Se forvandlingen af det historiske hus efter knap 4 års renovering

Vi tøver ikke med at kalde det gennemrenoverede hus for et af Danmarks flotteste. Kom med indenfor her.

Gult hus
© Mikkel Adsbøl

Carl Lochers hus er et af Skagens kendte huse. I gamle arkiver kan man læse: “Villaen opførtes i 1910 som atelier og bolig for maleren Carl Locher, efter tegninger af dennes ven, arkitekten Ulrik Plesner. På matriklen lå indtil da et gammelt træskur, der ejedes af gæstgiver Degn Brøndum. Skuret, der blev kaldt for “Tutten”, anvendte Carl Locher igennem flere år som atelier."

Højbed
© Mikkel Adsbøl

Store plantekummer med siv og græsser skærmer indsynet til grunden

Et mesterværk

Det tog næsten fire år at renovere det historiske hus i Skagen, men nu står det færdigt. Kunst- og møbelhandler Thomas Schlosser inviterer indenfor i Lochers Hus, som vi ikke tøver med at kalde et af Danmarks flotteste huse, hvor de gamle mure nu indeholder en fuldstændig gennemført og udsøgt indretning.

Stue
© Mikkel Adsbøl

Thomas Schlosser har indrettet Carl Lochers gamle atelier til sin dagligstue – med monokrome toner som de dominerende og med de originale gamle mørkebrune træpaneler og det originale loft. Foran det gigantiske ateliervindue er tre spiseborde sat sammen til et enormt langbord med plads til mange gæster. Omkring bordet står stole designet af Norman Cherner, og over bordet hænger to kostbare og meget sjældne ringlysekroner, tegnet af Vilhelm Lauritzen. På bordene, tegnet af Jørgen Høj og produceret af Klassik Studio, står en træskulptur af Ask Emil Skovgaard, keramik af Eva Brandt og en vintage arbejdslampe i messing tegnet af Vilhelm Lauritzen og Frits Schlegel, produceret af Fritzsches Glashandel. Foran pejsen står en hvid Ground-piece-sofa, produceret af Flexform, og et sofabord og en skammel tegnet af Poul Kjærholm, produceret af Kold Christensen. På væggen bagerst i rummet hænger et lille stilleben af maleren Vilhelm Lundstrøm.

Keramik
© Mikkel Adsbøl

Af keramikere sværger Thomas især til Axel Salto og Arne Bang og køber alt, hvad han kan komme i nærheden af. Sofabordet er tegnet af Poul Kjærholm og produceret af Kold Christensen.

En velbesøgt fiskerby

“Mellem tvende have, på toppen af Danmark, hvor Skagerrak og Kattegat omfavner hinanden, og sandet og vinden kæmper mod landet, der ligger Skagen.” Med disse ord indleder VisitDenmark sin beskrivelse af fiskerbyen med de karakteristiske gulklædte huse, der har tiltrukket så mange, fra både nær og fjern, igennem tiderne.

Vi er draget mod nord for at besøge kunst- og møbelhandler Thomas Schlosser, hvor han netop er færdig med restaureringen af en af byens arkitektoniske perler, maleren Carl Lochers hus.

Pejs
© Mikkel Adsbøl

Pejsen har Thomas’ far bygget op på ny, da den oprindelige ikke stod til at redde.

© Mikkel Adsbøl

De høje paneler i atelieret har fået lov at stå mørke, og Carl Locher har angiveligt styret lyset i rummet via skodderne i de små vinduer mod syd og vest

En del af Skagens kulturarv

Huset, der har været i forfald gennem flere år, er tegnet af arkitekt Ulrik Plesner, som også har lagt navn til mange andre af Skagens kendte bygninger.

Med bevaringsværdi 1, som normalt kun tildeles fredede bygninger, placerer arkitekt Poul Nedergaard, fra Foreningen for Bynings- og Landskabskultur i Skagen og Råbjerg Sogne, Lochers Hus som en del af Skagens kulturarv – i lighed med havnemesterboligen, Brøndums Hotel og toldbygningen.

