I Københavns Nordhavn ligger en sand rå perle

En rå perle i Københavns Nordhavn omfavner områdets industrielle historik og gør naturen til en spirende og aktiv del af familien Blichfeldts hjem.

Nordhavn
© Gert Skærlund Andersen

Gårdhaven er et stort plus for huset. Her leves livet hele sommeren og fungerer som en ekstra stue. Jerntrappen og gangbroen på tværs af bebyggelsen giver huset et newyorker- agtigt udtryk og passer ind i de industrielle rammer. Den lodrette træbeklædning bliver tjærebehandlet efter gamle traditioner. Det stationære udendørs-køkken bruges året rundt.

En gammel smedje

Københavns Nordhavn er i rivende udvikling, og der bliver bygget boliger en masse side om side med de mange gamle industribygninger, som smagfuldt renoveres.

En af disse er en gammel smedje, som er blevet ombygget til en 280 m² stor bolig med tagterrasse til en familie på seks.

Spiseafdeling
© Gert Skærlund Andersen

En elegant gaspejs er placeret for enden af spiseafdelingen med de to blå Pelikan-lænestole tegnet af Finn Juhl i 1940'erne.

Med blik for historien

I tråd med områdets vision om at bevare så meget af det oprindelige industrielle tableau som muligt er huset ligeledes blevet renoveret med blik for historien.

Det betyder, at huset alt i alt er blevet et råt udseende hus, som med sin røde facade og sorte stålrammer og trapper sender tankerne mod den pulserende storby New York og dens industrielle arkitektur.

Nordhavn
© Gert Skærlund Andersen

De okkerfarvede velourgardiner hænger i de høje vinduespartier, som åbner op mod atriumgården. De tunge bløde tekstiler skaber kontrast til det industrielle.

Bevaret det autentiske udtryk

Den gamle smedje var underlagt restriktioner i form af, at adgangsforhold og vinduernes placering skulle bevares, som de var, for at bygningen ville bevare sit autentiske udtryk.

Begrænsningerne har dog for familien været et interessant dogme, som har været med til at give hjemmet karakter, og som de har ført videre i indretningen indenfor.

Lisbeth Blichfeldt
© Gert Skærlund Andersen

Lisbeth blichfeldt ses her med sine tekstiler ved spisebordet, som også er hendes arbejdsbord.

Indretning med rå materialer

Familien har indrettet sig med rå materialer som beton, træ, jern og industrielle fliser. Da Lisbeth Blichfeldt til dagligt arbejder med at udvikle rå hør til gardiner, duge, sengetøj m.m., så har det naturligvis også sat sit præg på familiens hjem.

Køkkenet
© Gert Skærlund Andersen

Store lyse egetræs-planker går på tværs af hjemmet, og de runde loftslamper fra Møller & Rothe skaber geometrisk kontrast til det stringente og firkantede.

Det bløde udryk møder det hårde

De bløde tekstiler har givet hjemmet varme og blødt det hårde industrielle udtryk lidt op. For Lisbeth, som har arbejdsplads i hjemmet, var det vigtigt, at omgivelserne ville være inspirerende for hende i hendes arbejde, og at der var lys nok. For som hun fortæller er lyset en essentiel faktor, når man arbejder med farver og tekstiler.

Stuen
© Gert Skærlund Andersen

Den pinol-hængslede dør mellem spiseafdelingen og stuen er belagt med blad-kobber i 10 x 10 cm, som er blevet penslet på. Den tunge industrielle branddør tjener både som adskillelse mellem rummene såvel som lyddæmper. Døren er blevet en slags kunst, som giver glød til rummet. Sofaen er fra Eilersen, sofabord og lænestol er af Børge Mogensen, den sjove terning på gulvet er af en fransk kunstner, og oliebilledet i grønne nuancer er af Louise Haaber Borchers.

Hyggekrog
© Gert Skærlund Andersen

Atriumgården er en aktiv del af hjemmets udtryk og binder både rummet sammen, såvel som den skaber hyggelige kroge i den store lejlighed.

Et hjem med natur

I hendes arbejde er hun desuden også inspireret af havet og naturen, og derfor har hun og familien også forsøgt at bringe den omkringliggende natur ind i hjemmet.

Hyggekrog
© Gert Skærlund Andersen

En anden hyggekrog finder man i et af hjemmets soveværelser, som i hjørnet er indrettet med en sofa fra 100 chairs samt med Aim-pendler fra Flos.

Med havet som udsigt

Bygningen er U-formet, og midt imellem væggene er der lavet en lille hyggelig atriumgård, som der er direkte adgang til fra stort set hele den store bolig. På toppen af bygningen finder man en kæmpe stor tagterrasse, hvorfra man har udsigt til havet såvel som til det udvendige køkken, som familien bruger året rundt.

Køkkenet
© Gert Skærlund Andersen

I køkkenet er der anvendt tynde stålbordplader og grå fliser i kogenichen for på den måde at bevare det industrielle look. Køkkenet er fra Uno Form, og den fristående kogeø i røget eg skaber tyngde i det store lyse rum.

Det bedste af begge verdner

Desuden har familien også installeret en lille have på terrassen, hvor de har plantet forskellige slags nytteplanter og buske, hvorfra de kan høste solbær, ribs, hindbær, stikkelsbær og jordbær. På den måde føler familien, at de på en gang bor på landet og midt i storbyens pulserende liv.

Fra taget har man nemlig udsigt til det progressive område, hvor der hele tiden popper nye bygninger op, hvor der hele tiden kommer nye naboer til, og hvor man kan være med til at sætte sit præg på både omgivelsernes udtryk samt det liv, som bliver levet her.

Spisestue
© Gert Skærlund Andersen

Spisebordet er i lys eg og er specielt fremstillet og tegnet af vennen Rasmus Friis. Rundt om bordet står Y-stole i sæbebehandlet eg. Den aflange pendel over spisebordet er fra Wästberg. Barstolene ved køkkenøen er fra Mater og er designet af Space Copenhagen.

Tagterrassen
© Gert Skærlund Andersen
Tagterrassen
© Gert Skærlund Andersen

Tagterrassen er enestående. Der er kælet for alle kroge med plantekasser til alle slags urter og bær samt en masse græsser, som tager sig godt ud på pladsen helt tæt ved Øresund. Her er plads til store selskaber eller blot en lille solkrog i fred og ro. Bygningens vægge er malet i en svensk-rød-farve, som står flot med den blå himmel, det lyse træ, det grønne græs og det mørke rækværk.