I den gamle hattefabrik
I det livlige og eksklusive område Paddington i Sydney i Australien har entreprenøren Boris Tosic omdannet en gammel hattefabrik til et bemærkelsesværdigt hjem for sin familie, der består af hans kone, Naomi, deres to drenge, Mali på 13 år og Quinn på 7 år, samt hunden Kelpie.
Highend-byggeløsninger
I firmaet Élan Construct arbejder Boris med skræddersyede highend-byggeløsninger, der bliver til virkelighed i samarbejde med specialiserede håndværkere. På den måde faldt det ham let at konsultere dygtige håndværkere, da han skulle renovere den gamle fabrik.
– I store projekter kan man ikke altid se enden på det hele, og her er det vigtigt at få gode råd – ikke mindst for at undgå dyre fejl, forklarer Boris, som i renoveringsarbejdet valgte at sammensætte et stærkt team bestående af designeren Domenic Alvaro, der leder et af Australiens ældste og mest kendte arkitektfirmaer, David Whittaker, der er topindretningsdesigner i Australien, arkitekten Ciaran Acton, der har tegnet stålarbejderne til huset og Don Cameron, der er musikproducer, møbelsamler, indretningsekspert og connaisseur af smukke ting, og som har stylet boligen og fundet møbler.
Projekt: Pool på taget
Ejendommen var i dårlig stand, da parret købte den. Derfor fjernede de alt indvendigt, så kun ydervæggene stod tilbage. Da det var en fredet bygning, var der restriktioner på de ydre rammer. Men det tog ikke modet fra Boris i forhold til at lave en pool på tagterrassen.
Det var et projekt, der krævede 144 tons stål for at sikre bygningens konstruktion i forhold til at kunne rumme 16 kubikmeter vand og en 11 tons tung struktur, der skulle til for at lave poolen. Oveni fandt Boris på at lave udsyn til himlen fra køkkenet gennem loftet og poolen ovenpå.
"Mad as a hatter"
Fabrikken er bygget i 1892, og på det tidspunkt brugte man kviksølv som en del af hatteproduktionen, hvilket betød, at der var mistanke om kviksølv på grunden. Eftersom det kan føre til hjerneskade, som udtrykket Mad as a hatter og figuren Den gale hattemager i Lewis Carrolls børnebog Alice i Eventyrland fra 1865 er eksempel på, skulle jorden under huset graves ud og testes.
Heldigvis var der intet spor af kviksølv, og Boris brugte derfor det udgravede stykke til bilparkering, et træningsrum og en hjemmebiograf.
Maskulint og feminint
Ud over at bygge et hus med alt, hvad hjertet begærer, er der også sørget for en høj standard overalt i udarbejdelsen af hjemmet – bl.a. i alt det indvendige snedkerarbejde. Idéen var at ramme et både klassisk og mid-century-modern-udtryk, understøttet af funktionelle og originale møbler.
Alt er gennemtænkt ned til mindste detalje, hvilket bl.a. ses på træpanelerne, som er lavet af amerikansk valnød.
– Det er maskulint og feminint og med en finish af olie og bivoks, som giver en fornemmelse af silke, når man rører ved det, fortæller Boris.
Alt er løftet
I køkkenet har Boris designet en køkkenø med bordben, der skaber lethed. Hans holdning er, at hvis man sætter noget fast på gulvet, opdeler det huset. Derfor er alt løftet, hvilket også kan ses på skabene i køkkenet.
Ud over et let udtryk var det vigtigt for Boris, at der var plads til kunst. Hele huset er derfor fyldt med udsøgte værker, som er udstillet i hvert et rum – selv i badeværelset og i elevatoren.
– Jeg har samlet på kunst i 20 år og ville derfor have et hjem, hvor jeg kunne udstille den. Huset her var passende i størrelse og højde og med flere etager til at udstille på, siger Boris om parrets fælles hjem, som på perfekt vis demonstrerer, hvordan fokus på detaljer og en sikker stilsans får det smukkeste frem i materialer og kunst. Ligeledes er det et vidnesbyrd om samarbejde og håndværk af god kvalitet.