybrid mellem en kvinde og en mand, med titlen Antipode. Den står i et hjørne i atelieret og minder om hvordan hun kom i gang med det nye materiale.

Gasbeton består af vand, sand, kalk, cement og aluminiumspulver. Det er et stærkt, men også porøst materiale, der er nemt at skære i.

Sif benytter træskæreredskaber, save – et helt batteri af save hænger på væggen, for de bliver hurtigt sløve, når de skal sætte tænderne i den ellers ret bløde gasbeton – og skalpeller. Hun kan stable blokkene op ad en skråtstillet væg og på den måde skabe store, sammensatte relieffer. Værkerne bliver dog til blok for blok ved hendes forskellige arbejdsborde. Hun skifter ofte bord i løbet af dagen for variationens skyld.

Men meget af arbejdet foregår på det mentale plan. Sif er en velorienteret kunstner, der følger med i verdens gang og også finder inspiration litteraturen og mytologien. Mange af tidens problemer, herunder den omfattende og alvorlige identitetskrise, som især rammer mange unge disse år, finder vej til hendes kunst.

LÆS OGSÅ