Der er knald på farverne i kunstskribentens lejlighed
Grønt arbejdsværelse, citrongul gang og københavnerblåt køkken. I Lisbeth Bondes lejlighed er der skruet op for farverne, som inspirerer hver dag.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad., Styling: Stine Kirchheiner - Lisbeth Bondes lejlighed er farvesat af billedkunstner Nils Erik Gjerdevik. Farverne er valgt på baggrund af det internationale farvesystem Natural Color System (NCS), der fastlægger farver inden for bl.a. arkitektur og design. I sit arbejde som kunstskribent møder Lisbeth mange kunstnere, som hun har erhvervet sig værker af, og på den måde har hun løbende opbygget en større samling. Ophængning af værker har gallerist Kerry Harm Nielsen fra Galleri Kant stået for. Han har haft øje for Gjerdeviks farveskala og for at skabe særlige værkkonstellationer. Fra højre ses et større papirværk af Ferdinand Ahm Krag, og over det hænger et grafisk tryk af Nils Erik Gjerdevik. Øverst til venstre ses et mindre papirarbejde af Ruth Campau, herunder et maleri af Kathrine Ærtebjerg og nederst en akvarel af Adam Saks. Hestehovedet er en gipsafstøbning fra Brdr. Funder Stukkatører af en skulptur af den græske billedhugger Fidias, 480-430 f.Kr. Gulvlampen TR7 er designet af Tom Rossau, og lutten har Lisbeths afdøde eksmand, maler Preben Fjederholt, engang byttet sig til.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad., Styling: Stine Kirchheiner - Spisestuen er fuld af møbler og billeder, som i deres gensidige samspil skaber en interessant dynamik mellem kontrast og harmoni. Som særligt blikfang hænger det store billede Lilies 8 med blomstermotiv indgraveret i spejlblankpoleret stål af Erik A. Frandsen. Det spejlblanke udtryk forstærkes af lysekronen Spiral SP01 Pendant Silver i sølvplastik, som Verner Panton designede i 1969. Det iøjnefaldende stål nedtones af et sidebord af mahognifiner i empirestil. Til højre ses maleriet Timaios af Preben Fjederholt fra 1988, og under hænger et mindre, grafisk værk af Peter Callesen, som er produceret i det litografiske værksted Steinprent i Tórshavn.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad., Styling: Stine Kirchheiner - Den moderne terrakottafarvede bondegård i det store billede i cinemascope-format af Allan Otte er udgangspunktet for alle farver i lejligheden samt den væg, det hænger på. Værket rummer et stærkt civilisationskritisk motiv i form af et dansk landbrugslandskab anno det 21. århundrede. I det højteknologiske landbrug er alt langtfra godt, så titlen Everything is Good Here skal forstås ironisk.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad., Styling: Stine Kirchheiner - Det klassiske udtryk i Mogens Koch-skabene bliver brudt af et ekspressivt maleri af Lars Nørgård, som Lisbeth erhvervede i forbindelse med hendes bog om Nørgårds kunst med titlen Dårlige nerver. På skabene ses to små lerskitser af to nøgne modeller, skabt af billedhugger Louis Rosen Schmidt, samt en mindre bronzeskulptur af billedhugger Tine Hecht-Pedersen.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad., Styling: Stine Kirchheiner - Maleriet med rosa nuancer af Leonard Forslund glider ind i væggens terrakottafarve, hvor det nærmest virker som en 3-d-effekt.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad., Styling: Stine Kirchheiner - Det pastose, abstrakt-ekspressive maleri er af Lars Dan, en god ven af Lisbeth, som tilegnede hende digtsamlingen Farven græs blåt grønnere. Den grå baggrundsfarve skaber en neutral baggrund, som giver billedets mange farver lov til at leve.