Se det æstetiske betonhus med japansk inspirerede gårdhaver
Stilen i det aarhusianske hjem kloner det skandinaviske, det japanske og 60’ernes minimalistiske linjer.
Af
De flade dimensioner og kombinationen af egetræ og rå beton giver huset et æstetisk forenklet og elegant ydmygt udtryk. Stilen kloner det skandinaviske, det japanske og 60’ernes minimalistiske linjer kendt fra de amerikanske Case Study Houses i LA og Palm Springs.

Arkitekt Rasmus Bak på kanten af en Bolia-sofa, der med det varme læder tilfører en blød kontrast til den rå betonvæg.
Japansk stil
Med aflange dimensioner, fladt tag og rene materialer som egetræ og rå beton er der noget æstetisk skrabet og elegant ydmygt over arkitekten Rasmus Baks private hus, der trækker på inspiration fra 60’ernes minimalistiske udtryk.
Det er flankeret af stedsegrønne buske og ligger tæt på vandet ved Risskov i Aarhus, men stemningen på matriklen er både tid- og stedløs med en cool vibe a la Palm Springs blandet med en rolig japansk tone.
Vi kunne begynde med de store linjer, men vi kan også dykke ned i en hvilken som helst lille detalje, som den supertynde egetræsplade, der nærmest svæver over køkkenbordet, den japanske papirlampe i hjertet af hjemmet eller farveskalaen, der er renset for hvidt for at holde alt dæmpet og naturligt. Uanset hvor vi begynder, hænger det hele sammen i et organisk flow.

Fra alrummet er der kig og udgang til den mindste af husets tre gårdhaver. Taburetten er fra House Doctor.

Hjertet i huset er det store køkken-alrum, hvor lyset omfavner rummet fra alle sider, og den store japanske papirlampe hænger som en hvid sol over spisebordet i midten. Den schweiziske skifer på spisebordet får modspil fra naturflaglinen på Kjærholms lette PK1-stole i børstet stål. Gulv til loft-døre og -vinduespartier er specialdesignet i eg og udført af Krone Vinduer.
Ro og rene linjer
Helheden betyder alt for Rasmus Bak, der arbejder med arkitektur og design i et kompromisløst samspil fra de store linjer og helt ned i detaljerne fra planter til lys.
Selvom han har oplevet det som noget helt særligt og frit at tegne sit eget hjem, er processen den samme, som han med succes har forfinet professionelt igennem snart 20 år.
– Jeg arbejder altid med formgivning, interiør, lys, luft, overgange, stoflighed, materialer, hygge og ro, og jeg har altid klonet det skandinaviske og det japanske. Jeg har udfordret mig selv til at skære alt det overflødige fra og skabe noget, hvor intet larmer, roder eller praler. Jeg har taget det bedste af alt det, jeg har erfaring med, for at skabe en base med ro.
– Det er enormt vigtigt for mig, at jeg har privatliv og et hjem, hvor jeg kan trække mig tilbage og koble fra, siger Rasmus Bak.

I vindueskarmen står en skulptur af keramiker Louise Gaarmann, og op ad væggen en bakke fra Skagerak. Alt det praktiske i køkkenet er tænkt ind i designet, men visuelt skjult. Baks Arkitekter har designet køkkenet, som bliver sat i produktion af Garde Hvalsøe og bygget af overskudstræ fra Dinesen.

Overalt er der lange kig, flydende overgange og alligevel definerede rum. Her fra køkkenet er der kig til gårdhaven og til stuen. Betonmaterialet er nøje balanceret med bløde gardiner fra Kvadrat.

Sofaen Lille Petra fra &Tradition står i modsatte ende af køkkenet i køkken-alrummet og tilbyder et blødt sted at hænge ud med sit sæde i fåreskind. Ved siden af står et eksemplar af den skulpturelle Moonsetter-lampe fra Louis Poulsen. Gardinerne fra loft til gulv i gråt stof fra Kvadrat understreger det monokrome, men er samtidig en blød kontrast til gulvet i beton.
In Situ
Til syvende og sidst handler det for Rasmus om at skabe rammen om det gode liv. Om hverdagen.
Derfor er omgivelserne, fra stranden i nærheden til stynede buske foran huset og vilde græsser i baghaven, med til at definere den arkitektoniske fortælling – akkurat ligesom det kolde morgendyk i poolen på en vinterdag, når det er for mørkt til at bade i havet, eller hyggestunderne med børnene, når ilden knitrer i pejsen.
Rasmus Bak navngiver alle sine projekter, og den private villa hedder In Situ, den latinske betegnelse for på stedet og en fagterm for beton støbt på stedet, og det er tilfældet her.

