© Sif Meincke

Det tog Karin 9 år at bygge sit hus, der er så smukt, at selv forbipasserende banker på for at se det

Karin Widnäs havde aldrig forestillet sig at bo uden for en storby. Indtil hun en dag fik et skelsættende opkald, der med egne ord fik hende til at komme hjem.

Ifølge den finske keramiker Karin Widnäs’ to sønner har hun overnaturlige evner.

Selv erkender hun da også at være udstyret med en stærk intuition og noget nær øjne i nakken. Måske var det de evner, der blev taget i brug, da hun i 1994 besluttede sig for at takke ja til en livsforandring af de store.

På det tidspunkt var hun i slutningen af 40’erne og alene efter at være blevet skilt fra sine børns far, havde altid boet i Helsinki og havde ikke set for sig, at hun nogensinde skulle bo uden for en storby.

Alligevel var Karin Widnäs ikke i tvivl, da virksomheden Fiskars’ direktør tilbød hende at blive en del af en kommende kunstnerkoloni i firmaets landsby nogle timers kørsel fra hovedstaden.

Fiskars havde nemlig efter mere end 300 år flyttet deres produktion fra de gamle anlæg, og det rev tæppet væk under lokalsamfundet. Løsningen blev at lade stedet huse Finlands dygtigste kunstnere og håndværkere, og her stod Karin Widnäs højt på listen. Da først hun besøgte det, var hun ikke i tvivl om, at hun var kommet hjem.

– Jeg har en meget stærk følelse af energi i jorden her. Og jeg bruger den ved at designe og arbejde ihærdigt hver eneste dag, ler hun.

LÆS OGSÅ

Keramiske vægge, gulve og møbler

Karin Widnäs skiftede ikke bare by ud med land, men skilte sig også af med stort set alt, hvad hun ejede. Hun ville kun have det allermest nødvendige og uundværlige, såsom visse arvede genstande og sin samling af keramik.

Resten tilbød hun til sine sønner. Som hun siger i dag:

– Da mine sønner blev voksne, blev jeg også voksen. Og jeg ville gerne have en helt ny start og med min egen smag. Så jeg indrettede mit hjem her fuldstændig anderledes end min Helsinki-lejlighed – enkelt og rent. Jeg havde praktisk talt intet, da jeg kom hertil. Efterhånden fandt jeg de rigtige ting. For jeg færdiggjorde ikke huset med det samme, det tog ni et halvt år, så jeg kunne altid beslutte mig for, hvad jeg gerne ville have. Det vigtigste var at bygge mit eget værksted og hjem.

At Karin Widnäs ikke bare flyttede ind i en af de mange tomme lejeboliger, Fiskars kunne tilbyde, skyldtes, at hun fra første færd vidste, at hun gerne ville bruge sin keramik i samarbejde med arkitekter, men:

– De forstod ikke, hvad jeg talte om. Så jeg besluttede mig for at bygge selv for at vise, hvad man kunne med keramik inden for arkitektur; unikke fliser til vægge og gulve, vaskemøbler osv. Alt det, jeg laver i dag. Og jeg støbte også selv mursten til huset.

Arkitekten Tuomo Siitonen fik frie hænder ud fra Karin Widnäs’ ønsker: et værksted og et hjem og “gerne forenet, men uden at være det samme hus”. Værkstedet kom først, og Karin Widnäs boede i dets kontor, mens selve hjemmet blev bygget.

– Jeg var meget involveret i byggeprocessen. Hele tiden. Fra start til slut. Jeg fulgte med i alt og fik også foretaget ændringer, hvis jeg ønskede det. Tuomo Siitonen kunne tydeligt se på mig, hvis hans forslag ikke faldt i god
jord ... Han inddrog mig altid til fx at skabe en særlig væg eller et gulv, og jeg fik idéerne med det samme. Det gør jeg altid, til min store glæde. Hvis jeg var kommet i gang tidligere i livet, havde jeg grundlagt en fabrik!

Resultatet blev det, der udadtil ligner et stort træhus, men indenfor viser sig at være to separate bygninger adskilt af en overdækket terrasse, så man er nødt til at gå ud på det dæk, der løber ubrudt rundt om tre af husets fire sider, for at komme til husets anden del.

