Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Royal Copenhagen: Se årets juleborde

Designgiganten afslører deres bud på julens farve.

Royal Copenhagen fremviser årets smukke juleborde

BO BEDRE var med indenfor, da Royal Copenhagen åbnede deres flotte julebordsudstilling. En kold novemberdag blev forvandlet til en magisk aften i julens tegn, og hvis ikke julestemningen allerede havde sneget sig ind, så kunne man ikke undgå at komme i julestemning efter besøget i den royale butik på Amagertorv.

I år har syv kreative profiler skabt fortryllende borde gennem deres unikke kunsthåndværk og fortolkning af årets tema; havblik, en hyldest til havet.

Årets tema spiller op ad Royal Copenhagens nye stel Hav, der blev lanceret i år og danner ring om Royal Copenhagens 244-årige historie med referencer til havets bølger og farve. Havets blå farve er derfor den, som Royal Copenhagens kreative direktør Niels Bastrup udråbte som deres bud på julens farve.

Se selv julebordene

Siden 1963 har det været en tradition for mange juleentusiaster i hele landet, at besøge Royal Copenhagens juleudstilling – og det forstår vi godt.

Udstillingen af julebordene åbner officielt fredag d. 22. november og kan opleves på 2. sal på Amagertorv 6, 1160 København K frem til den 31. december 2019.

Julebord Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Asger Mortensen for Royal Copenhagen

Louise og Kenneth Toft- Hansen, ejere af det nyrestaurerede og traditionsrige Svinkløv Badehotel

Med blik til havet

– Jeg elsker jul og glæder mig til for første gang at holde en fælles jul med både Kenneths og min familie i den smukke natur her ved Vesterhavet, fortæller Louise Toft-Hansen, der sammen med sin mand Kenneth har slået sig ned på den yderste pynt i bunden af Jammerbugten.

Plantagens bløde og eviggrønne mosbund, duften fra nåleskoven og ikke mindst havets tilstedeværelse lige uden for hoveddøren er inspirationskilden for Louise og Kenneths julebord, der er dækket til 22. Drømmescenariet er en fælles jul for begge deres familier, hvor forskellige juletraditioner kan blandes og gå op i en højere enhed. Naturens egen pynt får et drys glimmer, og der dækkes op med HAV, Musselmalet Halvblonde, Prinsesse og lidt Musselmalet Helblonde.

Halvblonden er en hilsen til Louises familie, hvor både Halvblonde- og Helblonde-stellet altid har været symbolet på jul. I samspil med HAV bliver der bundet en sløjfe mellem det moderne og det historiske udtryk og mellem naturens friskhed og byens puls - og sådan går alt op i et harmonisk hele. Det store ovale bord klædes i hør og kranses af de specialdesignede stole, som Chris Halstrøm har skabt til restauranten på Svinkløv Badehotel. Et anretterbord med østers og champagne står og tager imod gæsterne som en hyldest til havet og en reference til Kenneths veneration for netop det maritime spisekammer. Vilhelm Lauritzens Radiohus-ringkrone over bordet kan med lidt god vilje siges at være et lysende minde om Louises fortid i TV-branchen.

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Asger Mortensen for Royal Copenhagen

Emilie Helmstedt, designer og kunstner og vinder af Magasin du Nord Fashion Prize 2018

Julehilsen til havet og familien

– Det bedste ved julen er, at den sætter tiden i stå. Man kan glemme ugedagene, og bare være til og være sammen, siger Emilie Helmstedt, der drømmer om at samle hele sin fragmenterede familie til en fælles, farverig jul, hvor alle føler sig set og elsket.

Julen er farvernes fest for Emilie Helmstedt, der gerne slipper sit indre legebarn fri for at skabe et ærligt juleunivers på havets bund. Emilie dykker ned i dybet til de koraller, der må bøde med deres farve for klimaforandringerne og ende med at stå som en hård hvid skulptur på havbunden.

Hun dækker op på en stiliseret tallerkenkoral og skaber lysende juletableauer, der tilsammen udgør en eventyrlig undervandslysekrone. Multifarvet Elements, knaldgult Ursula porcelæn fra gemmerne, design skabt af genbrugsplast, nyt og gammelt i ekspressiv forening – sådan kunne drømmejulen se ud for Emilie, hvis hjerte banker for verdenshavene. Hendes jul rummer elementer, der rækker ud til hver enkelt i hendes sammensatte familie. Det hele er iscenesat som en hyldest til havet, som vi i fællesskab skal passe bedre på. Turen ud til den hvide koral kunne derfor foregå i en grøn kajak fra NGO’en GreenKayak, der gratis udlånes mod, at man samler affald i Københavns havn og kanaler. Så kunne gæsterne samle lidt havplast på vej til julefest.

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Asger Mortensen for Royal Copenhagen

Gun-Britt Zeller, toneangivende frisør og stilikon samt dedikeret vinterbader

Havets rolige rytme

– Julen er først og fremmest symbolet på det tætte samvær med familien. Det er dage med dejlig mad og ikke mindst tid til at lade roen sænke sig oven på en travl december, fortæller stilikon og frisør Gun-Britt Zeller, der holder jul med sin helt nære familie i sommerhuset i Tisvilde – i år sammen med sin mand Torben, sønnen Jeppe og hans kæreste Hanna.

Gun-Britts intime julebord til fire er netop inspireret af havet og naturen ved Tisvilde strand, hvor hun holder af at bade året rundt – også i de kolde vintermåneder. Julens iscenesættelse og bordet betyder meget for Gun-Britt, der blander elementer fra stranden – sten og skaller – med antikviteter og moderne design.

