
Mette har skabt stel for Royal Copenhagen, og med samme snilde dækker hun op til jul. Se bare
En blå tone definerer udtrykket på den porcelæn, hun selv har været med til at skabe, samt på kunsten på væggen, der er malet af hende selv og hendes mand.
AfDer er en form for sfærisk poesi på julebordet hos billedkunstner Mette Hannemann.
Ser man nøje efter, skyldes det en raffineret sammenhæng mellem billederne på væggen med nærmest udviskede motiver og porcelænet på bordet i samme stil.
Farvemæssigt udspiller julestemningen sig som kølige blå og grå toner, der skaber en særlig ro i den til tider hektiske højtid.
I den ånd falder hendes mand billedkunstneren Jesper Lunds værker også fint ind.
Sammen driver de galleriet HannemannLund på Frederiksberg i København, og det er her, Mette udstiller sine værker, der skabes i et krydsfelt mellem tradition og innovation, som sidst er kommet til udtryk i porcelænsstellet Mega Rose for Royal Copenhagen.
Det er lavet i et begrænset oplag og er opstået i samarbejde med keramikeren Karen Kjældgård-Larsen, der står bag succesen og nyfortolkningen af Musselmalet Riflet – Blå Mega Riflet.
Det er oven på denne nye klassiker, at Mette har sprøjtemalet ekspressive blomstersilhuetter i hånden. Og som motiver fuldender de julebordet, hvor naturen altid er trukket ind som stemningsskaber.
– Når jeg dækker bord, går jeg i haven i sommerhuset og samler en buket af, hvad naturen byder på. Den bliver udgangspunkt for bordet, som jeg pynter med sager fra skabe og skuffer i sammensætninger, som giver en fin historie. Det kan være en fin lysestage, som min datter har lavet, og som pludselig ser julet ud og passer til en blå tallerken med påfugl og guldkant, fortæller Mette om sin borddækning, der veksler, afhængigt af om der holdes jul med hendes store familie på 30 mennesker eller med Jespers lille familie.