
Hjemme hos Michael er selv valget af skruer nøje gennemtænkt i det nyrenoverede hjem
“Perfektion findes ikke." Men interiørarkitekt og stylist Michael Albert kom bemærkelsesværdigt tæt på, da han redesignede sin lejlighed i Berlin med præcision som en mesterhåndværker.
AfLejligheden, som ligger i en bygning fra 1900-tallet i Berlins Charlottenburg-kvarter, har alle de kvaliteter, Michael Albert og hans partner altid har ønsket sig: placeret i et eftertragtet område med de højeste lofter og største vinduer i bygningen.
Her er fyldt med naturligt lys, en indbydende atmosfære og en fleksibel grundplan. Parret bor minimalistisk og rummeligt, og væggene er reduceret til et minimum, hvilket har transformeret det oprindelige otteværelses layout til en plantegning med kun to hovedområder: et dagområde, der omfatter opholdsstue, spisestue og køkken, og et natområde bestående af soveværelse, tilhørende badeværelse og garderobe, der også fungerer som hjemmekontor. Store gulv til loftskydedøre adskiller de to zoner og sikrer privatliv efter behov.
Michaels æstetik er en harmonisk blanding af traditionel skandinavisk stil og strømlinede, grafiske linjer, man kender fra 1960’ernes designscene i Milano. Lejlighedens interiør er præget af en blød, jordnær farvepalet med vægt på lave, horisontale elementer. Lysegrå paneler og selektivt placerede stukfragmenter tilfører tekstur uden at dominere rummene, og en del af en rå, ubehandlet væg i køkkenet er bevidst efterladt eksponeret, hvilket tilføjer et strejf af industriel charme.
Køkkenet, der har en monolitisk blok i rustfrit stål fra Boffi, fungerer som hjemmets skulpturelle midtpunkt. Michaels præference for ryddelige, ordnede rum ses tydeligt i de mange skjulte opbevaringsløsninger gennem hele lejligheden.

En Poul Kjærholm-daybed og en stor, råhvid De Padova-sofa supplerer den antikke kakkelovn smukt i farverne. Kakkelovnen er blevet fuldstændig demonteret og opgraderet med et moderne, brugervenligt elvarmesystem. Kontrasterne her kommer bl.a. fra et trebenet sidebord i bronze af Rick Owens og et af Saarinen for Knoll samt de sorte loftsspots fra Viabizzuno.

Spisepladsen bagerst i stuen føles lys og luftig og matcher perfekt lejlighedens palet af naturlige og bløde toner. For at blødgøre krombenenes kølighed malede Michael bunden af det ikoniske Knoll-spisebord og den italienske vintagependel af Sergio Asti for Arteluce over det i en blid grå. En blanding af kunstværker, der vises på træpanelerne, og omhyggeligt stylede genstande på bordet er arrangeret asymmetrisk, hvilket tilføjer en subtil dynamik.