Gennemført renovering af funkishus fra 30'erne

En ombygning med stor respekt for det originale: Parret har sløjfet idéen om havudsigt, da en overbygning ville ødelægge arkitekturen.

Louise Buus Kaus har været med til at starte det nye designbrand Mazō op sammen med Magnus Sangild og Magnus Stephensen. Sidstnævnte er barnebarn af arkitekt og designer Magnus Læssøe Stephensen, der tegnede flere ikoniske design, men Mazō har derimod sat hans ukendte design i produktion. Louise sidder primært med marketing, branding, PR samt de visuelle linjer.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Fornyet funkis i Snekkersten

Louise Buus Kaus og Andreas Kaus Jensen faldt pladask for det velbevarede funkishus i Snekkersten, der har en historie som Nordsjællands første fladtagshus.

Parret har renoveret huset for at gøre det mere funktionelt for en familie på fem, men med respekt for byggestilen og de originale detaljer. Se det flotte og gennemtænkte resultat her.

Der er tænkt over enhver detalje. Også udenfor, hvor Louise sammen med sin mand, Andreas Kaus Jensen, selv har tegnet og bygget den 110 m2 store terrasse i klinker, der både enkelt og elegant følger husets linjer.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Kærlighed ved første blik

Arkitektoniske træk, masser af karakter og originalitet var udgangspunktet, da Louise Buus Kaus og hendes mand, Andreas Kaus Jensen, for fem år siden ledte efter en ny bolig, der skulle huse dem og deres tre børn.

Derfor var det kærlighed ved første blik, da parret stødte på et etplans funkishus, bygget i 1936 af arkitekten Mogens Rützou.

Den forskudte planløsning og de buede linjer er nogle af de modernistiske detaljer, som parret faldt for, da de så huset første gang. Trappen med det sorte gelænder skaber en spændende effekt i stuen. Den stribede loungestol fra Mazō hedder TMBO og er designet af Magnus Læssøe Stephensen i 1935 til Magasin du Nord. Parret har en forkærlighed for lamper med et grafisk formsprog, og den store gulvlampe er designet af Serge Mouille. Litografiet i baggrunden er af Mogens Andersen.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

De arkitektoniske detaljer er gennemførte i hele huset, som både fremstår meget tidstypisk og tidløst. Skamlen er fundet hos Norr11, og plakaten er af Trine Søndergaard.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

"Næsten intet er ændret siden 1936"

Det er det første fladtagshus i hele Nordsjælland, og den dag i dag arrangeres der rundvisninger for kultur- og arkitektinteresserede her.

Husdetaljerne lever i den grad op til den modernistiske arkitektur i form af runde døråbninger, stringente linjer, original vasketøjsskakt og et forskudt plan.

– Huset emmer af originalitet, og næsten intet er ændret siden 1936, hvilket vi sætter stor pris på. Det byder på så mange fantastiske egenskaber, fx det faktum, at man kan befinde sig i den erneste ende af huset og stadig se igennem alle rum via de mange hjørnevinduer. Derudover er det genialt placeret på grunden, så dagslyset udnyttes helt optimalt. Der er dage, hvor vi føler, at vi er i Italien, fordi arkitekturen skaber læ for vind, samtidig med at der er sol, fortæller Louise, der til daglig arbejder som PR & Marketing Manager for Mazō, der producerer og relancerer både designikoner og glemte designperler, som kun har været produceret i et mindre antal.

Stramt komponerede opstillinger underbygger husets stil som her med konsolbordet fra Gubi med en grafisk ophængning af sort-hvide familiefotos. De mange magasiner vidner om Louises storforbrug af både danske og udenlandske boligblade. Pendlerne er fra Bloomingville.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Den detaljerige stue har et særskilt vinduesparti, der karakteriserer funkisstilen med hjørnevinduer og tynde karme i teaktræ. Parret elsker, at lige meget hvor man sætter sig i huset, så har man en god udsigt til haven og de mange smukke vinkler og linjer. Sofaen er fra Ilva med et blåt, særbestilt tekstil i uld, og sofabordet samt den gule skål er fra Gubi. Den hvide vase er designet af Snorre Læssøe Stephensen for Mazō. De grå velourgardiner er fundet på ellos.dk, mens berbertæppet er købt af en ven, der engang importerede tæpper fra Marokko.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

En original Poul Cadovius-reol i teaktræ pryder endevæggen i spisestuen. Louise fandt den på DBA, længe før reolerne blev populære igen, og hun fik den derfor for en slik. Her opbevares bøger, glas og andet nips samt Flos’ Snoopy-lampe designet af Achille og Pier Giacomo Castiglioni tilbage i 1967.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Som en midterstation mellem stuen og spiseområdet er der indrettet et hyggeligt loungeområde med to lænestole i grå velour. Louise fandt stolene på DBA, men oprindeligt er de fra en interiørbutik i London. Marmorbordet er fra Gubi ligesom bordlampen Gravity i sort marmor. Vasen er hjemtaget fra en rejse til Orvieto i Umbrien. De to billeder af Berit Mogensen Lopez er fra Atelier Cph.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

En personlig planløsning

I forbindelse med en vandskade i 2018 måtte huset på 170 m2 med 40 m2 kælder gennemgå en større renovering, hvor alle gulve skulle rives op. Noget af en omgang, men parret så det samtidig som en mulighed for at forfølge deres drøm om et nyt køkken samt badeværelse.

Med ønsket om et større leverum byttede parret derfor om på et mindre køkken og et 30 m2 stort soveværelse. En planløsning, som Louise selv har tegnet ned til mindste detalje.

