
Beton, beton, beton. Sofie og Mikkel vidste, hvad de ville have, da de byggede nyt
En god kemi med arkitekten, der skulle tegne deres nye hus, var alfa og omega for parret Sofie og Mikkel. Så da den første samtale handlede mere om liv end om arkitektur, var de ikke i tvivl.
AfFor fem år siden opstod der jobmuligheder, som gjorde, at Sofie og Mikkel skulle flytte fra Jylland til København.
Imens de gik i gang med at afsøge markedet, boede Mikkel i en fremlejet lejlighed i hovedstaden, og Sofie blev i parrets daværende hus i Viborg.
Begge var egentlig indstillet på, at det var en lejlighed, de var på udkig efter.
Lige indtil Sofie en lørdag morgen over kaffen besluttede sig for at teste en anden søgekombination af ord, der lød noget i retning af “hus, tæt på metro, egnet til nedrivning, nybyg”.
Der dukkede en salgsopstilling op, og hun sendte linket til Mikkel på sms – lidt for sjov, siger hun.
– Jeg skrev: “Vi kan også købe det her, rive det ned og bygge et nyt – det koster det samme som en lejlighed.” Så svarede han: “God idé, det gør vi.” Jeg var alligevel nødt til lige at ringe til ham, for jeg syntes ikke, vi kunne træffe så stor en beslutning over sms, griner hun.
År forinden havde hun set arkitekt Rasmus Baks private sommerhus i diverse medier og forelsket sig i hans enkle stil og streg.
Derfor fik hun og Mikkel, hvad hun kalder en blind date med ham – et opstartsmøde før opstartsmødet for at finde ud af, om kemien var der.
– Da vi havde snakket i tre timer, og Rasmus’ børn havde banket på, jeg ved ikke hvor mange gange, og sagt “far, nu skal vi altså afsted, ellers kommer vi for sent”, var vi ikke i tvivl om, at han skulle tegne vores hus, siger Sofie og fortsætter:
– Han spurgte meget til vores liv, og hvordan vi lever det, og han har haft fokus på at tegne et hjem ud fra dét, lige så meget som ud fra et fysisk udtryk. Det er det, en dygtig arkitekt kan: virkeliggøre, hvordan det hele menneske afspejles i hjemmet.
En manual for fremtidige møbelkøb
Baks Arkitekter har også tegnet meget af interiøret, det være sig døre, bad og køkken, fordi parret gerne ville beholde samme arkitektoniske streg i indretningen.
Derudover blev der fra arkitekternes side også lavet en designmanual, angående hvilke materialer der ville passe godt til husets øvrige møbler, som Sofie og Mikkel langt hen ad vejen har fulgt, da de købte møbler – de oplevede, at det faktisk var rart, at der var udstukket en retning.
Sidst, men ikke mindst har parret også sparret med en indretningsdesigner om at få det hele til at hænge sammen.
– Det kan jeg da nemt selv klare, tænkte jeg. Og det kunne jeg måske også, men så ville det have taget endnu længere tid at komme på plads, husker Sofie. Så da hun blev kontaktet af stylist og interiørdesigner Elisabeth Kruse, der havde arbejdet med nogle af parrets venner, som havde anbefalet hende at se det nye hus, tog Sofie imod tilbuddet om at få nogle forslag til indretningen.
– Vi havde selv købt møbler inden da. Det, hun har hjulpet med, er "de små ting": tekstiler, keramik, brugskunst, kunst. Det er på grund af hende, at farven brun er blevet en del af vores hjem. Det havde jeg aldrig selv valgt, men jeg elsker det. Hun har bidraget med varme, idéer og den sidste finish og været med til at sætte prikken over i'et.

Køkkenet har udsigt og udgang til gårdhaven, der er fyldt med høje græsser og træer. Det er tegnet af Baks Arkitekter, og ligesom resten af træarbejdet i huset er det udført af PN Snedkeri. Armaturet i bruneret messing er fra Quooker, kogepladen er fra Bora, og ovnene fra Gaggenau. Alle hårde hvidevarer er gemt bag egetræslågerne. I-Model-pendlen over køkkenøen er fra Anour.

Sofie nyder de rene overflader, der gør det nemt at holde orden. Lidt, men godt får lov at stå fremme – her fra Frama, Jonas Als, Room by Sarah, Bonni Bonne, Audo Copenhagen, Ferm Living, &Tradition og Alexander Kirkeby.