Rå betonvægge, slebet beton på gulvene, egetræets naturlige nuancer og de rene linjer skaber et sanseligt og naturligt flow gennem hele huset, her i et kig igennem køkken-alrummet.

En indbygget pejs i muren, der adskiller køkken og stue skaber varme i begge rum og kan ses fra flere steder i boligen gennem gulv til loft vinduerne til gårdhaven. Stuen er indrettet med en voluminøs lædersofa fra Bolia og en Wegner Flaglinestol, som med de bløde naturmaterialer giver kontrast til den grå beton. Stuens fjerneste ende er indrettet med en fleksibel kontorplads med Arne Jacobsens 7’eren i polstret læder med armlæn og et skrivebord designet af Baks Arkitekter.

Lyset indrammer hele rummet fra to af husets gårdhaver, til venstre den store, aflukkede terrasse med en pool støbt i beton og bagerst en mindre gårdhave med stenunderlag, beplantning og udebruser.
En fascination for beton
Rasmus’ far var murermester, og fascinationen af beton går tilbage til barndommen, og meget andet end betonen er støbt på stedet og specialbygget: Håndvaskene på badeværelset er designet af Baks Arkitekter og skåret ud af store blokke schweizisk skifer, døre har de designet af Dinesen-egetræsplanker i fuld højde for Vahle, og vinduesrammer i egetræ fra Krone Vinduer er lavet efter specialmål.

En Le Corbusier-plakat giver farvekontrast til de grå vægge i soveværelset.

På badeværelset står vaskmodulet som et skulpturelt møbel skabt specielt til rummet og hugget ud i en stor stenblok fra Vals i Schweiz og forarbejdet af Vaselli i Italien i samarbejde med Zurface. Åretegninger og strukturer på sten og beton skaber et dramatisk mønstermiks, og det cirkelrunde spejl bløder udtrykket op.

I gårdhaven udenfor er der udebruser, som kan bruges året rundt.
Balancen mellem det feminine og det maskuline
Køkkenet er monokromt i fløjlsblødt egetræ med raffinerede og lette vertikale linjer inspireret af skovens høje stammer og tegnet af Baks Arkitekter for Garde Hvalsøe, der har bygget det i Layers-planker fra Dinesen. Bløde tekstiler fra Kvadrat giver et taktilt, feminint strejf.
– Kongstanken er lidt, men godt. Vi lever i en tid med travlhed og meget rod. Steve Jobs talte om vigtigheden i at skære støjen væk for at frigive energi til andre ting. Det er det, jeg har gjort med huset, fortæller Rasmus Bak.
Derfor strømmer lys og luft gennem huset, hvor der på én gang er skåret ind til benet og så alligevel er uperfekt og organisk. For når man bruger naturlige materialer, opstår der noget, man ikke kan styre. Beplantning vokser videre, træværket ældes og skal olieres, og selv beton ændrer sig med tiden. Og det er en helt bevidst del af helheden og arkitektens poesi.

Soveværelset er karakteriseret af en minimalistisk æstetik, hvor en vintage-Wegner-seng med fletgærde er skødesløst dækket af et hørsengetæppe og flankeret af væglamper fra Ferm Living.

Effektfuld detalje ude og inde spejler sig i et smalt helfigursspejl, der komplimenterer rumfornemmelse og højden til loftet på badeværelset.

Betonfladerne på mure og glaspartier i egetræsrammer skaber en underspillet æstetik omkring poolområdet og gårdhaven på 80 m2. Poolen er ikke bare et grafisk element, men bliver brugt hele året. De to enkle stole designet af Jørgen Høj og Poul Kjærholm sikrer den umiskendelige nordiske atmosfære på egeterrassen, men samtidig kloner stilen det skandinaviske med det japanske og 60’ernes minimalistiske linjer kendt fra de amerikanske Case Study Houses i LA og Palm Springs. Byt træerne i baggrunden ud med palmer, og vi kunne være i Californien.

En spiseplads er indrettet i et overdækket indhak, som giver skygge for solen om sommeren og læ og varme i årets kolde måneder.