© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Peter er selverklæret kunstnarkoman og har viet sit hjem til det: "Man ser kun 10-20%, når man kigger. Resten er der, hvor magien sker"

Gallerist, samler og erklæret kunstnarkoman Peter Ibsen står bag galleriet Sunday-S i Amaliegade i København, hvor han udelukkende udstiller internationale kunstnere fra periferien. Vi mødte ham i de hvide, minimalistiske rammer – en stil, som galleriejeren har gjort til sin signatur.

Kridhvide vægge, lofter og trægulve udgør et lærred for den nøje kuraterede kunst og design i Peter Ibsens kombinerede bolig og galleri.

Her, i lejligheden fra 1754, er det eneste lys det, som strømmer blødt ind gennem høje, nordvendte vinduer og giver rummene en hammershøisk stemning.

– Jeg har altid ønsket mig et galleri i en anderledes, utraditionel setting og ramme, et “hjem”, hvor jeg kunne have dele af min personlige samling, ikke bare i form af kunstværker, men også bøger og vintagedesign. Jeg ville have et sted, hvor kunstnere og samlervenner kunne bo i nogle dage, mens de besøgte byen, fortæller Ibsen, klædt i sit signaturlook, et helt sort sæt, som står i skarp kontrast til de hvide omgivelser.

– Den kunst, jeg samler på og viser, er ikke særlig typisk for mange samlere eller gallerister, og den måde, jeg driver galleriet på, er helt sikkert ikke særlig typisk. Hvis det er nemt, er jeg ikke rigtig interesseret i det.

LÆS OGSÅ

Sælger ikke; placerer

Galleristen er en selverklæret kunstnarkoman og samlede på kunst, han kunne lide, i ti år.

Lige indtil han faldt over et sort skakbrætlignende værk af Gregor Hildebrandt, som udfordrede hans forstand og var umuligt at slå ud af hovedet. Ibsen besluttede sig for at begynde forfra: Han solgte sin samling og gav sig selv et strengt fokus fremadrettet.

Siden da har han koncentreret sig om nonfigurative, abstrakte, monokrome værker, der for det meste er malet med ikketraditionelle metoder, af et overkommeligt antal internationale kunstnere, som han viser i sine private rammer.

Fra kunstsamler til gallerist holder Ibsen fast i, at han ikke sælger kunst, men bevidst placerer den. Der er en tæt forbindelse mellem Ibsens personlige samling og de kunstnere, han udstiller i galleriet.

Han er god til at opdage talenter, og hans hovedfokus er på helt unge, ukendte kunstnere i begyndelsen af deres karriere.

– I mange tilfælde giver jeg kunstnerne deres første soloudstilling. Jeg fokuserer også på ældre glemte eller oversete kunstnere. Jeg samler ikke på noget imellem de to yderpoler. Glæden og spændingen ved at vælge kunstnere, som ingen rigtig kender eller samler på, har en særlig appel og betydning for mig, forklarer Ibsen.

De kunstnere og værker, Ibsen samler på og viser, skal have en historie. En proces. En idé. Noget inde i værket eller omkring kunstnerens arbejde, som ikke er umiddelbart synligt. Noget, man ikke ser eller måske ikke forstår.

– Jeg tror, at man kun ser 10-20 % af værket, når man kigger på det. Resten er der, hvor magien sker. Det er i de skjulte spor og ønsket om at prøve at forstå og faktisk fornemme et maleri. Ikke bare observationen i sig selv. I mange tilfælde er der meget lidt at se. Det tvinger dig til at kigge mere. Længere. Dybere.

Med et kræsent øje finder man i hvert eneste rum i den 250 m lange, fredede lejlighed gennemtænkte opstillinger af kunst og design. Især stole.

– Jeg elsker stole. Det er en slags ny afhængighed som supplement til at samle på kunst. Igen har jeg visse regler for, hvad jeg kigger efter. Jeg hader, at så mange af de ting, vi omgiver os med, ikke er langtidsholdbare. Jeg vil kun have nogle få ting, enkle ting, men de skal kunne leve for evigt eller i det mindste et par generationer. Donald Judd var en sand mester; i sin kunst og i den arkitektur og de møbler, han designede. Ingen kompromiser, rent og enkelt, siger Ibsen, der har flere af amerikanerens minimalistiske stole.

Samlingen af kunstværker, hvide, sorte og grå med lejlighedsvise indslag af primærfarver, udskiftes ofte for at tilføre kunsten nyt liv og genopdage dem på ny. Værkerne skifter på ugentlig eller månedlig basis med soloudstillinger fire til fem gange om året.

– De fleste af mine kunder/samlere/besøgende er fra udlandet, og jeg udstiller aldrig danske kunstnere. Det er en regel, jeg har lavet for mange år siden. Jeg samler som regel heller ikke på danske kunstnere. Der er ikke mange danske samlere, der tør omgive sig med de værker eller kunstnere, som jeg viser, selvom der er en lille, men støttende gruppe af danske samlere, der har konverteret til denne kunstnergruppe, understreger han.

– At møde og lære kunstnerne at kende og se dem udvikle sig gennem årene har en stærk effekt på dig. Det er som nye familiemedlemmer, som man kommer rigtig tæt på og bliver forbundet med, siger Ibsen.

Ibsen tror fuldt og fast på kunstens kraft og betydning og siger:

– Kunst er som et parallelt univers, hvor alle de traditionelle regler og måder at gøre tingene på ikke gælder. Jeg elsker det faktum, at man kan fortabe sig i et maleri, en kunstner, idéerne, historien og processen bag værket. Når man overgiver sig til at leve med og samle på kunst, åbner det virkelig en dør til noget helt særligt. Det ændrer på mange måder den måde, man lever, tænker og handler på i den “normale” hverdag.

LÆS OGSÅ