Møbelfeinschmeckeren, Thomas Schlossers hjem på Holmen
BO BEDRE besøger Thomas Schlossers nye hjem på Holmen i København, hvor han bor med kun det bedste af klassisk dansk møbelkunst.
Af
Thomas Schlosser, født i 1979, ejer forretningerne Klassik og Roxy Klassik. Tilsammen verdens største udbyder af moderne klassiske danske møbler. Thomas kan i dette efterår fejre forretningens 25 års jubilæum. Se mere på www.klassik.dk samt www.roxyklassik.dk.
Thomas Schlossers fantastiske hjem i København
Han er Mr. Klassik. Thomas Schlosser, kendt af designinteresserede fra butikken Klassik i Bredgade i København og fra TV, hvor han medvirker i programmet Sæt pris på dit hjem. BO BEDRE besøgte ham i hans skønne villa i Gentofte i 2014, men nu er han flyttet til nye rammer. Efter nogle år i Gentofte mærkede han nemlig pludselig en længsel efter storbyen.
– Jeg følte et stigende behov for at komme tilbage til byen. Jeg havde alt for tidligt fået etableret mig i villa med vovse i en forstad, og jeg kedede mig. Holmen er et fedt sted tæt på byen og mine forretninger. På Holmen er der roligt, jeg har en lille have og vandet lige uden for min dør. I løbet af to minutter er man på Christianshavn og København K, hvor det hele sker, fortæller Thomas, der før brugte alt for meget af sin tid på at køre frem og tilbage mellem sin butik på Bredgade, sit store warehouse på Amager, og hunden, en sort cocker spaniel, der var alt for meget alene hjemme i huset på Bernstorffsvej.
Fra Gentoftevilla til rækkehus på holmen
Da muligheden for at flytte til Holmen opstod, solgte Thomas fluks sin Gentoftevilla og slog til. Der var tale om et af de største rækkehuse på Galionsvej ved Arkitektskolen. Direkte over for operahuset – og med den nye bro mellem Holmen og Nyhavn kun 10 minutters gang fra hjørnet af Palægade og Bredgade, hvor Thomas har sin 1500 kvadratmeter store butik med danske møbelklassikere.
Selvom rækkehuset var i pæn stand, var Thomas slet ikke imponeret.
– De gamle pakhuse herude er totalt fredede, og da en developer for om- kring 10 år siden fik muligheden for at lave dem om til beboelse, kan jeg let forestille mig, hvor bøvlet sagsbehandlingen med fredningsmyndighederne må have været. Og ikke desto mindre undrer jeg mig over de løsninger, arktiekterne fik lov til at gennemføre. Det hele var lavet så ordinært – med skillevægge af gips, lave papdøre samt kedelige standardkøkkener og -badeværelser. Det synes jeg simpelthen ikke man kunne være bekendt over for de historiske og meget smukke bygninger, fastslår han.

Køkkenet er placeret foran trappeforløbet på husets førstesal og opdeler spisestuen fra dagligstuen.
Thomas har sat sit eget præg på boligen
Som rammen omkring sin enestående kunst-, keramik- og møbelsamling ønskede Thomas sig noget langt ud over det sædvanlige, og han ønskede at sætte sit eget præg på boligen.
– Det var vigtigt for mig at lave den samme stil i hele huset, hvorfor jeg har valgt mange af de samme materialer på badeværelserne og køkkenet. Jeg har taget udgangspunkt i de gamle bjælker med forskellige farver og ført disse farver videre i rummene og møblerne.
Renovering af rækkehuset på Holmen
Thomas rystede heller ikke på fingrene, da han traf beslutningen om at bejdse plankegulvene på alle fire etager mørkeblå. Alle husets badeværelser flåede han ud og valgte i stedet at indrette dem med mørkegrønt eller gråsort marmor og skabs- og skuffeelementer af massivt teaktræ. Også trappen fik et markant løft – da alle de oprindelige trin blev erstattet af massive plader af marmor blandet med trin af blåt bejdset douglas.
– Min første plan var egentlig at udskifte alle trinene med marmor, men trappen kunne ikke bære vægten, så jeg måtte nøjes med at udskifte en tredjedel af trinnene og valgte at lægge dem af marmor lidt tilfældigt. Nu er jeg faktisk blevet ret glad for det lidt asymmetriske og overraskende spil, det giver. Med tiden vil jeg have mere kunst op på væggene i trapperummet, så det bliver en form for galleri, forklarer han.
400 kvadratmeter med fire etager
Husets i alt 400 kvadratmeter er som tidligere nævnt fordelt på fire etager, så trappen er selvsagt enormt central, og den nok eneste ulempe er den megen løben op og ned ad netop trapperne.
– Men det vænner man sig ret hurtigt til, fortsætter Thomas, som også af samme årsag fik etableret et ekstra køkken i stueetagen. På den måde får han også maksimal glæde af den lille have, hvorfra der er en fantastiske udsigt ned langs Københavns Havn og over mod Frederiksstaden og Amalienborg.