Knap fire år har det taget at renovere huset, og Thomas Schlosser kan takke både sin far og sin storebror, som begge er ekstremt dygtige håndværkere, for det smukke resultat.

v
© Mikkel Adsbøl

Keramikeren Per Weiss har lavet de store unikakrukker med de genkendelige organiske motiver.

En perle af et hus

– Jeg er vokset op i Jerup i Nordjylland og har altid holdt sommerferier i Skagen. I 2016 var jeg heroppe med en ven, og på vores vej til stranden gik vi forbi huset og så, at det stod tomt og var i temmelig sølle stand. Der stod også en container i indkørslen, og jeg kan huske, at jeg tænkte, at nu er der nogle heldige asener, der har fået fat i en perle af et hus, og som nu står foran en stor, men også vildt spændende renoveringsopgave, siger Thomas Schlosser. Han ærgrede sig gul og grøn over, at det ikke var ham.

Indendørs pool
© Mikkel Adsbøl

Enkelt og elegant er der omkring den lille pool møbleret med keramiske krukker af Per Weiss og en enkelt loungestol med papirgarn, tegnet af Jørgen Høj og Poul Kjærholm, produceret af Thorald Madsen, samt en bænk i egetræ med marmorplade fra Klassik Studio. Som i resten af husets stueplan ligger der også store Jura Grau Blau-fliser omkring poolen.

Loft til kip og indendørs spaområde

– Senere på dagen gik jeg tilfældigvis forbi en ejendomsmægler nede i byen og spottede, at der hang en salgsannonce for huset i vinduet. Dagen efter havde jeg købt huset, men først efter at jeg havde haft en god snak med min far om, hvad det nogenlunde ville koste at sætte det i stand, samt fået hans accept af, at han ville stå for entreprisen, smiler Thomas Schlosser.

Hver en centimeter, både inde og ude, er endevendt, og huset stråler i dag i al sin pragt – til glæde for både byens faste indbyggere og for de mange turister. Den mest markante ændring er, hvis vi ser bort fra de nyanlagte udendørsarealer med klitter og marehalm, tilbygningen, der med loft til kip, fritlagte spær og vinduer mod tre verdenshjørner rummer en uimodståelig lille pool og er en magtdemonstration af, hvordan et indendørs spaområde skal se ud.

Spisestue
© Mikkel Adsbøl

Fra spisepladsen i køkkenet er der kig til det lille wellnessområde i tilbygningen. Spisebordet er tegnet af Poul Kjærholm, produceret af Kold Christensen. Stolene, polstret i gråt nubuckskind, er tegnet af Hans J. Wegner, produceret af Johannes Hansen. Lampen over bordet er tegnet af Vilhelm Lauritzen, produceret af Louis Poulsen. Det store værk er af Absalon Kirkeby, print on paper, købt hos kunst-galleriet CCA Andratx på Mallorca.

Stue
© Mikkel Adsbøl

Thomas Schlosser har fået tillægspladerne til sit Kjærholm-spisebord bejdset mørke. Ved siden af står en Bamsestol polstret i grå uld, tegnet af Hans J. Wegner.

Køkken alrum
© Mikkel Adsbøl

Det enkle sorte modulkøkken på ben er tegnet og produceret af Vipp. I loftet hænger en vintage ringlysekrone, tegnet af Vilhelm Lauritzen, produceret af Louis Poulsen. På gulvet ligger store Jura Grau Blau-fliser, og foran vinduespartiet hænger lange gardiner i en matchende gråblå nuance.

Et omfattende projekt

– Vi etablerede også en helt ny tagkonstruktion, lagde nye gulve og isatte nye vinduer med koblede rammer samt etablerede fire nye badeværelser – der var nemlig ingen badeværelser, da vi begyndte. Det var omfattende, forklarer Thomas Schlosser.

