På en villavej...
Nord for København finder man det nybyggede hus, som står som en gennemført hyldest til 50'ernes modernistiske arkitektur.
Stor interesse for dansk arkitektur - særligt 50'erne
På en villavej nord for København bor parret Camilla og Kasper med deres tre børn i et nybygget hus. Det ligner noget, som kunne være opført i 50’erne, og det er ikke tilfældigt.
I flere år har parret interesseret sig for arkitektur fra netop den epoke, og interessen blev første gang vakt med en programrække på DR K om de store mid-century-arkitekter som Charles og Ray Eames, Frank Lloyd Wright og ikke mindst John Lautner.
Da Camilla og Kasper fandt grunden, de ville bygge på, begyndte de også at sætte sig grundigt ind i dansk 50’er-arkitektur for at finde inspiration til deres kommende hus.
Et hus der danner rammen om det gode liv
Ud over at læse i bl.a. Michael Sheridans bog Mesterværker – enfamiliehuset i dansk arkitekturs guldalder samt Eget hus: om danske arkitekters egne huse i 1950’erne af Christoffer Harlang og Finn Monies faldt de i deres research over den danske arkitekt Erik Christian Sørensens eget hus, som de fik lov til at besøge.
– Det var en helt særlig sansemæssig oplevelse! Lyset i huset gjorde det meget levende og det havde en transparens, som tiltalte os. Vi var meget begejstrede for husets smukke snedkerarbejde.
– især i entréen. For os lå der noget i grundidéen. Altså det her med, at man bygger sit hus som en ramme om det gode liv frem for at bygge et hus for at prale. Det har vi taget med os i vores eget hus, hvor det fx er lukket mod vejen og helt åbent mod haven og det private, fortæller Camilla.
Det helt rigtige valg
Netop fordi Erik Christian Sørensens hus havde tiltalt parret så meget, kontaktede de en af hans elever – den kendte danske arkitekt Lene Tranberg. Hun anbefalede dem en af sine medarbejdere, Peter Kjær, som netop var gået selvstændig.
Camilla og Kasper fandt ud af, at de havde truffet det helt rette valg med Peter. Han var meget lyttende i processen og var enormt detaljeret. Han lavede 90 siders tegninger og bevarede den tætte kontakt med entreprenøren igennem hele processen.
– Når huset er blevet så gennemført, så er det netop, fordi Peter har været så detaljeret. Ofte kommer arkitekter med en stil og nogle løsninger, som de prøver at industrialisere. Det gør de sikkert for at holde deres honorar nede. Derfor skal man regne med, at det koster noget at få tingene, som man gerne vil have det, men de penge er givet godt ud.
– Det har været en stor tryghed at samarbejde med en arkitekt, som har kunnet være bindeled mellem os og håndværkerne igennem hele processen, forklarer Camilla.
Farverne giver hjemmet kant
Foruden detaljerne i selve husets konstruktion er parret også gået meget op i at farvelægge hjemmets vægge. Inspireret af Corbusier og hans farvekoder, fik parret øjnene op for, hvad farver kan gøre for et rum, og vidste, at farver skulle spille en central rolle i indretningen af deres nye hjem.
Et vigtigt grundelement
Som Corbusier sagde, så er farver i arkitektur, et lige så vigtigt grundelement, som selve grundplanen. En devise, som parret har fulgt. På den måde kan man se, hvordan farver er blevet en integreret og vigtig del af helheden.
– Det er noget med at skabe variation med farve- og materialevalg på alle overflader – og så være meget opmærksom på, hvordan dagslys påvirker de valgte farver. På en måde virker farverne her i huset mindre kraftige, fordi vi slet ikke har noget hvidt i huset. I stedet hviler de valgte farver på det sorte og på den lysegrønne farve, som er grundfarven i gang, køkken, stue og spisestue. Jeg havde nok aldrig troet, at jeg kunne have en orange farve i køkkenet. Men nu, 2 år efter, elsker jeg den bare endnu mere, fortæller Camilla.
En hyldest til arkiteturen
Med farver og materialer som en integreret del af arkitekturen, med husets konstruktion i moduler, hvor rumfordelingen let kan ændres, som børnene bliver større og flytter hjemmefra, med de flydende overgange mellem inde og ude, og med indbyggede møbler flere steder, er det tydeligt at se, hvordan hjemmet er tænkt som en helhed – præcis, som i mid-centurymodern-tiden.
Huset står som en gennemført hyldest til en arkitektur- og designtænkning, som stadig er yderst aktuel den dag i dag.