
Peter er selverklæret kunstnarkoman og har viet sit hjem til det: "Man ser kun 10-20%, når man kigger. Resten er der, hvor magien sker"
Gallerist, samler og erklæret kunstnarkoman Peter Ibsen står bag galleriet Sunday-S i Amaliegade i København, hvor han udelukkende udstiller internationale kunstnere fra periferien. Vi mødte ham i de hvide, minimalistiske rammer – en stil, som galleriejeren har gjort til sin signatur.
AfKridhvide vægge, lofter og trægulve udgør et lærred for den nøje kuraterede kunst og design i Peter Ibsens kombinerede bolig og galleri.
Her, i lejligheden fra 1754, er det eneste lys det, som strømmer blødt ind gennem høje, nordvendte vinduer og giver rummene en hammershøisk stemning.
– Jeg har altid ønsket mig et galleri i en anderledes, utraditionel setting og ramme, et “hjem”, hvor jeg kunne have dele af min personlige samling, ikke bare i form af kunstværker, men også bøger og vintagedesign. Jeg ville have et sted, hvor kunstnere og samlervenner kunne bo i nogle dage, mens de besøgte byen, fortæller Ibsen, klædt i sit signaturlook, et helt sort sæt, som står i skarp kontrast til de hvide omgivelser.
– Den kunst, jeg samler på og viser, er ikke særlig typisk for mange samlere eller gallerister, og den måde, jeg driver galleriet på, er helt sikkert ikke særlig typisk. Hvis det er nemt, er jeg ikke rigtig interesseret i det.

Et par Donald Judd-stole, NO. 84 (1991/2006), omkranser døråbningen til biblioteket. – Jeg elsker stole. Det er en slags ny afhængighed som supplement til at samle på kunst, erkender Peter Ibsen. Til venstre for døren hænger et håndvævet værk af Ethan Cook, og til højre for døren hænger et værk af Landon Metz.

Donald Judds stol No. 84 står flere steder. Hver af dem varierer, enten i farvevalg eller i “kassen” under sædet. Til venstre hænger et værk af den tyske kunstner Frank Moll, og til højre et værk af den ligeledes tyske André Butzer.

Det gennemrenoverede badeværelse er holdt lige så enkelt som resten af lejligheden. Som Peter Ibsen siger, går han altid efter at have så få "nips og dimser" som muligt: – Rene linier, få ting og minimalistisk indrettet; det skaber ro, stilhed og noget tidløst. Det fritstående badekar er designet af Philippe Starck for Duravit.

Det originale halvcirkelvindue er et smukt indslag i det andet soveværelse med en nærmest “svævende” Axel Wannberg-seng placeret midti. Rummet er badet i lys og omsluttet af værker, bl.a. et blåt og hvidt vævet værk af Ethan Cook. I hjørnet står en Donald Judd-stol, No. 84 (2006).

Også oppe i de to soveværelser hænger der selvfølgelig kunst. De enkle lærreder “mimer” den minimalistiske seng perfekt.