Krat og vildnis blev til villa med udsigt

Bjarne Haulrik har grundlagt et firma, som blandt andet laver vinduer. Det er derfor ikke underligt, at store glasflader og masser af lysindfald var vigtige elementer, da han tegnede sit hus ved Uhre Sø i Holstebro.

© Gert Skærlund Andersen

Familien Haulriks grund ned til Uhre Sø ved Holstebro var indtil for få år siden en uigennemtrængelig naturgrund med krat og vildt-voksende træer. Drømmen om en pragtvilla med storslået udsigt virkede dengang meget langt væk.

I løbet af nogle år fik vi styr på grunden. Et næsten tilgroet hus blev revet ned, og masser af træer fjernet. I dag er her et område på 20.000 m2 med masser af udsigt over søen og de omliggende skove, forklarer ejeren Bjarne Haulrik. Den store grund blev udstykket i fem parceller, hvoraf de fire er blevet solgt fra. Den femte beholdt familien selv.

Vi ønskede os et et-planshus, fordi vi tidligere har boet i et to-plans hus, men ikke brugte underetagen. Vi vil gerne kunne gå direkte fra huset ud i haven, og have så meget lys ind som muligt, fortæller Bjarne Haulrik, som selv har været arkitekt på byggeriet.

Huset består egentlig af tre bygninger, der er sat sammen, så der er i alt 280 m2 under tag. I hovedbygningen, som er den, familien anvender mest, finder man køkken-alrum og opholdsstue, mens soveværelser, kontor m.m. findes i de to øvrige bygninger. Huset er fuldmuret, og derefter er det vandskuret, og det samme er de indvendige vægge, som derefter er malet hvide. Dog med enkelte afvigelser - fx tv- væggen ved gaspejsen, som er malet sort. Alle lofterne er akustiklofter, som i hovedbygningen desuden har fået en beklædning af lyse trælister. Gulvene er en kombination af børstet eg, påført en grålig olie, og fliser i samme nuance.

Der er mange detaljer i hjemmet ved søen, som er værd at bemærke: udsigten til søen fra stort set alle rum, væggen i indgangspartiet, der hænger fra loftet, så der ikke er indkig til resten af huset, loftets trælister, der fortsætter på terrassens udhæng, de mange små terrasser, så der altid er et uderum med læ. Men skal man fremhæve en detalje, som familien er særligt glad for, er det de rustrøde corten-plader i stål.

Vi har længe været forelsket i de plader. De ruster til et bestemt niveau og står så i denne smukke, varme farve. Vi har anvendt dem både ude og inde. Som en effekt ude og som en markering af den smalle gaspejs i indgangspartiet, siger Bjarne Haulrik.

© Gert Skærlund Andersen
Indgangspartiet domineres af en elegant gaspejs, der fremhæves af et bredt stykke rustfarvet corten-stål. Jagtstolen af Børge Mogensen har fulgt familien i årevis. Det indiske tæppe fungerer som dørmåtte.

© Gert Skærlund Andersen
Sofagruppen ligger i forlængelse af spiseområdet. Sofa og stole er fra Living Divani. Poul Kjærholm har designet sofabordet PK 61 og taburetterne PK 33.

© Gert Skærlund Andersen
Corten-pladerne er brugt både ude og inde. Deres varme rustrøde farve passer flot til de vandskurede mure, lofternes træ-lameller og skoven bag huset.

© Gert Skærlund Andersen
De store vinduer lukker masser af lys ind og giver nem adgang til udearealerne.

© Gert Skærlund Andersen
Den dejlige sø-eng var tidligere dækket af krat og træer, så der ikke var udsyn til vandet. Nu er området ryddet, så kun enkelte birketræer smykker grunden omkring den 280 m2 store villa, der ligger ved Uhre Sø nær Holstebro.

© Gert Skærlund Andersen
Væggen omkring gaspejsen er malet i en sort kontrast, som også betyder at tv’et bliver mindre tydeligt. Den lille lounge er møbleret med PK 22-stole og et PK 61-sofabord. Tæppet er fra Kasthall, og lamperne fra Ingo Maurer.

© Gert Skærlund Andersen
Spisepladsen ligger for enden af køkken-alrummet. Spisebordet er et godt brugt Børge Mogensen-bord, som har fået nyt liv ved at blive sat sammen med Eames’ DAW-stole. Pendlen Titania er fra Luceplan. I hjørnet Le Corbusiers LC4-stol.

© Gert Skærlund Andersen
Køkkenet fra Svane er af sortbejdset eg. Bordpladen i corian er 4 cm tyk, mens der er valgt en 1 cm corian i vindueskarmen. Alle hårde hvidevarer er fra Miele. Emhætten, der er bygget op i loftet, er fra Gutmann.

© Gert Skærlund Andersen
Indgangen er kantet af stedsegrønne vækster, som med tiden skal danne en bred hæk.

© Gert Skærlund Andersen
Ejerne ville gerne have, at deres passion for vin var en tydelig del af huset, og har derfor gjort vinrummet til en del af køkkenet.

© Gert Skærlund Andersen
Gæstebadeværelset ligger ved de to gæsteværelser. En satineret skydedør lukker af mod gangen. Armaturer er fra Vola. En matteret glasvæg lukker lys ind i brusenichen.

© Gert Skærlund Andersen
Forældrenes bad er lysere og mere traditionelt indrettet end gæstebadet. Brusenichen har plads til en betonbænk. De japanske trætøfler pynter, men bliver også brugt. Bemærk det flotte ovenlys.

© Gert Skærlund Andersen
Skoskabet er et gammelt italiensk skab.

© Gert Skærlund Andersen
Fra soveværelset er der adgang til en lille terrasse. I hele huset er der brugt skydepaneler i stedet for gardiner. Effekten er næsten japansk.

© Gert Skærlund Andersen
Forældrenes soveværelse ligger i sammenhæng med badeværelset og et walk in-closet. Væggen ud mod gangen er i satineret glas, hvilket giver en åben effekt, samtidig med at der er lukket for nysgerrige øjne, når de er trukket til. Fletstolen er tegnet af Mies van der Rohe i 1910.