
Den totalfredede bygning på Christianshavn voldte så mange problemer, at den blev solgt videre to gange. Men tredje gang var lykkens gang
Arkitekt David Thulstrup har givet et 218 år gammelt, fredet pakhus på Christianshavn en nænsom restaurering og bevist, hvordan fortidens og nutidens æstetik kan forenes til perfektion.
AfDer er blevet bygget utrolig meget nyt i København de sidste 15 år; metro-linjer forgrener sig under jorden, og nedgangspartierne over, hvide etageejendomme har nærmest overtaget dele af Amager, Operaen har fået nye rækkehuslignende naboer, det ikoniske Poul Gernes-farvede Palads står med ét ben i nedrivningsgraven til fordel for et 36 m højt højhus, og kigget fra Sankt Annæ Plads ender brat i det A-formede Papirhus.
Det er en naturlig del af livet i byen, der knopskyder og forandrer sig i takt med dens indbyggeres behov; nyt og gammelt skal sameksistere.
En fredet pakhusbygning på Christianshavn fra 1806 er indbegrebet af, hvordan man kan modernisere det eksisterende, så det endnu en gang får sin retmæssige plads og potentielt 200 år mere at leve i.
Tålmodighedens dyd
Men det kræver tålmodighed, som hovedarkitekt og designer David Thulstrup heldigvis har. For efter fem år og tre ejere står hans til dato største transformationsprojekt færdigt.
– Det var mit første samarbejde med Slots- og Kulturstyrelsen, og jeg har aldrig arbejdet med transformation på den her skala før. Jeg så projektet første gang for små fem år siden. Oprindeligt skulle det have været otte hotelværelser, men det kunne man ikke få lov til af Slots- og Kulturstyrelsen. Derfor blev bygningen solgt videre yderligere to gange, inden de nuværende bygherrer og investorer – Artha og Falk-Rønne & Kierkegaard A/S – blev en del af projektet, der i den proces også blev lavet om fra hotel til ejerlejligheder. Tidsrammen og ejerskiftene siger lidt om, hvor komplekst det er at arbejde med en bygning, der er totalfredet, men som skal moderniseres, forklarer David Thulstrup.
"Jeg gad godt selv bo her"
Det, der er særligt for David Thulstrup i dette her projekt – foruden de indbyggede benspænd i at arbejde med et fredet hus – er, at han har forholdt sig til bygningen frem for privatpersoners præferencer til udtrykket.
Og så alligevel. For en del af hans praksis er altid at sætte sig selv i spil og forestille sig, hvordan man kan bo, leve, eksistere i de rum, han skaber.
– Jeg lukker øjnene, navigerer igennem boligen og tænker forskellige scenarier igennem: Hvordan ville det være, hvis det var en udlandsdansker, der skulle bo her? Så er det måske kun i korte perioder ad gangen, og er der plads til at have venner over og til 12 omkring spisebordet? Hvor skal sengen være i forhold til natbordet, og hvor står man og får sin morgenkaffe? Jeg arbejder altid indefra og prøver at skabe en funktion eller rumlighed, der er baseret på et behov omkring, hvordan vi gerne vil bo. Med de her lejligheder har jeg også tænkt, at man går over på Krøyers Plads og hopper i vandet og går hjem i sauna. Ej, det gad jeg godt, ler han.
Arbejdet med taktilitet er også en konstant for David Thulstrup: at få sanseligheden frem i materialerne, så man har lyst til at røre ved dem. Som i lejlighederne her, hvor de små kontraster spiller en stor rolle, fx i måden, hvorpå stenen på badeværelset og den røgede eg i køkkenet får de brede planker fra Dinesen til at stå frem.
Det handler om balance – en dejlig modvægt til alt nybyggeriet at se, hvordan det eksisterende kan forankres: at en bygning, så gedigen i struktur, materialer og håndværk, at den har overlevet i over 200 år, stadig er relevant i dag, når den lander i de rigtige hænder.