– Allerede da vi flyttede ind, gik jeg i gang med at tegne en ny løsning, som passede bedre til vores familie med tre børn. Vi nyder nu at have et stort, funktionelt køkken med udsigt til haven og direkte udgang gennem dobbelte terrassedøre. Det er langt mere praktisk, når man har børn, som også har legekammerater på besøg, og samtidig er køkkenet nu tættere på spiseafdelingen, siger Louise.

For at bevare husets detaljer gjorde parret under deres renovering meget for at blende nyt diskret ind i det gamle. De fik derfor snedkerfirmaet Skjærbækholler til at skabe en tilsvarende åbning i stuen, en blød bue med kant, som i dens modsatte ende. Som nyt gulv valgte de et sildebensparket i massivt egetræ, som passer til husets stil og byggeår. Louise har haft stort fokus på farver i indretningen, og i spisestuen har hun malet halvdelen af væggen med en varm, beige farve, Cashmere fra Jotun Lady. Spisebordet med Ray & Charles Eames-stel, der er fundet på Lauritz. com, var oprindeligt kvadratisk, men parret fik pladen skåret rund. Stolene er et miks af Egon Eiermann samt MZO fra Mazō. Pendlen Formakami er fra &Tradition.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Det søgrønne runestel, der er designet af Jens Harald Quistgaard, er et arvestykke, og keramikskålen er af Michael Andersen, der er Louises favoritkeramiker.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Der er værnet om den originale byggestil

Louise er autodidakt arkitekt og har allerede tegninger klar til næste ombygning, hvor planen er at lave en tilbygning med en særskilt forældreafdeling.

– Vi tilpasser huset til vores familie, men er samtidig meget omhyggelige med ikke at ændre i dets arkitektur og linjer. Det ville være lækkert at bygge ovenpå og få havudsigt, men det kommer aldrig til at ske, da vi synes, at det vil ødelægge arkitekturen, forklarer Louise.

For netop at værne om byggestilen har parret valgt flere løsninger, hvor det gamle er tænkt ind i det nye. Fx er der lånt en terrassedør fra spisestuen for at få to ens originale døre i køkkenet. Og i den nye åbning mellem spisestuen og køkkenet har parret fået en snedker til at lave de selvsamme buede hjørner som i den anden døråbning i samme rum.

Belysning er en stor del af indretningen for parret, og derfor er de forskellige lamper i køkkenet nøje udvalgt ud fra både funktionalitet og design. De to pendler, IC Light, er designet af Michael Anastassia- des for Flos, væglamperne på flisesektionen er Walker fra Menu, og de øvrige sorte væglamper, Cobra fra Gubi, er designet af Greta Grossman.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Louise har selv tegnet køkkenet, hvor der blev byttet rundt på køkken og soveværelse, da det 30 m2 store rum med direkte udgang til haven også lå i forlængelse af spisestuen. I designet var en køkkenø et must for familien, som ville have et mere uformelt sted, hvor alle kunne samles. Køkkenet med malede elementer er fra Tvis Køkkener, og køkkenøen i egetræ er lavet af Hostrup Snedkeri.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

For at få mere lys blev et ovenlysvindue tegnet ind og realiseret af Fakro. Fliserne fra spanske Equipe Céramicas er valgt i en varm grå nuance, der spiller op til den grå vægfarve, som er malet med Lys Antikkgrå fra Jotun Lady. Farven på køkkenskabene fra Tvis Køkkener hedder Storm Grå, og den changerer mellem mørk grå og grønlig alt efter lyset. Parret ville gerne have en bordplade af belgisk granit, som er samme materiale som husets vindueskarme, men det var umuligt at finde. Det nærmeste de kunne komme på belgisk granit, var en European Black, som ikke var det mest praktiske, men de ville ikke gå på kompromis med æstetikken.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Hylderne, der er snedkereret af Skjærbækholler, skaber plads til en udstilling af glas og keramik fra bl.a. Unum og Royal Copenhagen.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Soveværelset er husets mørkeste og mest svale rum. Den gamle stol ved siden af sengen er en original Magnus Læssøe Stephensen-stol, som Louise fandt på et loppemarked og malede i farven Nordic Breeze fra Jotun Lady. Sengegærdet med fransk flet er fra Ilva, og sengetæppet fra Broste Copenhagen er en bryllupsgave. Den grønne pude er syet af vintagestof, og billedet er fra Atelier Cph.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

I en lille mellemgang mellem badeværelse og entré skaber en gråpolstret stol fra Mazō et hyggeligt miljø.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Funky farver: Farvemæssigt har Louise tænkt over, hvad der passer til husets byggestil, med udgangspunkt i, at modernismen ikke kun handlede om hvide, stringente og grafiske linjer. Flere huse fra 1930’erne, som fx Arne Jacobsens eget rækkehus i Bellevue, var spækket med flotte farver. I den ånd har hun som inspirationskilde til farvevalget i indretningen brugt selve husets facade, murstenene, som har et farvespil mellem grønlige, rødlige, gule, brune, beige og grå toner. De går nænsomt igen på vægge, tekstiler og møbler. Inden da var Louise gennem mange farveprøver for at finde de rette, for øvelsen gik ud på at bruge farverne til at skabe et varmt og rart miljø, samtidig med at de skulle gå flot i spænd med omgivelserne og fremhæve husets unikke detaljer.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Udearealet er fuldt af mange forskellige hyggekroge og hjørner. I indhakket her er der indrettet et loungehjørne med bløde hynder og en vintagekurvestol. Langs muren er der lavet et bed til dekorative figenplanter.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

På en sommerdag kan det føles som at være i syden, fordi huset ligger så godt på grunden, og arkitekturen skaber læ for vinden og udnytter sollyset og varmen optimalt. Parret har selv tegnet og bygget terrassen i gule klinker fra Klinker Outdoor. Havemøblerne i teak er fra FDB Møbler og designet af Thomas Alken.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch