I kunstskribent Lisbeth Bondes lejlighed i København er der et vovet samspil mellem vægge i markante farver og hendes store kunstsamling.
Farverne på væggene er sat af kunstner Nils Erik Gjerdevik, og værkophængningen er af galleristen Kerry Harm Nielsen. Spillet mellem værkerne og farverne på væggen skaber en særlig dynamik, som inspirerer på dagligt plan.
Synergi af farver
Farver gør det forunderlige, at de påvirker os på mange måder og kalder forskellige associationer frem i os. Blå er måske himmel og hav, og gul måske sommerens citronfromage.
Når man beslutter sig for at bo med farver, kræver det derfor en stillingtagen til, hvordan man vil påvirkes dagligt.
De tanker har Lisbeth Bonde også gjort sig om farvesætningen af sin 160 m² store lejlighed på Sortedam Dossering i København, som hun deler med sin mand.
Hun fik i sin tid den nu afdøde billedkunstner Nils Erik Gjerdevik til at farvesætte rummene, hvilket har skabt et begivenheds- og farverigt flow gennem lejligheden, der spiller aktivt sammen med Lisbeths kunstsamling på væggene.
Et liv omgivet af kunst
Som passioneret og professionelt kunstmenneske er det vigtigt for Lisbeth at være omgivet af kunst i sin bolig.
Hjemmet fungerer nemlig også som arbejdsplads for hendes virke som BO BEDREs kunstskribent, kunstkritiker ved Kristeligt Dagblad og onlinekunstmagasinet kunsten.nu samt som forfatter og foredragsholder.
– At kunne gå hen og studere kunstværkerne herhjemme er en fortløbende læringsproces, for de afgiver konstant nye betydninger og ændrer sig i løbet af dagen og året med skiftende lys, livsomstændigheder og stemninger, fortæller Lisbeth.
Kunst har intet facit
Gode kunstværker er dem, man aldrig bliver helt færdig med.
I lighed med drømme har de en koncentration af betydning i kraft af komposition, farver og disponering af fladen, hvor forståelsen aldrig får et facit, forklarer Lisbeth om sin kunstsamling, der langtfra er opstået systematisk.
Snarere er værkerne kommet til løbende, da hun gennem tiden har købt værker af kunstnere, ofte før de blev kendte. Hvert værk har derfor en særlig historie og proveniens.
Således kendte hun også Gjerdevik, der tilbød at farvesætte væggene, før hun og hendes mand flyttede ind. Tanken var at skabe et originalt samspil med kunstværkerne for at skabe et anderledes hjem.
Gjerdevik går til værks
En junidag i 2016 slog Gjerdevik sig ned i de tomme rum for at føle efter og mærke dem og se, hvordan lyset forandrede sig i løbet af dagen.
Derefter bad han Lisbeth om fotografier af de værker, som grundet format eller størrelse kun kunne hænge et bestemt sted på væggene.
Et stort landskabsmaleri af Allan Otte kunne kun hænge ét sted i lejligheden, nemlig i stuen over den ene sofa. Samtidig er der en gård i billedet med en særlig terrakottafarve, som blev udgangspunktet for farvesætningen
af hele lejligheden.
"Vi havde aldrig selv taget så radikale farvevalg"
– Vi havde aldrig selv taget så radikale farvevalg, for det kræver et indgående kendskab til farvernes iboende kvaliteter og måder at kommunikere med hinanden på. Men vi så straks, hvor godt de spillede sammen, og i dag nyder jeg at stå i den terrakottafarvede stue og kigge ind i mit grønne arbejdsværelse, siger Lisbeth.
– Disse komplementærkontraster er ren øjenfryd. Lige så skønt er det at stå i den grå spisestue og kigge ned ad den knaldgule korridor, hvor øjet fanger det blå i køkkenet for enden. Farverne ligner til forveksling Gjerdeviks egen farveskala i hans vidunderlige på én gang æstetisk raffinerede og komplekst mønstrede kunst, som der desværre ikke kommer mere af, fortsætter hun.
Vægge fyldt med sprudlende kunst
Da alle rum var malet, fik Lisbeth hjælp af sin gode ven galleristen Kerry Harm Nielsen fra Galleri Kant til at hænge værkerne op.
Også det blev et langt mere dristigt og vidtgående valg, end hun og hendes mand selv havde haft mod til. Dels med hele vægge fyldt med kunst – såkaldte salonophængninger – dels med spændende værkkonstellationer.
Kombinationen mellem to professionelle menneskers kompetente blik i form af forslag til farvede vægge og værkophængning har skabt en interessant og original dynamik i Lisbeths hjem, som hun glæder sig over dagligt.