Lochers Hus ligger som nærmeste nabo til netop Brøndums Hotel – tegnet af samme arkitekt, Ulrik Plesner – der var samlingsstedet for den kunstnerkoloni, som bosatte sig i Skagen i slutningen af 1800-tallet. Dengang var Skagen et svært sted at nå til. Uden jernbaneforbindelse kom man hertil på hest fra Frederikshavn, og da der ingen havn var, måtte skibe lægge til længere ude ved Vestkysten, blandt de vilde bølger, hvilket gjorde det farligt at komme ind til land.

Hall
© Mikkel Adsbøl

I hallen bydes man velkommen af et stort kunstværk af Søren Hagen samt møbler tegnet af Poul Kjærholm. I loftet hænger en vintage ringlysekrone, tegnet af Vilhelm Lauritzen for Louis Poulsen.

Danmarks smukkeste natur

Det gamle fiskerleje i Skagen havde på den tid omkring 2000 indbyggere, der levede et enkelt og nøjsomt liv. Fiskerlejet ligger nær Grenen, hvor Skagerrak og Kattegat mødes, hvilket skaber barske vejr- og strømforhold.

Men noget af Danmarks smukkeste natur findes også her, og rygtet om de smukke naturomgivelser og et lys, der ikke findes mage til andre steder, tiltrak en bølge af kunstnere, som senere var med til at revolutionere den danske kunsthistorie.

– Skagensmalerne hyldede området for dets skønne natur, unikke lys samt samfundets enkelhed. Carl Locher var medlem af kunstnerkredsen. Han var en kompetent marinemaler, men stod noget i skyggen af vennerne P.S. Krøyer og Michael Ancher, fortæller Thomas Schlosser, imens han viser os rundt i det højloftede atelier og forklarer, hvordan Locher angiveligt har styret lyset i rummet via skodderne i de små vinduer mod syd og vest. Som det sig hør og bør i et atelier, kommer det meste af lyset bragende ind fra det gigantiske vinduesparti mod nord, og der kommer dermed mindst mulig direkte sol ind.

Fritliggende bjælker
© Mikkel Adsbøl

Kig fra reposet til Thomas’ soveværelse. Skænken er tegnet af Hans J. Wegner, og på den står en jernskulptur af en ukendt kunstner, en stak bøger og et par keramiske krukker. I hjørnet en vintage gulvlampe, tegnet af Vilhelm Lauritzen for Louis Poulsen, og i loftet hænger en radiohuspendel, ligeledes af Vilhelm Lauritzen.

Ægget af Arne Jacobsen
© Mikkel Adsbøl

På reposet står Arne Jacobsens Ægget i cognacfarvet skind. På væggen over den lille skammel, tegnet af Hans J. Wegner og produceret af Johannes Hansen, hænger et oliemaleri af Albert Bertelsen.

Autentiske detaljer kombineret med moderne tilføjelser

De mørke, høje træpaneler og det mørke træloft i atelieret har Thomas Schlosser klogt ladet stå autentisk, mens han til gengæld skiftede de oprindelige trægulve i hele husets underetage ud med store Jura Grau Blau-fliser. Mere praktisk og også mere moderne.

– Men også fordi jeg gerne ville have varme i gulvet, forklarer han. Med den store kærlighed, Thomas Schlosser har til udsøgte møbler, kunst, keramik og ja, indretning generelt, forstår man godt, hvorfor han ikke kunne lade muligheden for at overtage og redde Lochers Hus gå ham forbi.

Soveværelse med loft til kip
© Mikkel Adsbøl

En sengegavl er fastmonteret i gulvet, så den giver sengen en naturlig afslutning.

Badeværelse
© Mikkel Adsbøl

I et hjørne af det store soveværelse er der indrettet et lille badeværelse – af-skærmet af hvidmalede newyorker-inspirerede vægge med matteret glas. Badeværelsesmøblet er fra Vipp.

