© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Hun er direktør for kendt kunstmesse: Sådan bor hun selv med kunsten

Julie Quottrup Silbermann har styr på samtidskunsten via sit job som direktør for CHART – Skandinaviens store kunstmesse. Hjemme hos sig selv har hun valgt kunst, som gerne må have små hemmeligheder indbygget i sig.

Julie Quottrup Silbermann tænker tilbage. Her i hendes toværelses lejlighed ved kanten til Hellerup med kig til Øresund sidder vi ved spisebordet, hun har arvet. På væggen hænger drømmende moderne fotokunst af Astrid Kruse Jensen over for hendes farfars svendestykke fra 1938 – et værk af indfarvet glas, der står “Nimb” på.

– Kunst har været en del af min opvækst, hvor mine forældre tog mig med på mange kunstudstillinger og museer. Dengang var der ikke så mange gallerier, som der er nu. Vi havde ikke så meget kunst derhjemme. Mine for- ældre købte på et tidspunkt et litografi af Freddie, men ellers besøgte og oplevede vi kunsten på udstillinger, smiler hun ved erindringen.

Julie Quottrup Silbermann har siden 2022 været direktør for CHART, den årlige kunstmesse og kulturbegivenhed, som har været med til, at København nu er Skandinaviens vigtigste by for kunst. CHART finder i år sted for 13. gang fra 28. til 31. august, hvor Julie Quottrup Silbermann nu for tredje gang inviterer kunstinteresserede på Charlottenborg. Her præsenterer en række af Skandinaviens førende gallerier det bedste, de kan tilbyde lige nu. Hendes vej til at leve af at formidle kunst gik over Paris.

– Jeg læste fransk på universitetet, og så tog jeg et sidefag i kunsthistorie. Og så kunne jeg mærke, da jeg flyttede til Paris, at det var kunsten, der rykkede i mig frem for det franske. Jeg havde ikke rigtig lyst til at være gymnasielærer. Det så jeg ikke lige for mig, så jeg kastede min energi ind i kunsthistorie og moderne kultur og kulturformidling og fokuserede på samtidskunsten i min kandidat. Og så var min levevej udstukket, fortæller hun. Hun har siden arbejdet for nogle af landets førende gallerister, fx Nils Stærk og Martin Asbæk.

LÆS OGSÅ

Hvordan er kunstscenen lige nu?
– Det er ikke så let, som det har været. Nogle af gallerierne slås i denne meget usikre verden. Rent kunstmæssigt sker der spændende udviklinger. Sådan noget som performancekunst vokser for tiden, og så fortsætter også disse krydsninger mellem kunst og design, hvor kunst, design, mode og arkitektur bliver bundet sammen. Man er ikke så bange for at lege på kryds og tværs. Mondrian og Yves Saint Laurent gjorde det for 50 år siden. Så det er jo ikke nyt, men inden for de seneste fem år eksperimenterer man mere på tværs. Vi står stærkere, når vi begynder at arbejde sammen og trækker fx kunsten ind i modeverdenen, så du møder et nyt publikum. Vi kan være med til at løfte hinanden, siger Julie Quottrup Silbermann.

Du rejser meget. Hvad har været dine største kunstneriske oplevelser det seneste år?
– Det, der lige popper op, er Rothko-udstillingen på Nationalmuseet i Oslo, som viste hans papirværker. Mark Rothko arbejdede med papir gennem hele sin karriere. Men i sine senere år havde han mange rygproblemer, og derfor blev hans værker mindre. Mange af hans papirværker blev sat op på lærreder og har samme effekt som hans mere kendte olieværker. Farverne står nærmest og vibrerer. Det var en stor oplevelse, og jeg blev decideret rørt, siger hun.

I hendes eget private liv har kunsten også en vigtig rolle med nøje udvalgte værker i forskellige genrer.

– For mig skal den kunst, jeg omgiver mig med i mit daglige liv, have nogle splinter af irritation i sig. Det irriterende gør, at du bliver ved at have en nysgerrighed. Hvad er god kunst? Det skal ikke være for dekorativt. Eller ikke kun, men have forskellige lag, så et værk vokser på én. Det kan godt være, at man ikke kan svare på spørgsmålet om, hvad det er, der drager ved et bestemt kunstværk, men det er en god idé, at man stiller spørgsmålet, siger Julie Quottrup Silbermann, der på CHART sidste år introducerede en særlig ny kurateret gratis udstilling af værker til under 20.000 kr. for at opmuntre førstegangskøbere til at begynde at samle på kunst på en lettere og mere tilgængelig måde. I år bliver der bl.a. fokuseret på kunst i det offentlige rum med talks og performances, der fortsætter helt ud på Kongens Nytorv.

– I år kan det være, at de nærmest bevæger sig helt ned i metroen. Vi har et stort offentligt tilgængeligt program, der er gratis. På en anden måde har kunsten ofte været lidt elitær. Det er der nok rigtig mange, der tænker om kunstbranchen, men mit råd er at kaste sig ud i det. Jeg er selv inspireret af Oslo, som jeg virkelig synes er et mønstereksempel på kunst af høj kvalitet i det offentlige rum. Med fx en Louise Bourgeois-skulptur ved Astrup Fearnley-museet, og i Ekebergparken har man næsten 100 skulpturer af fx Elmgreen & Dragset og lysinstallation af Pipilotti Rist. Oslo kan noget særligt, også med Kistefos uden for Oslo, siger direktøren for CHART.

LÆS OGSÅ