Det perfekte husmatch
Husets stil er præget af 1930’erne og en usædvanlig blanding af noget industrielt med stramme linjer og stålsprossede vinduer på tre af siderne og en snert af stateligt herreværelse med eksotiske træsorter og store teaktræsvinduer og franske døre på den fjerde, ud mod terrassen og haven. Hun faldt pladask for stemningen og det udanske udtryk, da hun flyttede ind i 2014, og hendes intuitive og funktionelle tilgang er som skabt til huset.
– Både mit formsprog og min indretning tager afsæt i en kærlighed til det naturdrevne, og mit fokus på materialernes og farvernes stoflighed og indbyrdes samspil er også en og samme tilgang. Men når jeg indretter, er de praktiske, funktionelle hensyn førsteprioritet. Dét kommer derimod først i betragtning senere hen, når jeg skaber mine egne ting, siger hun, der efter mange år i modebranchen og et par omveje, bl.a. et stenhuggerkursus, har fundet sin passion i stentøjet.
Umiddelbart er der på mange måder et kvantespring mellem mode og keramik, men på det personlige plan oplever hun udviklingen som naturlig.
– Jeg er stadig fascineret og inspireret af de samme ting og fænomener. Jeg går til de kreative beslutningsprocesser på måder, jeg ofte selv smiler over at kunne genkende fra før. Efter mange år med teamwork, kommercielle hensyn og produktion pr. langdistance har jeg haft trang til at læne mig frit ind i den mere kunstneriske del af min natur og dyrke fordybelsen og den nære proces med hænderne i materialet ... Skal jeg mærke rigtigt efter, så ved jeg godt, at min sande natur er tættere på kunsten. At det er den vej, det tager mig. Det er både hudløst og frit. Det er godt.
Begge børn er for længst flyttet i egne reder, og deres værelser i underetagen er forvandlet til studie og værksted med masser af plads til udstyret og de mange arbejdsgange, som keramik kræver, og hun nyder at have god plads omkring sig og adgang til de ofte selvopfundne redskaber i lettilgængelige systemer og zoner på reoler og borde.
Den fordybende ro og et smukt lysindfald fra de store vinduespartier er noget af det vigtigste, da hun er meget påvirkelig af stemningen i et rum. Ud over at være praktisk er arbejdsrummet også et sted, der åbner hende kreativt.
– Noget af det, jeg til stadighed finder dragende ved at arbejde i ler, er, at materialet både føjer og udfordrer mig. Det har vilje, hukommelse, kemi. Og hver slags ler har særlige præmisser, som jeg kun lærer at manipulere til min favør ved at opnå en intuitiv fornemmelse for materialet. Det bliver ikke mindst sat på spidsen ved, at en stor del af mit udtryk er lethed og naturdrevne former, som i sine sarte balancer meget nemt kan ende galt.