Der er dækket op på et rustikt plankebord skabt af molesveller, og der leges med kontrasterne imellem det overdådige og det enkle. I lysekronens skær er der dækket med Multifarvet Elements grå middagstallerkner, der komplimenterer det nyeste stel HAV, krystalglas fra irske Waterford, store piqué broderede servietter og sølvbestik.

Gæsterne bydes velkommen med nyåbnede østers og en dry martini. Universet er nedtonet, farveskalaen er afdæmpet i hvide, grå og puddernuancer, og referencerne til det månebeskinnede hav illustreres af gulvets sølvglimmer og de tændte lys i ’fattigmands’ sølvstager. Violise Lunns fine håndlavede englekor ledsager middagen.

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Asger Mortensen for Royal Copenhagen

Rebecca Elbek, guldsmed og kunstner

Havets poesi og bølgernes fortælling

– Julen har stor betydning for mig. Den er magisk med sine hemmeligheder i hver en krog, sine mørke gader, som fyldes med glitrende julelys og familier, der samles om bordet. Jeg kan ikke komme tidligt nok i gang - for mig må det hele gerne starte i november med både julebag- og musik, fortæller Rebecca Elbek, der i år har ladet sin jul inspirere af havets poesi.

Havet har flere gange været et tema i Rebeccas smykker, og det var derfor helt naturligt at dække op til jul under havoverfladen, hvor havfruer og havmænd kan være med til at fejre højtiden.

Undersøiske skatte, der har fået karakter og er blevet smukt patinerede igennem kontakten med sand og vand, har inspireret Rebecca til et gyldent bestik, der er blevet overtaget af koraller og søgræs. På Rebeccas bord finder man hendes egne dækketallerkner i banket guld i poetisk samspil med steldele i Hvid Helblonde.

Over bordet, der er fyldt med blåmuslinger og sand, hænger en voluminøs mobile i guld, som fanger solens stråler, der brydes på sin rejse igennem vandet. Centralt på det undersøiske tableau står en galionsfigur, som i hver af sine forgyldte arme bærer en god fortælling og et levende lys – en detalje, som vidner om Rebeccas talent for storytelling – et talent hun også folder ud i sin smykkekunst.

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Asger Mortensen for Royal Copenhagen

Oliver Hartkopp, professionel surfer bosiddende i ’Cold Hawaii’ i Klitmøller i Thy

Jagten på den perfekte bølge

– Jeg plejer at opdage julen lidt i sidste øjeblik, og er nok ikke det største julemenneske, fortæller Oliver Hartkopp, der som søn af fraskilte forældre har haft en barndom med dobbelt op på juleaftener, gaver og opmærksomhed – og måske derfor kan klare sig med mindre. Som surfer er han ofte ude at rejse i juletiden, og familien ved godt, at havet hiver i ham, og at der skal trænes intensivt, hvis man vil være blandt de bedste i verden til sin sport.

Oliver er i konstant bevægelse i jagten på den perfekte bølge. Hans element er vandet, og han rejser verden rundt med sit surfbræt for være netop der, hvor vinden blæser, og havet rejser sig på den helt rigtige måde. I sommerhalvåret hedder destinationen Cold Hawaii.

Om vinteren står der måske Frankrig, Portugal eller Californien på flybilletten. Derfor bliver Olivers jul hos Royal Copenhagen fejret sammen med gode surfervenner på bagsmækken af hans bil, der er parkeret i yderste klitrække. Der er helt i en rejsende sportsmandsånd dækket op på et sammenklappeligt campingbord i rødt virvar-mønster, designet i 1950’erne af Sigvard Bernadotte.

Porcelænet et miks af arvestykker og Royal Copenhagens nyeste stel HAV, pakket i transportkasser, så det hurtigt kan ryddes væk, hvis havet kalder. For Oliver handler julen først og fremmest om at være sammen med dem, han holder af på en uhøjtidelig måde, så der er lagt op til en drengefrokost med sild og Thy-øl.

Lyskæder med kulørte pærer skaber et festligt rum i det fri og sætter lidt ekstra blus på julestemningen. Det hele kan –ligesom alt andet i Olivers liv – hurtigt pakkes sammen.

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Jeppe Bjørn for Royal Copenhagen

© Asger Mortensen for Royal Copenhagen

Martin Bigum, anerkendt billedkunstner

Under overfladen

– Julen er hjerternes tid, men for mange kan det også være smerternes tid – og jeg har selv oplevet, hvordan det der skulle have været en fest, er endt i kaos, fortæller Martin Bigum, der gerne leverer stof til eftertanke – også i den søde juletid.

Hans ekspressive kunstneriske univers fører os netop ind i en dualistisk verden, hvor alt ikke er, som det giver sig ud for at være. Det er nemlig ikke alt, der glimter, som også er guld – selvom der strømmer et glitrende, gyldent lys fra sandet i Martin Bigums splintrede juletableau, som udgøres af et sunket julebord dækket med stellet HAV på en imaginær havbund.

Hernede åbenbarer sig en kæmpe muslingeskal, som rummer Bigums oliemaleri ”Venskab” - et billede på et venskab i opløsning. To mænd langt fra land, i et oprørt hav fyldt med skarpe skær, svømmer mod strømmen. Ovenover truer en fragmenteret himmel fyldt med minder, sansninger, øjeblikke, drømme og visioner. Under havoverfladen skimtes noget der ligner et forlist fartøj og gopler med brændende tentakler, der forsøges brugt som faldskærme. Bunden nærmer sig, og den ene svømmer går bogstavelig talt i stykker.

Som Bigum siger: – Hvor mange malerier er der lavet, der skildrer et forlist venskab – og så mellem mænd? Og kan det skildres?

I baggrunden høres Martin Bigum, der spiller sin egen klaverkomposition ”The Ocean doesn’t sleep at Night”.

Relaterede Artikler