
Det tog Karin 9 år at bygge sit hus, der er så smukt, at selv forbipasserende banker på for at se det
Karin Widnäs havde aldrig forestillet sig at bo uden for en storby. Indtil hun en dag fik et skelsættende opkald, der med egne ord fik hende til at komme hjem.
AfIfølge den finske keramiker Karin Widnäs’ to sønner har hun overnaturlige evner.
Selv erkender hun da også at være udstyret med en stærk intuition og noget nær øjne i nakken. Måske var det de evner, der blev taget i brug, da hun i 1994 besluttede sig for at takke ja til en livsforandring af de store.
På det tidspunkt var hun i slutningen af 40’erne og alene efter at være blevet skilt fra sine børns far, havde altid boet i Helsinki og havde ikke set for sig, at hun nogensinde skulle bo uden for en storby.
Alligevel var Karin Widnäs ikke i tvivl, da virksomheden Fiskars’ direktør tilbød hende at blive en del af en kommende kunstnerkoloni i firmaets landsby nogle timers kørsel fra hovedstaden.
Fiskars havde nemlig efter mere end 300 år flyttet deres produktion fra de gamle anlæg, og det rev tæppet væk under lokalsamfundet. Løsningen blev at lade stedet huse Finlands dygtigste kunstnere og håndværkere, og her stod Karin Widnäs højt på listen. Da først hun besøgte det, var hun ikke i tvivl om, at hun var kommet hjem.
– Jeg har en meget stærk følelse af energi i jorden her. Og jeg bruger den ved at designe og arbejde ihærdigt hver eneste dag, ler hun.
Arkitekten Tuomo Siitonen fik frie hænder ud fra Karin Widnäs’ ønsker: et værksted og et hjem og “gerne forenet, men uden at være det samme hus”. Værkstedet kom først, og Karin Widnäs boede i dets kontor, mens selve hjemmet blev bygget.
– Jeg var meget involveret i byggeprocessen. Hele tiden. Fra start til slut. Jeg fulgte med i alt og fik også foretaget ændringer, hvis jeg ønskede det. Tuomo Siitonen kunne tydeligt se på mig, hvis hans forslag ikke faldt i god
jord ... Han inddrog mig altid til fx at skabe en særlig væg eller et gulv, og jeg fik idéerne med det samme. Det gør jeg altid, til min store glæde. Hvis jeg var kommet i gang tidligere i livet, havde jeg grundlagt en fabrik!
Resultatet blev det, der udadtil ligner et stort træhus, men indenfor viser sig at være to separate bygninger adskilt af en overdækket terrasse, så man er nødt til at gå ud på det dæk, der løber ubrudt rundt om tre af husets fire sider, for at komme til husets anden del.
– At det tog ni et halvt år, betød, at jeg gjorde det enklere inden døre. Jeg rørte ikke ved det ydre; det ser ud, som arkitekten ønskede det, men indenfor fik jeg det lidt anderledes, for jeg skulle kun have, hvad jeg havde behov for. Grunden til, at det tog så mange år, var, at jeg ikke havde råd til at gøre det færdigt før. Det er noget, jeg også fortæller til unge mennesker: I behøver ikke at få det hele på en gang, det er bedre at gøre tingene i ro og mag. Og det er godt at bo på stedet imens, for på den måde opstår idéerne.