Stue med en suite
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Else og Alexanders herskabslejlighed beviser, at en særlig type træ er ved at overhale egetræ indenom

En gammel herskabslejlighed på Østerbro har undergået en utrolig forvandling. Køkkenets placering samt ønsket om at bringe lejligheden tilbage til sit oprindelige ophav har stået som gennemgående ledetråde – sammen emd en særlig type træ, der vokser i popularitet.

Vi træder indenfor i en imponerende herskabslejlighed på Østerbro i København. Her er højt til loftet, et fantastisk lysindfald og udsigt ud over ambassadekvarteret på den ene side og Østre Anlægs kuperede terræn på den anden.

Når man kigger rundt i lejligheden, hvor alt står snorlige, er det svært at forestille sig, at stedet for få måneder siden har været én stor byggeplads.

Else og Alexander Sillehoved var ellers netop ved at lægge sidste hånd på et stort renoveringsprojekt på Frederiksberg, da Elses far ringede dem op og sagde, at hans overbo ville sælge sin lejlighed.

En drøm af en herskabslejlighed fra 1882 på 350 m2 på en af Københavns smukkeste adresser. Det var et tilbud, de ikke kunne afslå, og de besluttede sig for at smide alt, hvad de havde i hænderne, og kaste sig over endnu en gennemgribende renovering, eller rettere sagt – ombygning.

For den gamle lejligheds vægge viste sig nemlig at være fyldt med bly, tjære og diverse andre giftstoffer, og derfor måtte hele lejligheden strippes ind til murværket, ligesom alle gulve blev fjernet i hele lejligheden.

Og når nu man står der med et helt blankt lærred og har mulighed for at lave rumfordelingen, præcis som man gerne vil have det, hvorfor så ikke gøre det?

– Først og fremmest har vi flyttet køkkenet. Før lå det placeret i soveafdelingen, og nu har vi i stedet for skabt en afdeling med køkken, spisestue og stue, og så har vi den store fordelingsgang, som fører til soveværelse, værelser, badeværelser og så det her store multirum, som vi bruger til træning, stue og legerum, og som via en trappe fører op til kvisten, hvorfra du har adgang til en stor tagterrasse. Fordi hele lejligheden ligesom var åbnet fuldstændig op, havde vi mulighed for at lave denne fordeling og trække rør osv. Det var et kæmpestort projekt, men det lykkedes. Køkkenets placering har været definerende for hele lejligheden, for køkkenet er hjemmets hjerte og der, vi bruger absolut mest tid, fortæller Else.

Når man sådan bygger en lejlighed op fra ny, får man også mulighed for at skabe et stilistisk udtryk, præcis som man gerne vil have det. Men frem for at tænke nyt og moderne, så har Else og Alexander valgt at være så tro mod det originale som overhovedet muligt.

– Da vi overtog lejligheden, var der inde i stuen de her blå vægge med to forskellige blå farver og sølvpaneler, som gik rundt. Vi gik meget op i, at vi gerne ville genetablere de ting, som var originale. Der var forskellig stuk i de forskellige rum, men vi har forsøgt at finde frem til den originale stuk og så etablere en lignende i hele lejligheden, fortæller Else.

Alexanders mor, som også har arbejdet med indretning, viste Else og Alexander en gammel interiørbog over lejlighederne i Stockholmsgade-kvarteret, som er anlagt og bygget i 1880’erne.

Heri fremgik det, at den kendte danske kunstner Axel Salto skulle have stået for udsmykningen af mange af lejlighederne, og Alexander og Else har brugt billederne i bogen til at genskabe stuk, paneler og farvesammensætning i lejligheden.

Axel Salto har skrevet om det at udsmykke rum, at han ville skabe kunst af håndværket og lade det bringe et budskab; kunstværket “skulde som en Radiator indlægges i moderne Hjem, saa kunde man først tale om Funktionalisme” (Nyt Tidsskrift for Kunstindustri, januar 1932/biografiskleksikon.lex.dk).

Foruden farver og paneler, som parret har forsøgt genskabt efter Axel Saltos forskrifter, har parret også bevaret de originale kaminer, greb på døre, som er lavet af elfenben, de originale vinduer mod facaden samt de originale rosetter.

– Vi har gennem hele processen været meget opmærksomme på at bevare de mange charmerende detaljer, som lejligheden besad. Fx valgte vi ikke at slibe dørene, men blot male dem. Det betyder jo, at man kan se, at malingen er løbet lidt, og man kan se, at der er nogle små hak, som er blevet malet over, men for mig at se, så er det de små detaljer, som giver et hjem dets charme. Rosetterne i loftet er også de originale, og der har hånd- værkerne stået med en lillebitte hammer og hamret helt fint op under kanten for ikke at ødelægge dem. Det har krævet et enormt stort arbejde af vores håndværkere, forklarer Else.

For mange ville lejligheden her nok være den definitive boligdrøm, men Else og Alexander synes at være draget af forvandlingens fascination og har allerede kastet blikket på et nyt potentielt renoveringsprojekt.

LÆS OGSÅ