Galleriejer Mikael Andersens hjem
© Fotograf Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Stylist Stine Kirchheiner

Mikael Andersen købte sin første Kaare Klint-stol for 45 år siden. I dag er hans samling et museum værdigt

Galleriejer Mikael Andersen samler på Kaare Klint-møbler. Først og fremmest fordi de klassiske møbler har en evne til at gå op i en højere enhed, når man mikser dem med moderne kunst. Dernæst bliver de bare kønnere af at blive brugt. Tag med til Frederiksstaden i København og oplev nogle af Danmarks smukkeste stuer.

Billedhuggeren Bertel Thorvaldsen blev en international kunststjerne i det 19. århundrede, og enhver der besøger hans museum i hjertet af København bliver slået bagover af hans klassiske skulpturer iscenesat med mættede farver – samme følelse får man, når man besøger disse stuer i hjertet af København.

Beboeren Mikael Andersen ejer Galerie Mikael Andersen, så det er ikke overraskende at se samtidskunst i høj kaliber, når man besøger hans egne rammer.

At møbleringen er et museum værdigt er nok mere overraskende og sammen skaber moderne kunst, farver og klassiske møbler et unikt samspil, når man går rundt i lejlighedens rum, hvor inspirationen netop kommer fra Thorvaldsen Museums okkergule, dybrøde og flaskegrønne farver.

Ædelstensfarver, som danner baggrund for værker af tyske Günther Förg og Martin Kippenberg og danske Sonja Ferlov Mancoba og Jesper Christiansen.

Blandt mange. Og ikke mindst udsøgte møbler af især Kaare Klint. Mikael Andersen sparede sammen til sin første stol i sine teenageår, og han vidste godt, hvad det skulle være.

LÆS OGSÅ

"Gode møbler er lavet til at sidde godt i"

– Jeg kommer fra et præstehjem i Dragør og det var et helt almindeligt hjem med lige så en almindelig indretning. Jeg begyndte at interesse mig for kunst og sideløbende også for design, og da jeg samtidig ikke kom fra et velhavende hjem, måtte jeg spare sammen, og da jeg var 20 år, købte jeg min første stol. Det blev Kaare Klints Faaborg-stolen som jeg stadig betragter som noget helt unikt. Den kostede dengang for 45 år siden 12.000 kr. Det var virkelig mange penge, men jeg ville have præcis dén, fortæller Mikael Andersen.

Møblerne kom til ét efter ét, efterhånden som han havde råd.

Lejlighedens mange reoler af Mogens Koch er også bygget op efter samme princip. Når der var råd til at købe en mere.

– Jeg kunne sagtens vente, indtil der var penge til en ny stol, og da vi flyttede ind her i lejligheden, skulle vi have et nyt spisebord – gerne noget særligt. Og det fandt jeg gemt af vejen hos Rud Rasmussen, og Kaare Klint tegnede det i 1920'erne. Det trængte til en kærlig hånd, men efter en renovering og en polering stod cuba mahognien nærmest funklende, selv om bordet jo i dag er mere end 100 år gammelt. Stolene til er sjældne, fordi de er betrukket med nigerskind, som i dag er embargoramt. Gedens ryg ses i skindet, siger Mikael Andersen.

Som har en klar holdning til indretningen:

– Gode møbler er lavet til at sidde godt i. En stol eller sofa må hverken må være for lav eller for høj. Her passer Kaare Klints møbler perfekte. Det samme gælder den Børge Mogensen-sofa, som også har mere end 40 år på bagen, men hvor vi for nylig fik den restaureret. Jeg synes der er noget meget tilfredsstillende i at have møbler, som følger en gennem livet, siger Mikael Andersen, som småleende fortsætter:

– Jeg holder også af lyst skind, som patinerer og tager årenes gang på sig. Der er mange som foretrækker sort skind og sætter det sammen med hvide vægge. Det er den nemme løsning, som enhver kan gøre.

Den franske bulldog Ella tager imod i den ovale spisestue, som rækker ud efter titlen som Danmarks flotteste. Det ovale spisebord i cuba mahogni og stolene med nigerskind er af Kaare Klint. Mikael Andersen fandt det hele hos hedengangne Rud Rasmussen. Strøet rundt omkring bronzeskulpturer af Sonja Ferlov Mancoba kronet af Poul Henningsens Koglen.

Fotograf Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Stylist Stine Kirchheiner

LÆS OGSÅ