– At det tog ni et halvt år, betød, at jeg gjorde det enklere inden døre. Jeg rørte ikke ved det ydre; det ser ud, som arkitekten ønskede det, men indenfor fik jeg det lidt anderledes, for jeg skulle kun have, hvad jeg havde behov for. Grunden til, at det tog så mange år, var, at jeg ikke havde råd til at gøre det færdigt før. Det er noget, jeg også fortæller til unge mennesker: I behøver ikke at få det hele på en gang, det er bedre at gøre tingene i ro og mag. Og det er godt at bo på stedet imens, for på den måde opstår idéerne.

Naturen udenfor slår alt andet

Boligen er da også så “skåret ind til benet”, at der kun er en af alt: et bad og toilet, et soveværelse, en stue osv. Dermed ville man kunne trække i huset og gøre det større eller mindre; ingredienserne ville være de samme. For det er ikke funktionerne, der gør det til et hjem for Karin Widnäs.

– Et hjem for mig er først og fremmest, at omgivelserne er nogle, jeg selv har skabt, og at jeg er omgivet af værker skabt af kunstnere, som jeg værdsætter højt, og af mine egne værker. Dét skaber mit hjem. Og at omgivelserne her i Fiskars er fyldt med ro. Ganske vist er jeg nødt til at gå ud for at komme til værkstedet og omvendt, men det føles alligevel som at træde ind i en helt anden verden, når jeg er hjemme. Mit hjem er sin egen enhed, og jeg kunne sagtens bo med større afstand hen til værkstedet.

Karin Widnäs finder især ro i stuen ved pejsen og i sit soveværelse. Begge disse steder er karakteriseret ved hvid, ligesom badeværelset er, fordi:

– Hvid giver mulighed for at have andre farver, og hvid står godt til trægulvene og hele stedets stemning. Terrakottafarven går også igen. Vores jord her i Finland er nemlig meget jernholdig, og det er derfor, vores lertøj får denne her røde farve, når det brændes. Og så går den røde farve også virkelig godt i spænd med træ.

Hun forklarer, at hun indretter ud fra en kombination af æstetik, mental bevidsthed og respekt for elementerne og naturen – og det lokale.

– Jeg ønskede at gå efter noget helt enkelt, fordi naturen udenfor er bedre at vise frem, end fx en masse planter eller mange ting inden døre. Det er ikke noget for mig. Og jeg har også valgt møbler ud fra, hvad der er skabt af de bedste designere her i Fiskars, bl.a. spisebordet og lamperne.

Banke, banke på...

Planen med Fiskars Village lykkedes; igennem 30 år har den huset et væld af kunstnere og designere.

Men selvom landsbyen tager sig vidunderlig ud på en majdag, hvor alt står lysende grønt og berusende bristefærdigt, er naturen også barsk om vinteren. Det formildende er, at sneen er kridende hvid, ikke som i Helsinki, hvor den er grå.

De 25 cm, der lå frem til slutningen af april, minder dog om alvoren. Karin Widnäs understreger, at et liv på de betingelser ikke er for enhver. Man skal være tålmodig. Alt kan ikke ske på en gang. Og man skal give det i hvert fald et år for at se, om man besidder den form for tålmodighed. Selv vidste hun, at hun havde den.

– Jeg har været tålmodig, siden jeg var barn. Men for at kunne gøre det her; flytte til et helt nyt sted, selv at bygge, når man aldrig har bygget før ...? Jeg lærte meget. Og nu kan jeg give mine erfaringer videre.

Derfor havde hun også mod på at bede Tuomo Siitonen om at opføre et keramikmuseum bagefter. I begyndelsen bankede forbipasserende nemlig på døren for at se hendes usædvanligt smukke hus, så hun brugte hjemmet til sine udstillinger, men det blev alligevel for meget af et rend. Løsningen blev en selvstændig museumstræbygning, KWUM, forbundet med husets dæk via en lang gangbro over en kløft og karakteriseret ved en smuk flaskegrøn keramikvæg og -dør, selvfølgelig skabt af hende selv.

Foruden at være tålmodig er Karin Widnäs erklæret arbejdsnarkoman, og for hende er der ingen tvivl om, hvordan man “kommer hjem”.

– Først og fremmest er det vigtigt at have en drøm. Og drømmen er nødt til at have et mål. Begynd med at arbejde dig hen mod det. For intet er gratis, man er nødt til at arbejde meget, hvis man gerne vil ændre sit liv eller opnå noget. Hav drømme, det er mit motto.

LÆS OGSÅ