Med plads til luft i indretningen

– Det er desværre uhyggeligt vanedannende at indrette – og så snart jeg får fingre i nye kvadratmeter, fylder jeg dem op. Jeg skal virkelig huske mig selv på, at det også er i orden at have lidt luft hist og her. At møbler og kunstværker faktisk bliver smukkere, når de kan betragtes på afstand, men når man elsker møbler og kunst, som jeg gør, så kan man bare ikke få nok. Jeg har det nok med møbler og kunst, som nogle mænd har det med ure, og mange kvinder har det med sko. Jeg kan bare ikke lade være med at købe, når jeg ser noget smukt.

Fritliggende bjælker
© Mikkel Adsbøl

Oven over atelieret har Thomas Schlosser indrettet sit master bedroom med loft til kip og fritlagte spær. Dobbeltsengener placeret midt i rummet – det ser godt ud, men skyldes også, at taget er så stejlt, at der ikke er en væg, den kan stå op ad.

Et miks af nyt og gammelt

Det er ikke klassiske skagensmalerier, Thomas Schlosser har valgt at fylde hjemmet op med, ej heller traditionelle marinemalerier. Derimod abstrakt kunst af bl.a. Absalon Kirkeby, Søren Hagen og Albert Bertelsen, imens keramik af Arne Bang, Axel Salto og Eva Brandt samt skulpturer af træ, bronze og jern, bl.a. af kunstneren Ask Emil Skovgaard og Bernhard Lipsøe, er spredt gavmildt rundt omkring på piedestaler, på pejsen samt på sofa og spiseborde.

– Jeg har forsøgt at holde det lettere og mere overskueligt heroppe. Lidt mere fri leg og lidt flere moderne møbler, end hvad jeg plejer at indrette mig med. Hvad angår kunsten, har jeg også blandet nyt og gammelt, og det er igennem dette greb, at der opstår et interessant spændingsfelt. Eksempelvis står mit seneste kunstkøb, et lille stilleben af Vilhelm Lundstrøm, i skærende kontrast til det moderne maleri af Søren Hagen, der hænger i hallen, siger Thomas Schlosser. Mange havde nok sat himmel og hav i bevægelse for at anskaffe sig et passende værk eller to af Carl Locher, men ikke Thomas.

Hjemmekontor
© Mikkel Adsbøl

I gæsteværelset er der også indrettet en arbejdsplads med tegningsskab af Mogens Koch, produceret af Rud. Rasmussen, samt skrivebord tegnet af Poul Kjærholm og stole tegnet af Hans J. Wegner. På væggen bag skrivebordet hænger en original tegning af Kay Bojesen.

Billedvæg
© Mikkel Adsbøl

Alle værelser på førstesalen har loft til kip og fritlagte spær. I dette gæsteværelse er den ene væg dedikeret til en stor samling af små malerier, som Thomas Schlosser har arvet fra sin bedstemor.

Naturens farver

– Tag nu fx Ask Emil Skovgaard. Han laver nogle vanvittig smukke møbler. Den rene møbelkunst og med en usædvanlig høj detaljeringsgrad. De svungne former har referencer til tiden lige inden de moderne danske klassikere og arkitekter som Frits Henningsen og Ole Wanscher. Men hans kunstværker er endnu mere unikke, og da vi i Klassik udstillede hans møbler og i øvrigt solgte en del af dem til velhavende amerikanere, kom han også med nogle af sine kunstværker. Jeg købte prompte tre værker, og to af dem har jeg taget med herop. De er oplagte her. Havnen, havet, farverne, naturen og det maritime udtryk. Generelt gælder det, at formsproget meget gerne må larme, til gengæld skal farverne ikke stikke af i alle mulige retninger – det bliver for rodet for mig, siger Thomas Schlosser.

Farveholdningen er da også rolig og monokrom. Samtidig er den lidt dyster, men lægger sig smukt op ad naturens toner. Sand, jord, marehalm og hav på en gråvejrsdag – og dem er der mange af i Danmark.

© Mikkel Adsbøl

Foran huset, mod vejen og havet, er der anlagt en morgen- og formiddagsterrasse. Havemøblerne er fra det italienske firma Roda via Casa Shop i København. Den grønmalede dør fører direkte ind i atelieret. På grunden er der også plantet flere store træer.