Forvandling: Fra tandlægeklinik til kunstnerbolig
Kom med ind i den 160 m² store lejlighed på indre Nørrebro, hvor omhyggelig udvalgt kunst præger boligen.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner - Til højre for den røde sofa hænger et silketryksbaseret maleri af Leonard Forslund med titlen Korrekt jomfrutorso fra 1997. Motivet er en nøgen kvinde, som holder en intimserviet foran sit køn. Værket er en bearbejdning af en reklame fra 1960’erne og viser, hvordan den kvindelige idealkrop dengang havde mere fyldige former, end man ser i dag. Den doucegrønne baggrund har dannet udgangspunkt for vægfarven i denne stue, som parret kalder kunstrummet.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner - Gyngestolen er et marskandiserfund, som er ombetrukket med stof fra Kvadrat. På kommoden ses en sort skulptur af Morten Stræde fra 1980’erne – en gave til parrets ældste datter. I vindueskarmen står en model af Elisabeths portrætbuste på Frue Plads af den danske videnskabskvinde Inge Lehmann.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner - Elisabeth sidder på en kommode, som Leonard har bragt med fra barndomshjemmet i Landskrona. Leonard sidder ved siden af på sofaen foran sit maleri fra serien Wood Nation fra 2009. Lysekronen i art deco-stil erhvervede parret hos en marskandiser, kort efter at de flyttede ind. Foran Leonard står et citrongult, transparent sofabord, som parret har bygget sammen af plexiglas, der var blevet tilovers fra en skulptur, som Elisabeth fremstillede til Nørre Gymnasium.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner - I loftet hænger en lysekrone i art deco-stil. Det var en af de første større satsninger, som det dengang unge kunstnerpar anskaffede sig, da de flyttede ind. Den store porcelænsovn i lysoliven er fredet og følger med alle lejlighederne i huset, der er bygget i 1893. Til højre for ovnen hænger et akrylmaleri på finer af Signe Guttormsen fra serien Showdown fra 2004-05. Til højre for fløjdørene hænger et fotografisk værk af Elisabeth med titlen En gennemsigtig konstruktion, punkteret. Det er fra 1995 og indgik i udstillingen Metageometriske konstruktioner i Galerie Mikael Andersen. Serien, som ligger i en edition på tre, blev købt af Ny Carlsbergfondet og indlemmet i Arkens samling. I denne serie eksperimenterede Elisabeth i den lille skala med nogle kasser i rum og udforskede mulige placeringer, geometriske former og vægtforhold.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner - I forgrunden ses en mindre, kompleks skulptur fra 2012 af Elisabeth, som hun har givet titlen Husalter. Den indgik i sin tid i udstillingen Multimarked med multiples af en række prominente danske billedkunstnere i det kunstnerdrevne skulpturgalleri Skulpturi i St. Kongensgade. Bag den hænger et neongult værk i plexiglas fra 1990’erne fra serien Wallobjects af parrets gode ven Henrik Jørgensen.
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner - På den nyklassicistiske kommode i nøddetræ, som Elisabeth har arvet, ses en lille rød skulptur af Morten Stræde med titlen Secret Garden fra 2014. Bag værket hænger en collage af billedhuggeren Finn Reinbothe og et fotografisk værk
af konceptkunstneren Kirsten Justesen.