Se Børge Mogensens landsted, der er fyldt med eget design
Kig ind i den ikoniske designers landsted, som er bevaret, som da han forlod det.
Af
// Ved bordet står Contour-stolen designet af Børge Mogensen selv. Denne akkompagneres af Gerrit Rietvelds kontrastfyldte Rød/Blå-stol fra 1920’erne. I loftet hænger en lampe designet af Le Klint.
Sommerhus med personlighed
Børge Mogensen var en af Danmarks absolut dygtigste designere, og med en række nye relanceringer af hans design er han mere aktuel end nogensinde før.
Vi har besøgt hans landsted ved Limfjorden, som er bevaret, som da han forlod det. Hjemmet tegner et unikt billede af Børge Mogensens særegne æstetik, og hans ånd synes at hvile i hvert et møbel, hver en sprække og hver en sten – inde som ude.

// Huset udefra, hvor staldbygningen oprindeligt lå. Grunden er tre hektar, hvoraf den nyfortolkede staldbygning udgør 300 m². Stilen er enkel og gennemført.
Huset står som i 1969
Vi befinder os i den kendte møbeldesigner Børge Mogensens landsted placeret ved Limfjorden. Et landsted, som sønnen Peter Mogensen i sin tid hjalp sin far med at indrette, og som i dag danner rammen om sønnens liv. Huset ser stort set ud, som det gjorde, da det stod færdigt i 1969, og derfor er det en helt særlig oplevelse at træde indenfor i den gamle mesters private gemakker. I huset skaber farver, materialer og lysindfald en stemningsfuld enhed, som harmonerer med den æstetik, som er Børge Mogensens, og som med årene er blevet symbol på dansk design, når det er bedst.

// Fra loftet hænger en unik japanskinspireret rispapir-lampe tegnet af Kaare Klint. Den var oprindeligt tænkt til Bethlehemskirken, men de ville ikke bruge den, da den røde cirkel er et hedensk tegn. Den blev derfor kasseret, og Kaare Klint gav den i gave til Børge Mogensen. På gulvet står en rød vintagestol, som er Børge Mogensens eget design. Skal-stolen, J45, var blandt de sidste design, som han fik lavet i sin tid hos FDB Møbler. Stolen er for nylig relanceret i naturfarvet og sort eg.

// Børge Mogensen var tydeligt inspireret af shakerstilen fra begyndelsen af 1800-tallet, hvor man ikke havde nogen unødvendig udsmykning. Han anså skønheden for at være en iboende egenskab ved materialerne, konstruktionerne og funktionaliteten. Hele hjemmet er på den måde holdt helt enkelt med få udvalgte ting. Den stribede sofa med sidevanger er designet af Børge Mogensen i 1971 og produceret af Fredericia Furniture. Lampen 101 Pendel er fra Le Klint.

// Pejsen inviterer til varme og hygge om det runde spisebord, der er omkranset af Søborg-stolene, som er det eneste af Børge Mogensens design, som har et stel i metal. I forlængelse af stuen ligger kontoret badet i naturligt lys.
Med plads til tegnestue
Det oprindelige, gulkalkede stuehus danner rammen om boligen. I forlængelse af stuehuset, hvor der i sin tid lå en stald, har Børge Mogensen opført en L-formet tilbygning og indrettet denne med tegnestue, opholdsstue og soveværelse. Mogensens måde at ombygge på illustrerer hans evne til at få fortid og nutid til at mødes i et tidløst hele.

// I den højloftede stue bringes Børge Mogensens møbler i fokus og skaber en hyggelig og afslappet atmosfære. Lampen over det runde spisebord er en af de tidligste design fra Le Klints plisserede univers.
I Børge Mogensens ånd
I størstedelen af huset er loftet synligt på tværs af skillevæggene. Det giver en gennemsigtighed i forhold til husets konstruktion og sammenhæng. Det afspejler kvaliteter, som var essentielle og karakteristiske for Børge Mogensens tilgang til design, som spejlede sig i funktionalismens grundidé, hvor funktion former design. For ham var selve konstruktionen en del af det skønne – og en del af det dekorative.

// Ved væggen ses Mogensens komfortable pindestol, J52B, med læderhynde. En designklassiker, der blev kendt verden over. Et enkelt blåt billede får stor effekt i kontrast til omgivelserne.
Tænkt ned i de mindste detaljer
Denne tankegang kommer igen til udtryk i indretningen af hjemmet. Her udgør de funktionelle og nødvendige møbler det primære udtryk, mens kunstværker og accessories er sekundære. Det er tydeligt at se, at huset er skabt med fokus på kvalitet og en udførlig sans for detaljer. Eksempelvis er vinduerne nøjagtig tre klinker brede og afspejler den gennemgående stringens i husets konstruktion.

// Idyllen ved Limfjorden var tiltrækkende for Børge Mogensen, som kun nåede at bo i huset i et halvt år før sin død i 1972.
Naturen spiller en rolle indendørs
Omfavnet af træer og grønne arealer og med et kig til den vestjyske Limfjord er mødet med naturen uundgåeligt. Det er, som om lyset og naturens grønne nuancer bevæger sig ind under murstensvæggene og ind i husets indre, hvor de afspejles i indretningens elementer af træ, klinker og mursten. Husets indretning vidner om Mogensens bevidsthed om det indre og ydre rums samspil samt hans veneration for skønheden i naturens egne former og materialer.

