Kig ind i hjemmet, der er en tro kopi af Louisiana-museet

Samme arkitektduo som designede Louisiana har også sat sit præg på dette enestående hjem. Derfor er både arkitektur, materialer og rumfordeling stærkt inspireret af museet.

Arkitekttegnet hus

Der er noget enormt harmonisk og afbalanceret over husets arkitektur. Bag den hvide mur ligger en bygning tilsvarende den, der strækker sig ud mod haven. Meningen er, at leverum som stue og køkken er åbne ud mod verden, hvor de private rum som soveværelser er mere afskærmede.

© Sabrina Rothe

Ønskehuset

Ønskehuset: Således navngav arkitekterne Jørgen Bo og Vilhelm Wohlert huset her, da de første gang præsenterede det på udstillingen Huset i haven i 1959 for Danske Arkitekters Landsforbund i Forum i København.

I dag er boligen Peter Mahler Sørensen og Mette Bredkjærs og kombinerer på skønneste facon alt det bedste fra dansk arkitekturs guldalder med moderne design.

Entré med åbne trævægge

Parrets datter Anna i entréen, hvor de åbne trævægge markerer overgangen ind i huset. Stolen i hjørnet er designet af Isabel Ahm.

© Sabrina Rothe

Spor af Louisiana

Hvis Peter Mahler Sørensens og Mette Bredkjærs hus ser bekendt ud, så er det fordi, at det flade tag, de store vinduespartier, den lange hvide mur og de forskudte bygninger minder om museet Louisiana i Humlebæk. Og det er ikke noget tilfælde. Det er nemlig de samme arkitekter, Jørgen Bo og Vilhelm Wohlert, der har tegnet begge.

Efter færdiggørelsen af Louisiana i 1958 lavede arkitektduoen nogle få private hjem, der i arkitektur, materialer og rumfordeling næsten fremstod som miniatureudgaver af museet. Peter og Mette var heldige at få fingrene i ét af de huse i 2016.

Gang med udsigt til have

Den del af huset, der ligger ud mod haven, er designet med lys og luft for øje. Her er der kig ned til kontoret og Faye Toogoods stol Spade, som hun har designet for Please Wait to be Seated.

© Sabrina Rothe
Ejerne af huset

Peter Mahler Sørensen og Mette Bredkjær er begge passionerede omkring arkitektur, design og kunst, hvilket familiens hjem i høj grad bærer præg af.

© Sabrina Rothe

LÆS OGSÅ

Stue med fliser og trævægge

Hunden Louis har fundet sig godt til rette på tæppet, der lige som væg- og loftslamperne er fra Please Wait to be Seateds egen kollektion. Sofabordet Giro er designet af Anna Deplano for Zanotta, sofaen er fra Tacchini designet af Lievore Altherr Molina, og lysestagen har Ilse Crawford lavet for Georg Jensen

© Sabrina Rothe

Nænsom renovering

Bungalowen med det flade tag er opført i 1961, men står stadig lige så flot i dag, og Peter og Mette gav huset en nænsom renovering, da de overtog det, således at de oprindelige proportioner og rumfordelingen er bibeholdt. Sidstnævnte er inddelt, så de mere private gemakker som familiens soveværelser ligger i den bagerste del af ejendommen, som er hævet cirka en meter over stueplanet, hvor fællesarealerne ligger ud mod den store have og har glaspartier hele vejen langs facaden.

Hus med hævede niveauer

Her ser man, hvordan en del af huset er hævet i niveau for at differentiere dets afdelinger. Den del af huset, der strækker sig mod haven, er de sociale rum som stuen og køkkenet, og den del, som huser soveværel-serne, er tilbagetrukket bagved

© Sabrina Rothe
Åbent ildsted beklædt med kobber

Det øverste af det åbne ildsted er beklædt med kobber – herpå står et lille stenhoved, som er en souvenir fra Cambodia, en lampe designet af Vibeke Fonnesberg Schmidt og Vitras Eames House Bird i træ

© Sabrina Rothe

Mellem by og land

Kigger man på huset udefra, kan man se, hvordan en karakteristisk 19 meter lang, hvid murstensvæg med relieffer begynder inde i stuen og fortsætter udenfor og adskiller de to dele af huset. Den er også med til at give læ på terrassen, som er et af Peters og Mettes yndlingssteder.

– Om sommeren er det vores udendørsstue, omgivet af grønt fra græsplænen og de tætte, gamle træer. Men selv indenfor er vi altid tæt på naturen, takket være de store glaspartier langs facaden, og vi kan virkelig opleve sæsonskifte og dyrelivet – det er sjovt at se vores hund stå ansigt til ansigt med en ræv, kun adskilt af et vindue. Det er en kæmpe luksus at bo så tæt på byen og alligevel føle, at vi er midt ude på landet, fortæller parret.

Skulpturel stol

Den skulpturelle stol, designet af OS & OOS for Please Wait to be Seated og beklædt med stof fra Kvadrat, får selskab af Arne Jacobsens klassiske AJ-gulvlampe.

© Sabrina Rothe
Husets grovkøkken med elementer fra Poul Henningsen og Arne Jacobsen

I husets grovkøkken finder man et par af Jørgen Bo og Vilhelm Wohlerts samtidige, nemlig den lille Poul Henningsen-pendel og armaturet fra Vola, der er designet af Arne Jacobsen.

© Sabrina Rothe
Det er en kæmpe luksus at bo så tæt på byen og alligevel føle, at vi er midt ude på landet — Peter Mahler Sørensen og Mette Bredkjær
Grønt køkken med lyserød spiseplads

Det grønne køkken med granitbordplade og messingvægbeklæd-ning er nyindsat af Bygholm Wood, men er inspireret af det oprindelige, der også var i grønne nuancer. Spisebordet er specialdesignet af Erik Magnussen, og de pastelfarvede stole og lamper fra Please Wait to be Seated står i smuk kontrast til resten af farverne i rummet. Værket på væggen er af Benny Dröscher.

© Sabrina Rothe

Arkitektoniske elementer

Foruden de arkitektoniske elementer som oregon pine-træet på vægge, døre og lofter og detaljer som originale fatninger til spots, dørhåndtag designet af Kay Fisker og det åbne, kobberbeklædte ildsted er Peters og Mettes hjem fyldt med klassisk design, der afspejler husets samtid – Arne Jacobsen og Poul Henningsen – og moderne, ofte farverige elementer fra Please Wait to be Seateds portfolio, som Faye Toogood og OS & OOS.

Originalelementerne og det moderne interiør komplementerer hinanden på fineste vis og udgør tilsammen et stærkt vidnesbyrd på, at godt design ikke forgår.

Lyst soveværelse med træloft og hvide vægge

På soveværelset står bænken og sidebordet fra Please Wait to be Seated under et maleri af Martin Askholm. På bordet står lampen Blooper og Mettes favoritskønhedsprodukter fra det tyske mærke Bynacht. Sengen er et Philippe Starck-design for Cassina.

© Sabrina Rothe
Murstensmur der inddeler huset

Den 19 meter lange mur er med til at inddele huset, og her, bagerst for enden, er der udgang fra soveværelset til en lille terrasse. Stolen er fra Vitra, og tæppet er fra Røros Tweed.

© Sabrina Rothe

LÆS OGSÅ