Køkkenskuffe med indbygget bestikopdeling, alt sammen i lysolieret eg fra PN Snedkeri. Heri finder man knive med træskaft fra Numero 46, en børste fra Blindes Arbejde, Georg Jensen-bestik designet af Arne Jacobsen, et saltkar og skåle fra Per Bo, servietter fra Georg Jensen Damask og kopper fra Audo Copenhagen.

Aldrig før har parret brugt så meget tid i deres køkken – det er et rum, de i høj grad bliver hængende i. Bordet og bænken er udført af PN Snedkeri, stolene er PK1 af Poul Kjærholm, og pendlerne er fra Møller & Rothe.

Stolen Den trætte mand i lammeskind med ben i lys eg tilføjer masser af blødhed til stuen, der også består af en LC 2/3-sofa designet af Le Corbusier og et bord, PK61, af Poul Kjærholm, hvorpå der står en vase af Colin King og en træopsats af Bonni Bonne.

Det store værk på væggen malet af Elisabeth Kruse indfanger farver og stemning i stuen godt. Det gengiver havbunden på Færøerne og hedder Fló/højvand. Under det står et lavt bord i egetræ og marmor, N-CTO1 fra Norm Architects. Norm har også lavet det lille brune objekt, der står på de sorte opbevaringsbokse, mens bonbonnieren er fra Georg Jensen, metalkanden fra New Works, og vasen fra Louise Roe.

Hjemmekontoret ligger ved siden af køkkenet og har ligesom resten af huset en skydedør, så man enten kan følge med i, hvad der foregår, eller få fred til det, man skal lave. Bordet er udført af PN Snedkeri, og EA 117-kontorstolen er designet af Charles og Ray Eames. Panthella-bordlampen er Verner Pantons fra Louis Poulsen, træbukken er fra Blomus, og Beosound Edge-højttaleren er fra B&O.

I soveværelset er sengeramme og -borde samt hovedgærde lavet i samme egetræ som resten af husets træinteriør, tegnet af Baks Arkitekter og udført af PN Snedkeri. Sengelinned og plaiden er fra By Nord, og Hashira-bordlampen er fra Audo Copenhagen.

På badeværelset er der sat store vinduespartier, som kan åbnes ud til terrassen. Det mørke, gråbrune marmor og messingarmaturerne fra Vola står godt til betonen. Alt er udført af PN Snedkeri.

Tunge mørklægningsgardiner i grå fra Brandsborg holder lyset ude og nattesøvnen god. Spejlet er fra Audo Copenhagen, designet af Norm Architects. Den lille bakke i vindueskarmen er fra Blomus, og krukken er fra Interior.

Et fint gæsteværelse med rene linjer, der skaber ro, når man skal sove. Taburetten, der fungerer som natbord, er fra Moebe, og lampen derpå er fra Tom Rossau, model ST906 Mini Birch i fyrretræ. Linnedet er fra Aiayu.

Gæstebadeværelset ville være en mørk, grå hule, hvis ikke det var for et stort vindue – ligesom andre steder i huset er karmen lav, så den tjener som en hylde og siddeplads. Alle armaturer er fra Vola. Taburetten er designet af Andreas Martin-Löf for Frama, og i fadet er der en samling af badeprodukter fra Audo Copenhagen og børster fra Blindes Arbejde.

Man kan træde direkte ud i et udendørsspa fra parrets badeværelse. Her er der sat en bruser fra Frostline op, hvis man blot skal have en hurtig skyller, og et kar beklædt med trælister, hvis man skal nyde en stille stund udenfor.

Der er tænkt over alle arkitektoniske detaljer, og man kan, hvis alt står åbent, kigge fra fortovet og helt ned i modsatte ende af huset. Cedertræet og betonen klæder hinanden perfekt.

De to døre ved udgangen rummer henholdsvis affaldssortering og redskabsskur, som lukker haven af mod vejen og skaber en hyggelig gårdhave med morgensol – og gemmer de mange spande til affald væk på en meget elegant måde. AH502-stolene og AH902-bordet er fra Carl Hansen & Søn, og kanden og fadet er fra henholdsvis Georg Jensen og Audo Copenhagen.

Huset set fra øst med indgang til køkkenet. Grunden er relativt lille, og huset omkring 180 m2.