Bombastisk køkken i sort marmor og teaktræ
Række huset i de bombastiske gamle magasinbygninger på Holmen har fået et tilsvarende bombastisk køkken. Thomas har selv tegnet det og fået det bygget af en snedker. Materialerne er sort marmor og teaktræ. Langs væggen er opsat en række gamle AJ-væglamper i stål. Kvindefiguren på køkkenbordet er skabt af Jens Jacob Bregnø, og skålen er af Arne Bang. På gulvet en fin lille taburet med fletsæde tegnet af Bernt, udført af Wørts Møbelsnedkeri.

Smukke isspande i teaktræ
Det er Jens H. Quistgaard, der står bag de fine isspande af teaktræ.

The Chair-stole af Hans J. Wegner
De to The Chair-stole, der er placeret op ad glasvæggen, er tegnet af Hans J. Wegner og produceret af Johannes Hansen.

Moderne Flexform-sofa i dagligstuen
Den store Flexform-sofa i dagligstuen er det mest moderne møbel hos Thomas. Hertil et sofabord med sort skiferplade tegnet af Poul Kjærholm og Hans J. Wegners smukke flaglinestol. Maleriet på endevæggen er af Hans Christian Rylander.

Robust keramik-vase af Axel Salto
Den robuste vase af keramik på sofabordet er udført af Axel Salto.

Stue fyldt med moderne klassiske danske møbler
I stuen mod vandet er der indrettet med et Kold Christensen-produceret Kjærholm PK54-spisebord med cipollinimarmor, samt fire stole designet af
Fabricius & Kastholm. Op ad endevæggen er placeret en Kjærholm-sofa, PK31, i patineret cognagfarvet læder. En forniklet Vilhelm Lauritzen-standerlampe hygger i hjørnet, og over spisebordet hænger en gammel PH-lampe med topskærm af metal og underskærme af opalglas – med navnet PH6. På væggen hænger et maleri af Mogens Andersen og et kobberrelief.

Thomas Schlossers rækkehus over for Operaen
I de gamle magasinbygninger, over for operaen og ved siden af arkitektskolen på Holmen, har Thomas Schlosser indrettet sig i et af de største rækkehuse.
Det første, man mødes af, er Poul Henningsens ikoniske læderbetrukne flygel i en vintageudgave.

Gammel PH-lampe i kobber
På et Kjærholm-glasbord står en gammel PH-lampe i kobber samt to cigaræsker med emaljearbejde på lågene udført af Maria Viktor.

Stort maleriet lavet af kunstneren Søren Hagen
Maleriet bag Kjærholms daybed er malet af kunstneren Søren Hagen. Til venstre står et lille Kjærholm-marmorbord med en gammel PH-bordlampe med grøn skærm. På gulvet ligger et stort tæppe med lang luv fra Fraster.

