© Anitta Behrendt

Monica har et helt særligt aftenritual, der forvandler den store lejlighed fuldstændig

Designer og stylist Monica Cetti har indrettet sin 170 m2 store herskabslejlighed på Frederiksberg, så væggene bliver en del af interiøret på samme måde som klassisk møbeldesign, industrielle vintagefund og rå keramik.

– Den ultimative lykke er at gå rundt på bare tæer og bytte om på kunsten med et glas hvidvin i hånden og lækker musik i højttaleren. Det kan jeg bruge en hel aften på, når jeg ikke har andre planer.

– Væggene i vores hjem er som en kæmpe legeplads for mig, og når jeg flytter rundt på kunsten, oplever jeg at blive helt genforelsket i den, fortæller stylist og designer Monica Cetti, der udfører sit aftenkunstritual cirka en gang om måneden.

LÆS OGSÅ

Væggene i den 170 kvadratmeter store lejlighed bliver forkælet med malerier, litografier, tegninger og fotografier fra både fortidens gemmer og helt nye kunstnere, men også tekstilværker og senest keramik, der giver billedvæggene en mere tredimensionel effekt.

Her er der ikke nogen begrænsninger eller regler for, hvad der kommer op på væggen, så længe det taler til hende. Og det må også gerne udfordre sanserne lidt.

– Værket over sofaen, Fugle i Palmetemplet af kunstneren Fugleburet, er et godt eksempel, hvor jeg bestemt bliver udfordret, men jeg elsker værket, og det vokser på mig hver dag, siger hun.

Overalt i hjemmet er der kunst på væggene. Også i entréen, på børneværelserne og i køkkenet. Her hænger vintagetryk af fugle og fisk kombineret med modernistiske tegninger og oliemalerier.

– Jeg er meget visuel, og væggene er det første, jeg lægger mærke til i et hjem. De skal bruges aktivt i en indretning. Vi er i vores køkken lige så meget som i stuen – også når vi ikke laver mad. Så snakker vi eller ser film. Min datter nærmest bor på køkkenbænken herude, og derfor skal her også være kunst, fortæller Monica Cetti om køkkenet, der er nyt.

Men hvor kunstkøb er intuitivt for hende, har køkkenproces sen været langstrakt. Faktisk kunne Monica Cetti ikke finde et køkken med den helt rette balance af japansk enkelhed og klassisk herskabelighed, og hun endte med at tegne et selv, som nu er sat i produktion hos Køkkensnedkeren under eget navn, Cetti. Dog er det ikke det køkken, hun bor med.

– Efter at have tegnet køkkenet fandt jeg ud af, at selve processen fra idé til færdigt køkken ville tage to år, og vi kunne ikke leve uden et køkken så længe. Jeg valgte derfor en alternativ køkkenløsning i mørkbejdset eg fra svenske Nordiska Kök, der kommer tæt på mit drømmekøkken, siger hun.

Netop det mørkbejdsede eg, som Monica Cetti har valgt både til køkken, reoler og skabe, giver en dybde og varme til den højloftede lejlighed, hvor dagslyset vælter ind ad de store vinduespartier. Selv kalder Monica Cetti det for, at interiøret får noget pondus. Men der har også været en mere personlig årsag til hendes valg af det mørke materiale:

– Jeg er vokset op i et hjem fuld af møbler i palisander, og jeg havde altid sværget, at det skulle jeg ikke have. Men i en nyfortolkning, hvor designet er enkelt og moderne, ser det mørke træ flot ud med sin struktur og varme. Der ligger noget nostalgi i det for mig – at jeg står her og laver familiemiddage i et køkken, som giver mig en følelse af barndom.

LÆS OGSÅ