// Et glimt af køkkenet, som er placeret i den oprindelige del af huset. Dette tydeliggøres særligt i gulvets overførelse fra stuen til køkkenet, hvor fliserne er anderledes, hvilket vidner om Børge Mogensens sans for detaljer.
Et designhjem spækket med design
Størstedelen af møblerne i hjemmet er Børge Mogensens egne design. Heriblandt ser man Den Spanske Stol med læderspænde, Folkestolen med flettet sæde og to varianter af Contour-stolen i sort læder og i en særlig rød udgave. Af andet dansk design ses bl.a. Poul Henningsens ikoniske PH-lampe over bordet i tegnestuen, mens lamper fra Le Klint er gennemgående i hele huset. Manden bag Le Klint, Kaare Klint, kom også i en vis grad til at påvirke Børge Mogensen, som var hans elev på Det Kongelige Danske Kunstakademis Møbelskole. Børge Mogensen skilte sig dog ud fra Kaare Klints skole ved i højere grad at demokratisere tilgængeligheden af møbler af høj kvalitet. Det er også grunden til, at Mogensen er udråbt til folkets designer.

// Slædesofaen i to stribede eksemplarer og Contour-stolen i formspændt finer er designet af Børge Mogensen selv.
Konstruktion og indretning skaber en særlig atmosfære
På mange måder genspejler huset Børge Mogensens design, som er kendt for samspillet mellem funktionalitet, komfort og æstetiske detaljer. Huset afgiver en ro, på samme måde som når man sætter sig i møbelarkitektens behagelige stole. De nedtonede farver, der ikke nødvendigvis kræver opmærksomhed på samme måde som en mere pigmenteret farve, har alligevel en tiltrækkende effekt.

// Et udvalg af Børge Mogensens design af stole, bl.a. Folkestolen J39, der for alvor satte gang i designerens karriere. Lampen over bordet er designet af Poul Henningsen.
Varmt, enkelt og omfavnende
Man får lyst til at røre ved, sidde på og mærke de forskellige elementer, der udgør møblet, og husets konstruktion og indretning skaber en varm og omfavnende atmosfære, som er lige så aktuel i dag, som da det blev indrettet i 1969. Ved berøring bemærkes designet og elementernes naturlighed yderligere.
I al sin enkelhed er der et udpræget fokus på kvalitet, skønheden i detaljen samt en stor bevidsthed om harmonisk sammensætning af former og materialer.

// I dag bor Børge Mogensens søn, Peter Mogensen, i huset. Han driver tegnestuen videre efter sin far. Huset er bevaret i samme stil og farver, som da faderen boede her.

// Enkelt og nydeligt soveværelse med Mogensens spanske spisebordsstol med armlæn ved siden af de to enkeltsenge, han også selv har tegnet.
I loftet hænger endnu en Le Klint-lampe, designet af Kaare Klint, der var Børge Mogensens tidligere lærer og mangeårige ven.
Børge Mogensen har sat sit aftryk på den danske selvforståelse
Børge Mogensens møbeldesign og indretning har haft stor betydning for den danske selvforståelse og den måde, hvorpå vi bor og lever i dag. Børge Mogensens ånd er stærkt repræsenteret i hans bolig, hvor naturen er inviteret indenfor, og hvor enkelheden folder sig ud og bliver kompleks og intelligent på den helt rigtige måde.

// Huset udefra, hvor staldbygningen oprindeligt lå.

De nedtonede grønne nuancer refererer til den grønne natur ved Limfjorden og skaber sammenhæng mellem det indre rum og det ydre rum. En funktionalistisk byggestil i al sin enkelhed virker ikke overvældende på trods af de skarpe kanter.
// Den grønne natur omfavner ejendommen og kaster smukke skygger på dens hvide mure. Bag murene finder man den 400 m² store ejendom, hvor Børge Mogensens tegnestue og design drives videre af sønnen, Peter Mogensen.

// Små detaljer som lampen her, får stor visuel virkning på den rå væg.

// Udenfor står to bænke og et bord med udsigt udover Limfjorden. De har stået der, siden Børge Mogensen placerede dem der engang i 1970’erne.

// Børge mogensen siddende i Den Spanske Stol – et af hans mest ikoniske design.
Børge Mogensen
I sin samtid ansås møbelarkitekten Børge Mogensen (1914-1972) som værende en førende skikkelse inden for dansk design. Han fik sit folkelige gennembrud med Folkestolen J39, kendetegnet ved det håndvævede sæde af papirgarn. Han var den første leder af tegnestuen FDB Møbler, hvor han tegnede den linje, møbelproducenten fulgte i de kommende mange år.
Mogensen designede smukke og funktionelle møbler i solidt håndværk, som den almene dansker havde råd til. Han gjorde design og produktion rationelt og enkelt på en måde, der var yderst utraditionel for samtiden, men som for alvor satte Danmark på verdenskortet. Såvel dengang som nu hyldes Mogensens design for den høje kvalitet og komfort og opfattes som ikonisk for både dansk og skandinavisk design.