
Mikael Andersen købte sin første Kaare Klint-stol for 45 år siden. I dag er hans samling et museum værdigt
Galleriejer Mikael Andersen samler på Kaare Klint-møbler. Først og fremmest fordi de klassiske møbler har en evne til at gå op i en højere enhed, når man mikser dem med moderne kunst. Dernæst bliver de bare kønnere af at blive brugt. Tag med til Frederiksstaden i København og oplev nogle af Danmarks smukkeste stuer.
AfBilledhuggeren Bertel Thorvaldsen blev en international kunststjerne i det 19. århundrede, og enhver der besøger hans museum i hjertet af København bliver slået bagover af hans klassiske skulpturer iscenesat med mættede farver – samme følelse får man, når man besøger disse stuer i hjertet af København.
Beboeren Mikael Andersen ejer Galerie Mikael Andersen, så det er ikke overraskende at se samtidskunst i høj kaliber, når man besøger hans egne rammer.
At møbleringen er et museum værdigt er nok mere overraskende og sammen skaber moderne kunst, farver og klassiske møbler et unikt samspil, når man går rundt i lejlighedens rum, hvor inspirationen netop kommer fra Thorvaldsen Museums okkergule, dybrøde og flaskegrønne farver.
Ædelstensfarver, som danner baggrund for værker af tyske Günther Förg og Martin Kippenberg og danske Sonja Ferlov Mancoba og Jesper Christiansen.
Blandt mange. Og ikke mindst udsøgte møbler af især Kaare Klint. Mikael Andersen sparede sammen til sin første stol i sine teenageår, og han vidste godt, hvad det skulle være.

Den franske bulldog Ella tager imod i den ovale spisestue, som rækker ud efter titlen som Danmarks flotteste. Det ovale spisebord i cuba mahogni og stolene med nigerskind er af Kaare Klint. Mikael Andersen fandt det hele hos hedengangne Rud Rasmussen. Strøet rundt omkring bronzeskulpturer af Sonja Ferlov Mancoba kronet af Poul Henningsens Koglen.