Stuen i nybyg
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Sådan har Anne-Marie og hendes mand skabt personlighed og hygge i deres røde nybyg i Nodhavn

Den ene halvdel af OEO Studio Anne-Marie Buemann og hendes mand boede allerede i Nordhavn, da de fik nys om et projektkøb på den såkaldte Nordø. Efter to års venten står hjemmet nu klar med en stor privat altan, et uforstyrret blik ud over havet og en gennemført indretning, som vidner om Anne-Marie Buemanns professionelle virke.

Nord for København finder man bydelen Nordhavn, som gennem de senere år har gennemgået en kæmpe transformation og er gået fra at være et øde industrielt kvarter til at være et attraktivt boligområde fyldt med liv, kultur og nærhed til vand.

På kanten af kvarteret, faktisk helt derude, hvor man må krydse en bro for at komme over på en ø – Nordø – finder man to Henning Larsen-byggerier, Nordø og Porten, og det er her, Anne-Marie Buemann, den ene halvdel af designduoen OEO Studio, har slået sig ned med sin mand.

– Vi startede med at bo et andet sted i Nordhavn og var rigtig glade for det, men vi savnede også noget, som var lidt mere privat og roligt. En dag fik vi øje på det her projektbyggeri – faktisk lige da det blev annonceret – og vi var heldige, at vi fik muligheden for at lægge billet ind på en lejlighed med det samme, fortæller Anne-Marie Buemann.

I de to år, hvor parret ventede på, at byggeriet skulle stå færdigt, og hvor de havde solgt deres gamle lejlighed, boede de midlertidigt i Nyhavn, og selvom de elskede alt det gamle og historiske byggeri, blev de under deres ophold der kun bekræftet i, at Nordhavn var det rette sted for dem.

LÆS OGSÅ

Fra Nyhavn til Nordhavn

– Vi startede med at bo et andet sted i Nordhavn og var rigtig glade for det, men vi savnede også noget, som var lidt mere privat og roligt. En dag fik vi øje på det her projektbyggeri – faktisk lige da det blev annonceret – og vi var heldige, at vi fik muligheden for at lægge billet ind på en lejlighed med det samme, fortæller Anne-Marie Buemann.

I de to år, hvor parret ventede på, at byggeriet skulle stå færdigt, og hvor de havde solgt deres gamle lejlighed, boede de midlertidigt i Nyhavn, og selvom de elskede alt det gamle og historiske byggeri, blev de under deres ophold der kun bekræftet i, at Nordhavn var det rette sted for dem.

– Det var virkelig sjovt at prøve at bo i noget gammelt, og det var jo på mange måder alt, hvad det her ikke er. Men selvom Nyhavn er et smukt gammelt kvarter, så er det også fyldt med turister, og vi savnede den der følelse af det lokale, som vi har oplevet i Nordhavn. I Nyhavn var det ligesom alles hood og ingens hood, og det betød også, at folk var ligeglade med, om der lå skrald rundtomkring, segways, løbehjul osv. Vi oplevede en ligegyldighed over for omgivelserne i Nyhavn, som man ikke oplever i Nordhavn.

– Desuden var det umuligt at finde en p-plads. Her i Nordhavn er livet nemt. Man kan tage en metro alle steder hen, man kan altid parkere sin bil, og samtidig har man den her følelse af noget lokalt. Når vi går tur med vores hund, møder vi naboer, som også går tur med deres hund. Vi kender Mads, som har Sushi Anaba, som ligger lige hernede, og nu har de også åbnet restauranten Akme, og så går vi forbi og snakker med dem, når vi går aftentur.

– Fiona, som arbejder hos os, bader med sin kæreste i havnen hver søndag, så jeg møder ofte hende, hendes kæreste og deres venner. Der hersker sådan en helt særlig følelse af liv, forklarer Anne-Marie Buemann og fortsætter med en begejstring, som gør det tydeligt, hvor meget hun holder af stedet:

– Du har et supermarked, en biograf, et apotek – alt, hvad du behøver, er inden for rækkevidde, og så åbner der hele tiden nye steder. Nu er der lige åbnet en ølbar nede i Århusgade. Det er bare et godt hood. Det er ligesom de her 5-minute-cities, hvor du kan komme til alt i løbet af fem minutter.

– Det hele er så gennemtænkt herude, og det fungerer bare. Der er en livskvalitet her, som er særlig, for du føler, du bor i byen, samtidig med at du har noget luft omkring dig. Det er selvfølgelig også understøttet af, at vi bor helt herude på kanten af det hele, og at vi bor øverst oppe. Vi har den her følelse af at komme op, se himlen, få noget luft, og så den udsigt, understreger Anne-Marie og forklarer, hvordan de ikke tøvede med at bytte flere kvadratmeter til færre til fordel for den store terrasse med en fuldstændig uforstyrret udsigt ud over vandet.

Kompromisløs nybyg med høj detaljegrad

En anden grund til, at Anne-Marie Buemann og hendes mand valgte at flytte til det nye byggeri, var, at hun vidste, at det var et kvalitetsbyggeri.

