© Irina Boersma César Machado

Den totalfredede bygning på Christianshavn voldte så mange problemer, at den blev solgt videre to gange. Men tredje gang var lykkens gang

Arkitekt David Thulstrup har givet et 218 år gammelt, fredet pakhus på Christianshavn en nænsom restaurering og bevist, hvordan fortidens og nutidens æstetik kan forenes til perfektion.

Der er blevet bygget utrolig meget nyt i København de sidste 15 år; metro-linjer forgrener sig under jorden, og nedgangspartierne over, hvide etageejendomme har nærmest overtaget dele af Amager, Operaen har fået nye rækkehuslignende naboer, det ikoniske Poul Gernes-farvede Palads står med ét ben i nedrivningsgraven til fordel for et 36 m højt højhus, og kigget fra Sankt Annæ Plads ender brat i det A-formede Papirhus.

Det er en naturlig del af livet i byen, der knopskyder og forandrer sig i takt med dens indbyggeres behov; nyt og gammelt skal sameksistere.

En fredet pakhusbygning på Christianshavn fra 1806 er indbegrebet af, hvordan man kan modernisere det eksisterende, så det endnu en gang får sin retmæssige plads og potentielt 200 år mere at leve i.

Tålmodighedens dyd

Men det kræver tålmodighed, som hovedarkitekt og designer David Thulstrup heldigvis har. For efter fem år og tre ejere står hans til dato største transformationsprojekt færdigt.

– Det var mit første samarbejde med Slots- og Kulturstyrelsen, og jeg har aldrig arbejdet med transformation på den her skala før. Jeg så projektet første gang for små fem år siden. Oprindeligt skulle det have været otte hotelværelser, men det kunne man ikke få lov til af Slots- og Kulturstyrelsen. Derfor blev bygningen solgt videre yderligere to gange, inden de nuværende bygherrer og investorer – Artha og Falk-Rønne & Kierkegaard A/S – blev en del af projektet, der i den proces også blev lavet om fra hotel til ejerlejligheder. Tidsrammen og ejerskiftene siger lidt om, hvor komplekst det er at arbejde med en bygning, der er totalfredet, men som skal moderniseres, forklarer David Thulstrup.

LÆS OGSÅ

En helt særlig elevator

Men langsigtede projekter er ikke fremmede for David Thulstrup: Han er netop kommet hjem fra San Francisco, hvor han arbejder på en privatbolig, han regner med står færdig engang til næste år – blot én af mange opgaver, han jonglerer med lige nu.

– Min tilgang er altid at kigge på det stedsnære og den eksisterende materialitet. Det får man meget forærende af fra gamle bygninger som denne, og det kan jeg godt lide at få til at spille ind i, siger han og fortsætter:

– Da jeg så huset indvendigt første gang, var der ikke noget derinde. Der lugtede, betongulvet var slidt, og træværk var malet over med plastikmaling nogle steder, andre steder med tjære. Det var virkelig ramponeret og havde aldrig været andet end lagerbygning, siden det blev opført i begyndelsen af 1800-tallet. Så det led, og det har været en utrolig nænsom restaurering.

I dag står bygningen som følgende: Der er fire lejligheder, tre med identiske kvadratmeter og identisk grundplan og en – penthousen – i to plan og med 30 m2 mere. Derudover er der fællesarealer med fitnessrum, sauna og vinkælder samt en bådeplads til hver af lejlighederne. En elevator beklædt med kernelæder løber igennem hele bygningen.

– Jeg er meget stolt af den elevator, som vi fik tilladelse til at installere af Slots- og Kulturstyrelsen. Jeg har beklædt den med læder som en hyldest til husets fortid som skindpakhus. Da vi gravede ud til den, opdagede vi, at der lå murstensgulv under betonen i stueetagen, så derfor fik vi lov til at etablere et murstensgulv på ny, oven på betonen, der har samme farve og form som de mursten, der er på facaden, fortæller David Thulstrup.

Bygningen var guiden

Han har også ført en tråd fra stueetagen videre op i lejlighederne: Den puds, der er lagt imellem murstenene – en Rødvig-kalk- og sandmørtel – har han brugt overalt på de indre vægge, hvor den fremstår med varme og dybde. Det bærende træværk har fået en af de største overhalinger.

– Jeg ville ind til kernen af det eksisterende og vise den historie, det havde. Derfor fik vi pakket det ind i brun sæbe og folie og lod det stå i et par måneder, hvorefter man kunne gå i gang med at skrabe malingen af, forklarer han. Det, der kom frem, var smukke, massive, mørkebrune bjælker, komplet med graffiti fra gamle dage, hvor folk har ridset initialer og årstal ind. Til at komplementere det rå træ og husets historie valgte David Thulstrup en finsk granitsten til at dominere på badeværelset, selvom man som oftest i Danmark vælger ølandssten, når det kommer til restaureringen af fredede bygninger, fortæller han.

– Denne her granitsten er meget mere livlig end en ølandssten. Jeg syntes, det passede til husets historie, at den var “ufin” i udtrykket, hvilket også passer godt til nutiden, hvor vi ikke behøver materialer, der er alt for fine, og gerne må være lidt underspillede.

"Jeg gad godt selv bo her"

Det, der er særligt for David Thulstrup i dette her projekt – foruden de indbyggede benspænd i at arbejde med et fredet hus – er, at han har forholdt sig til bygningen frem for privatpersoners præferencer til udtrykket.

Og så alligevel. For en del af hans praksis er altid at sætte sig selv i spil og forestille sig, hvordan man kan bo, leve, eksistere i de rum, han skaber.

– Jeg lukker øjnene, navigerer igennem boligen og tænker forskellige scenarier igennem: Hvordan ville det være, hvis det var en udlandsdansker, der skulle bo her? Så er det måske kun i korte perioder ad gangen, og er der plads til at have venner over og til 12 omkring spisebordet? Hvor skal sengen være i forhold til natbordet, og hvor står man og får sin morgenkaffe? Jeg arbejder altid indefra og prøver at skabe en funktion eller rumlighed, der er baseret på et behov omkring, hvordan vi gerne vil bo. Med de her lejligheder har jeg også tænkt, at man går over på Krøyers Plads og hopper i vandet og går hjem i sauna. Ej, det gad jeg godt, ler han.

Arbejdet med taktilitet er også en konstant for David Thulstrup: at få sanseligheden frem i materialerne, så man har lyst til at røre ved dem. Som i lejlighederne her, hvor de små kontraster spiller en stor rolle, fx i måden, hvorpå stenen på badeværelset og den røgede eg i køkkenet får de brede planker fra Dinesen til at stå frem.

Det handler om balance – en dejlig modvægt til alt nybyggeriet at se, hvordan det eksisterende kan forankres: at en bygning, så gedigen i struktur, materialer og håndværk, at den har overlevet i over 200 år, stadig er relevant i dag, når den lander i de rigtige hænder.

LÆS OGSÅ