køkkenalrum
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad/The Sisters Agency

Da den øverste lejlighed blev sat til salg, øjnede franske Amélie muligheden for at indfri en vild boligdrøm

Galleriejer Amélie de Chalard har forenet tre lejligheder fordelt på tre etager det vildeste parisiske hjem, hvor kunsten får lov at fylde, og børnene ditto.

Amélie de Chalard, der står bag det kendte kunstgalleri Amelie, Maison d’Art, er oprindeligt uddannet inden for økonomi og slet ikke kunst.

Men hun har begge verdener med hjemmefra; hendes far er erhvervsadvokat, og hendes mor kunstner, så det lå ligefor, at Amélie også dykkede ned i sin egen kunstneriske passion, efter at hun havde afprøvet den finansielle verden.

Hun begyndte med et anderledes galleri i sin daværende lejlighed, hvor hun solgte værker af både ukendte og kendte kunstnere, og hurtigt syntes samlere, at det var spændende at se værkerne i hjemlige omgivelser.

– Kunst bør nydes i fredfyldte rum, hvor den besøgende føler sig hjemme, siger hun, der sidenhen har adskilt sit personlige hjem og professionelle galleri, men stadig fusionerer det bedste fra begge verdener: Hendes hjem ligner et galleri, og hendes galleri føles som et hjem.

LÆS OGSÅ

Fra bibliotek, kunstnerbolig og atelier

Amelie, Maison d’Art ligger i dag i et gammelt palæ i det 6. arrondissement med en tilhørende stor have. Her afholdes skiftende udstillinger med etablerede kunstnere og nye talenter inden for både maleri, grafik, skulptur og fotografi, og det kan besøges efter aftale.

– De 130 kunstnere, jeg repræsenterer, har alle forskellige udtryk, men også det tilfælles, at deres værker er abstrakte, hvilket giver mulighed for uendelig mange fortolkninger. Det er virkelig magisk, forklarer Amélie de Chalard.

Hendes eget hjem strækker sig over tre etager, der tidligere var separate lejligheder.

– Lejlighederne har huset henholdsvis et bibliotek, en kunstnerbolig og et atelier. Da jeg hørte, at den øverste lejlighed var til salg, og så lyset strømme ind under mit besøg, var jeg solgt, forklarer Amélie de Chalard. Der skulle dog en gennemgående renovering til, før Amélie de Chalard og familien kunne flytte ind – det er hende, der har designet meget i hjemmet, og Batiik Studio, der har stået for udførelsen. De mere end 350 m2 bolig var for Amélie de Chalard som det blanke lærred for en af hendes kunstnere.

Til galleristens private kunstparadis

– Væggene er kunstens legeplads, og jeg elsker derfor, at væggene er hvide. Jeg har i stedet moret mig med vores gulve. Vi har fået lagt et stengulv på hver etage lavet med specialfremstillede mønstre, som jeg har tegnet, og de er lavet med håndlavet Fornace Brioni-terrakotta. Min mand er italiener, så jeg holder meget af, at der også er en sydlandsk følelse i hjemmet, siger hun. På stengulvene står der møbler i træ og tekstiler, der både giver varme og komplementerer kunsten. De mange døre i hjemmet er beklædt med raffiaflet.

– Jeg synes, de naturlige materialer har en varm blødhed, der passer til hjemmet, og en tekstur og neutralitet, der passer perfekt til kunstværkerne, forklarer Amélie de Chalard. I den store, åbne opholdsstue står flydersofaen Extrasoft fra Living Divani designet af Piero Lissoni midt i rummet.

– Jeg elsker dens æstetik, dens komfort, dens design og det, at den er så imødekommende. Mine piger på to og tre år har det lige så godt i den, når de kravler rundt, som når de hviler sig. Den centrale placering af modulerne giver os desuden en 360-graders tilgang til hele rummet. Det er fantastisk at sidde her og nyde lyset, kunsten og rummet, siger Amélie de Chalard.

Under ombygningen blev de mange ateliervinduer skiftet ud med nye, der gør, at rummet ikke er for varmt om sommeren, når solen står lige på,
og at der om vinteren holdes på varmen. Fra stuen fører en trappe ovenpå til forældrenes afdeling med eget bad og en stor terrasse, hvilket er fantastisk at have i Paris. Den nederste etage er lavet til at have overnattende gæster og familie på besøg.

LÆS OGSÅ