– Bygningen her er tegnet af Henning Larsens tegnestue og er bl.a. lavet af sten fra Petersen Tegl. Den måde, de har arbejdet med trapperne i opgangen og gangarealerne på – der er ikke gået på kompromis med materialer noget sted.

– Desuden er jeg vild med arkitekturen. Når man kigger på det udefra, så er det ligesom lavet i sådan nogle faldende højder, hvilket betyder, at dem, der bor på femte sal bagtil, også har udsigt over vandet, fordi her er vi højest, og vi bor kun på tredje sal. Den måde, de har lavet de niveauer på og med det røde murværk, skaber noget variation i udtrykket, noget åbenhed og med mange spændende kroge, fortæller Anne-Marie Buemann.

Noget af det, som kan være en udfordring ved et projektbyggeri, er, at det nogle gange kan blive lidt pakkeløsningsagtigt og ikke så personligt, men tegnestuen havde selv udbudt nogle materialer og løsninger, som lige passede til Anne-Marie Buemann og hendes smag, og derefter har hun tilføjet masser af personlighed og varme via sin øvrige indretning.

– I den løsning, der var valgt til badeværelset fra tegnestuens side, var der brugt fliser fra Mutina – et italiensk firma, som vi selv arbejder rigtig meget med i OEO Studio. Derudover har vi selv valgt badmodul og køkken, og desuden kan man jo gøre rigtig meget med maling og gardiner i forhold til at skabe noget varme og personlighed og for at gøre det hyggeligt.

– På væggene har vi brugt malingen Herluf Trolles Gade fra St. Leo og nogle andre farver fra File Under Pop, og til vinduerne har vi brugt gardinerne Site fra Kvadrat. Vi har gjort meget ud af, at det ikke bare skulle være hvidt det hele, men vi har valgt nogle farver og overflader, som tilføjer varme og karakter, forklarer Anne-Marie Buemann.

"Et rum skal få dig til at føle dig velkommen og omfavnet"

Som designer og partner i et af landets mest succesfulde designstudios har Anne-Marie naturligvis også helt tjek på, hvordan man gør et hjem personligt og rart at være i.

For nylig har hun sammen med sin kollega og partner i firmaet, Thomas Lykke, udgivet bogen Compelling Minimalism, hvor deres designfilosofi står beskrevet. En filosofi, som også eksemplificeres i Anne-Marie Buemanns eget hjem.

– Det, der for os er vigtigt, og noget, som vi snakker rigtig meget om, er, at indretning handler om mennesker. Et rum skal få dig til at føle dig velkommen og omfavnet. Ingen har lyst til at bo i et showroom. Det er også noget, vi gør meget ud af, når vi fx indretter en restaurant. Hvis det er et meget highend sted, og alting er meget fint og dyrt, så kan man også godt føle sig intimideret som gæst, fordi det bliver for prætentiøst. For os er det vigtigt at lave rum, som er i øjenhøjde, som er sanselige, og hvor folk har lyst til at røre og sanse, og hvor de bare føler sig komfortable.

– At skabe rum til mennesker i det private handler meget om at understøtte mødet mellem mennesker og skabe rum, som fordrer dialog. Og så kan man sige, personligt griner vi meget af det her med det minimalistiske, for både Thomas og jeg – især Thomas – har helt utrolig mange ting, både i vores respektive hjem og på vores kontor.

– Så når vi taler om minimalisme, mener vi ikke et hvidt kanvas, men derimod at tage de ting væk, som er overflødige, så du står tilbage med det essentielle. Det er der, hvor du tager et aktivt valg om, hvad der betyder noget for dig, og hvad der ikke gør. I et hjem er der jo en masse ting, som betyder noget for dig på et personligt plan. Det er ting, som vi finder på vores vej ude i verden, siger Anne Marie Buemann, inden hun rejser sig op og går over til reolen:

– Her er det fx nogle superfine antikke og gamle vifter, som jeg har fundet på et marked i Japan. Her er en sølvkande, som min mand har arvet. Her er ting fra rejser, ting, vi har arvet, ting, som vi har med os fra vores vej gennem livet. Her er ting, som Thomas og jeg har designet, som minder mig om historier og relationer. Her er værker, som jeg har købt af folk, som jeg kender og har en relation til, fx den store lysskulptur af Jonas Trampedach og Viola Heyn-Johnsen. Der er ikke noget i den her lejlighed, som der ikke er taget stilling til.

– For mig handler den vellykkede indretning om at omgive sig med ting, som betyder noget for en, og som har en historie. Det handler om at træffe personlige valg, uanset om det er omkring objekter, ting eller møbler. Derudover skal det være et hjem, som er rart at være i. Det skal være komfortabelt og hyggeligt. Det er noget med at have nogle farver på væggene, sikre sig den rette belysning og ikke mindst sørge for, at der er god akustik.

– Den fysiske følelse af at træde indenfor skal føles som en omfavnelse. Det er jo en følelse, som kan være svær at sætte ord på og ramme, men det er den følelse mere end noget andet, som vi altid forsøger at indfange.

LÆS OGSÅ