Bord med skulptur, keramik og PH-bordlampe
På andensalens repos er der indrettet med et bord tegnet af Hvidt & Mølgaard, en skulptur af Arno Malinowski, keramik af Arne Bang, en gammel PH-bordlampe med hvide skærme og på væggen et maleri af Kjeld Hansen.

Spisestue med dansk design og teaktræ
Thomas har møbleret sin spisestue med et mesterværk af Finn Juhl. Judas-bordet i teaktræ med de små sølvindlæg er produceret af Niels Vodder. Hertil stole tegnet af Tove og Edvard Kindt-Larsen, produceret af Thorald Madsen. Skalstolen til venstre i billedet er tegnet af Hans J. Wegner. På endevæggen står en RY 25-skænk af Hans J. Wegner og i hjørnet en vintage PH-standerlampe.

Sorte Axel Salto-vaser på spisebordet
Overdådige Axel Salto-vaser indtager pladsen på spisebordet og en enorm Mogens Koch-reol, malet i farven Vineyard fra Flüggers stilhistoriske farvekort, er fyldt med kunst- og designbøger samt en stor samling keramik.

Reol med keramik og bøger i brunlige nuancer
Keramik og bøger i brunlige nuancer elegant indrammet af reolen malet i Vineyard. Keramik af primært Arne Bang.

Arbejdsværelse med skrivebord i teaktræ
Et kig ind i arbejdsværelset med skrivebord i teaktræ tegnet af Nanna Ditzel, stole med sorte lædersæder af Hans J. Wegner produceret af Johannes Hansen samt en stor kontorstol i sort læder, tegnet af Eames. På bordet keramik af blandt andre Knud Kyhn. Og på væggen hænger en collage af en ukendt kunstner og en original Kaj Bojesen-tegning. Tæppet på gulvet er fra Jacaranta.

Rød skulptur af Robert Jacobsen
I hallen i stueetagen fylder Robert Jacobsens røde skulptur en del. På væggen er opsat et ”hjemmelavet” værk af stof spændt ud på en tynd masonitplade. Stoffet hedder Bouquet D’arum og er designet af Raoul Dufy i samarbejde med Brochier Soieries for engelske Christopher Farr.

Stort badekar i soveafdelingen
Den øverste etage er dedikeret til et master bedroom. De lange gardiner er syet i stoffet Brisa fra engelske Christopher Farr. Badekarret får lov at stå frit og midt i rummet. Sove- og opholdsafdelingen adskilles af en stor grøn plante. Ørnen er skabt af Vilhelm Fischer for Royal Copenhagen.

Påklædningsrum med lille sort lædersofa
I midten af rummet er der placeret en lille sort lædersofa (PK31) og et sofabord (PK61) begge tegnet af Poul Kjærhlom. Møblementet står på et Jacaranta-tæppe fra Fraster.

Smuk Unika-glaslampe fra Christopher Farr
Unika-glaslampen har fået en skærm i ensfarvet kraftigt hør fra Christopher Farr.

Fritstående seng i ensfarvet hør
Den fritstående seng er polstret i ensfarvet hør fra Christopher Farr og redt op med kridhvidt sengetøj fra Geismars.

Farverigt sengebetræk fra Christopher Farr
Omkring sengen er syet et betræk i tekstilet Brisa fra Christopher Farr. Sengetøjet er fra Geismars.

Klassisk bamsestol af Hans J. Wegner
Wegners klassiske bamsestol polstret i lys uld og placeret på et aquafarvet Jacaranta-tæppe.

Lille natbord i gæsteværelset
Et lille bakkebord fungerer som natbord i gæsteværelset.

Kommode tegnet af Hans J. Wegner
Kommoden på gæsteværelset er tegnet af Hans J. Wegner.

Sort marmor på badeværelset
På Thomas' private badeværelse er der brugt sort marmor. Vasken er indlagt i et skuffe-modul i teak.

Flaskegrønt marmor badeværelse
Husets øvrige badeværelser er alle indrettet med mørkt flaskegrønt marmor og skuffemoduler i teaktræ.