Stue med kig til grøn have
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Der er ingen døre mellem værksted og hjem: Sådan har Susanne Rützou forenet bolig og atelier i sin 340 m2 store lejlighed

Den tidligere designer har i dag skiften tøjet ud med leret, og skaber i dag stentøj i organiske former. Det ses tydeligt i den toetagers lejlighed på Østerbro, hvor hendes værksted og atelier flyder ubesværet sammen med resten af hendes liv.

Der er ingen døre mellem Susanne Rützous atelier og værksted og stuerne og køkkenet ovenpå i hendes 340 m2 store villalejlighed i det dobbelthus på Østerbro, som arkitekt Vilhelm Lauritzen byggede til sig selv og sin søster i 1932.

Den glidende overgang mellem hendes kreative virke og liv i øvrigt vidner om det organiske flow, som gennemstrømmer hendes måde at fundere, kreere, indrette, designe, tænke, rejse, leve og ånde på. Grænser, som er så flydende, at kreationer ofte ender med at finde vej til hendes egne reoler, inden de får fast plads eller kommer videre ud i verden.

– Så summer jeg lidt over dem og lærer af dem, som hun siger.

Vaser og fade, ofte i vredne, skæve, buede og sprøde dimensioner og former i en harmonisk balancegang på kanten af det skrøbelige, blander sig med hendes eklektiske samling af møbler, rejseminder og kunst.

LÆS OGSÅ

Det perfekte husmatch

Husets stil er præget af 1930’erne og en usædvanlig blanding af noget industrielt med stramme linjer og stålsprossede vinduer på tre af siderne og en snert af stateligt herreværelse med eksotiske træsorter og store teaktræsvinduer og franske døre på den fjerde, ud mod terrassen og haven. Hun faldt pladask for stemningen og det udanske udtryk, da hun flyttede ind i 2014, og hendes intuitive og funktionelle tilgang er som skabt til huset.

– Både mit formsprog og min indretning tager afsæt i en kærlighed til det naturdrevne, og mit fokus på materialernes og farvernes stoflighed og indbyrdes samspil er også en og samme tilgang. Men når jeg indretter, er de praktiske, funktionelle hensyn førsteprioritet. Dét kommer derimod først i betragtning senere hen, når jeg skaber mine egne ting, siger hun, der efter mange år i modebranchen og et par omveje, bl.a. et stenhuggerkursus, har fundet sin passion i stentøjet.

Umiddelbart er der på mange måder et kvantespring mellem mode og keramik, men på det personlige plan oplever hun udviklingen som naturlig.

– Jeg er stadig fascineret og inspireret af de samme ting og fænomener. Jeg går til de kreative beslutningsprocesser på måder, jeg ofte selv smiler over at kunne genkende fra før. Efter mange år med teamwork, kommercielle hensyn og produktion pr. langdistance har jeg haft trang til at læne mig frit ind i den mere kunstneriske del af min natur og dyrke fordybelsen og den nære proces med hænderne i materialet ... Skal jeg mærke rigtigt efter, så ved jeg godt, at min sande natur er tættere på kunsten. At det er den vej, det tager mig. Det er både hudløst og frit. Det er godt.

Begge børn er for længst flyttet i egne reder, og deres værelser i underetagen er forvandlet til studie og værksted med masser af plads til udstyret og de mange arbejdsgange, som keramik kræver, og hun nyder at have god plads omkring sig og adgang til de ofte selvopfundne redskaber i lettilgængelige systemer og zoner på reoler og borde.

Den fordybende ro og et smukt lysindfald fra de store vinduespartier er noget af det vigtigste, da hun er meget påvirkelig af stemningen i et rum. Ud over at være praktisk er arbejdsrummet også et sted, der åbner hende kreativt.

– Noget af det, jeg til stadighed finder dragende ved at arbejde i ler, er, at materialet både føjer og udfordrer mig. Det har vilje, hukommelse, kemi. Og hver slags ler har særlige præmisser, som jeg kun lærer at manipulere til min favør ved at opnå en intuitiv fornemmelse for materialet. Det bliver ikke mindst sat på spidsen ved, at en stor del af mit udtryk er lethed og naturdrevne former, som i sine sarte balancer meget nemt kan ende galt.

Kunst og rejseminder i første række

I hjemmet har hun altid omgivet sig med en skæv blanding af billeder og objekter, som hun har været tiltrukket af på forskellige tider, og som stadigvæk bidrager med en særlig stemning i indretningen.

– Gudskelov er der ikke nogen skabelon for, hvad der er god kunst. Den bedste kunst for mig er den, jeg virkelig kan mærke. Der er en dimension i livet, hvor jeg tænker, at kunsten er livsnødvendig. Det intuitive og frie sprog, hvormed kunsten taler til vores følelser, bidrager til, at vi definerer os som individer og i det hele taget tænker og ser farver.

Uanset tidens strømninger vil kunst, personlige minder og ting samlet på rejser altid have en fremtrædende plads. Det seneste år har Susanne Rützou taget revanche for de understimulerende coronaår og rejst ekstremt meget i Thailand, Japan, Brasilien og Indien.

– Det flytter, udvikler og oplader kreativt at rejse. At rejse skærper mine sanser, og uforudsigelige indtryk skubber mine tanker i nye retninger. Og såer det også meget sundt for mig en gang imellem ikke at have adgang til leret. At lade lyset komme ud af nogle andre sprækker.

Turen til Japan var især givende. Her besøgte hun små keramiske samfund på en meget inspirerende stroppetur mellem kultur og stor natur.

– På et langt dybere plan gav rejsen mig en forståelse af, hvad min egen æstetik er rundet og begrundet af. Indimellem kan det godt føles, som om langsommelighed er lidt underkendt herhjemme, og jeg nød at være i et samfund, hvor det at tage sig den tid, umage tager, er alment anerkendt som en kvalitet.

En kvalitet, hun selv hviler i, når hun forsvinder ned på værkstedet.

– Det er ideelt at have mit værksted i forlængelse af mit hjem. Jeg holder af at kunne arbejde i lange stræk og på, hvad andre nok vil kalde usædvanlige tidspunkter. Også her er jeg organisk anlagt.

LÆS OGSÅ