
Mies kunstværker handler om kvindekraft og raseri, og hendes grove penselstrøg stormer frem
Mie Olise Kjærgaard stormer frem. Med stærke farver og vred energi gør hun på modig vis op med pænheden og de æstetiske spændetrøjer.
AfMie Olise Kjærgaard (f. 1974) stormer frem i disse år med mange udstillinger i både ind- og udland.
Hun frygter ikke de store formater og tør råbe sine budskaber ud, så der ikke er noget at tage fejl af. I hendes malerier morer muserne sig, og kvinderne kan ride på de største uhyrer, som de styrer med det mindste ryk med fingeren på tøjlen.
Hun maler med grove penselstrøg, stærke farver og på en alt andet end pæn måde. Hun har på forfriskende vis for længst gjort op med pænheden og de æstetiske spændetrøjer, som holder mange, især kvinder, fastlåst. Hun er en modig kunstner.
Mie Olise Kjærgaard kommer fra en familie af bådebyggere på Mors og uddannede sig først som arkitekt ved Arkitektskolen i Aarhus, dernæst som billedkunstner ved Central Saint Martins School of Art i London. Hun tog en master i 2007 og var så tilbage i Danmark i et par år for herefter at bo i New York i fem år.
I 2014 flyttede hun tilbage til Danmark, men hun rejser hyppigt ud af landet for at installere sine udstillinger, senest til Sydkorea, hvor hun i foråret viste soloudstillingen Gamechanger på The Foundry – et stort, centralt beliggende galleri i Seoul – og hun udstiller også ofte i New York, hvor hun har et omfattende, kollegialt netværk.