Spisestue
© Anne Bråtveit. Styling: Cathrine Bækken

Cecilie har taget brugen af marmor til det næste niveau: Selv dørkarmene er udført i det elskede materiale

Med et nik til klassisk arkitektur og et kompromisløst krav om kvalitet er en slidt bylejlighed i Norges hovedstad blevet forvandlet til en stilren skønhed til glæde for de nuværende ejere – og fremtidige beboere.

– Et gennemarbejdet interiør skal have lang levetid og også fungere for næste ejer og for den næste ejer igen. Det er altid mit mål.

Sådan siger interiørarkitekt Cecilie Claussen med henvisning til et af sine seneste projekter, renoveringen af en Frogner-lejlighed på rundt regnet 150 m2 i et boligkompleks fra 1901 tegnet af arkitekt Oscar Dehkes.

Her har Cecilie Claussen samarbejdet tæt med ejeren, Eden Adar, som havde en klar vision for interiøret.

– Jeg havde allerede tænkt meget over, hvilke materialer og hvilket udtryk jeg ønskede mig, da jeg kontaktede Cecilie. For mig var det vigtigt at tage hensyn til arkitekturen i lejligheden, og jeg var også inspireret af det skandinaviske formsprog.

LÆS OGSÅ

Fra flere stilarter til én enhed

– Cecilie har været til stor hjælp med at forbedre lejlighedens layout og realisere idéerne, siger Eden Adar, der bor med sin mand og deres to små børn.

– Eden er en ekstrem æstetiker, og det har været en spændende proces at føre hendes ønsker ud i livet. Hun ville skabe et rummeligt hjem med høj kvalitet både i materialerne, de tekniske installationer og planløsningen. Det har været rigtig fedt at diskutere med en, som har så mange interessante referencer, siger interiørarkitekten.

For selv en tydelig idé må drøftes grundigt for at forstå, hvad der ligger til grund for visionen.

– Ofte kan der være en anden vej frem til målet end den, en klient i udgangspunktet har set for sig, og det er mit job som interiørarkitekt at kunne lede denne proces trygt i havn, siger Cecilie.

I dette tilfælde var udgangspunktet en nedslidt lejlighed, der fremstod som to separate enheder.

– Overfladerne var slidte, badeværelserne havde passeret deres glansdage, og hele lejligheden trængte til en totalrenovering. Rummene ud mod gaden, det vil sige stuen og køkkenet, var i én stil, imens de, der vendte ind mod baggården, havde en helt anden karakter, forklarer Cecilie Claussen og fortsætter:

– Vi ønskede at forene alle rummene til en helhed og desuden fremhæve de arkitektoniske kvaliteter. Disse gamle bylejligheder har noget, mange moderne boliger mangler, nemlig plads! Med så store, luftige rum var det naturligt at åbne op mellem stuen og køkkenet for at fremhæve volumen.

For Eden Adar er boligens grundplan afgørende for, om den fungerer godt eller dårligt.

– Jeg er så glad for, at soveværelserne ligger ind mod den stille baggård, og at de sociale rum er i den anden ende. På den måde kan børnene sove i fred og ro, samtidig med at vi kan have gæster, siger hun.

To stilarter adskiller leve- og soveområde

En bred gang skiller den sociale del af lejligheden fra soveafdelingen, og interiørarkitekten har valgt at gøre åbningerne fra gangen mellem de to områder større og desuden indramme dem i marmor.

– Det har været vigtigt at centrere dem og skabe klare gangbaner, som gør det let at færdes i og mellem rummene. Størrelsen på de marmorklædte åbninger gør, at dagslyset trænger længst muligt ind i lejligheden, og stenenes solide udtryk slår tonen an for resten af interiøret, siger interiørarkitekten.

– Proportionerne minder om den klassiske arkitektur i Rom og oplevelsen af at bevæge sig rundt blandt søjler og store, robuste vægge. Det giver en følelse af at være tryg og blive taget vare på, tilføjer hun.

Eden Adar er optaget af at skabe forskellige stemninger rundtom i hjemmet, så det bliver en oplevelse at gå fra et rum til et andet.

– Jeg er følsom i forhold til de miljøer, jeg befinder mig i, og det er oprigtig vigtigt for mig, hvordan en malet overflade opleves, eller hvordan det er at gå på et trægulv, fortæller hun.

Dette har interiørarkitekten realiseret ved at arbejde med to lidt forskellige farve- og materialepaletter – en kølig base i det sociale område og en lidt varmere en i soveafdelingen.

– Det er en tydelig scenografi, og du skal mærke, at du bevæger dig fra den ene del til den anden, fortæller Cecilie Claussen.

Den gennemtænkte planløsning følges op med førsteklasses materialer og håndværk. Interiørarkitekten fremhæver gerne både entreprenør Nytt Prosjekt og Hamran, som har lavet alle de specialsnedkererede løsninger, inklusive det store køkken i eg, hvor øen samler rummet.

– Nu til dags skal der ikke meget til, før vi bytter ting ud, men både i køkkenet og resten af lejligheden har vi valgt varige materialer, som bare bliver pænere med tiden og får en fin patina ved brug. Et godt rum er et godt rum; vi mennesker er i grunden ikke så forskellige, pointerer Cecilie Clausen.

LÆS OGSÅ