© Foto: Mr. Frank/ Living Inside

For mange bliver det ved drømmen, men ikke for Jesse og familien. Her går by og land op i en højere enhed på eksemplarisk vis

Et ungt belgisk par med et lille barn flyttede ud af storbyen Antwerpen for sammen med syv andre familier at bosætte sig på en nedlagt gård fra det 18. århundrede. Resultatet blev den perfekte kombination af by og land, nyt og gammelt – også i hjemmets indretning.

Man kan roligt sige, at Jesse Willems og hans hustru, Jolijn Mathijssen, fik et tilbud, de ikke kunne takke nej til. Han er tidligere fotograf og nu fuldtidskunstner, hun er uddannet inden for kommunikation med speciale i byplanlægning, og de boede i centrum af Antwerpen, da en ven fortalte dem, at en gård fra det 18. århundrede i udkanten af byen var til salg.

– Gården og de omkringliggende grunde var for store og dyre til, at vores venner kunne købe alene, så de ledte efter nogen, der havde lyst til et bofællesskab. Da jeg er vokset op i området, kendte jeg gården, og jeg blev straks tændt på idéen. Da de købte den, var den faldefærdig, og bygningerne omkring stuehuset skulle bygges om. Det endte med at tage os og syv andre familier næsten fem år at færdiggøre hele projektet, fortæller Jesse.

Men de gjorde det, og da den tidligere gård ligger i et naturreservat, har de nu det privilegium at bo omgivet af grønne områder, samtidig med at de kan cykle ind til midten af Antwerpen på 20 minutter.

– Både Jolijn og jeg arbejder i byen, så det er bekvemt med den korte afstand. Og alligevel føles det, som om vi kommer væk fra det hele. Da jeg er ret fugleinteresseret, er jeg virkelig glad for at bo så tæt på byen og stadig være i stand til at se mere end 50 fuglearter i min have. Alle har deres eget private hjem, men vi deles om fællesarealet, og vi deler et fælleshus, som er perfekt til familiesammenkomster eller vores årlige julefest. Vi deler også to store cykel-/haveskure, en fælles kælder og haven. Haven er så stor, at den næsten aldrig føles overfyldt. Vi har en frugthave, en kolonihave og store græsmarker, og børnene kan lege i den omkringliggende skov.

LÆS OGSÅ

"Det var det nok det største beløb, vi nogensinde havde brugt i vores liv. Indtil ugen efter"

Når man besøger Jesse, Jolijn og deres søn, Paolo på halvandet år, kendetegnes deres hjem primært af ydervæggene af mørkt træ, der både er med til at skabe den tætte forbindelse med naturen og minder om bygningens tidligere funktion som gårdens maskinhal.

– Vi bevarede størrelsen, men byggede hele huset om. Og ved at bruge bæredygtige materialer kunne vi bygge huset på en energineutral måde. Huset skulle føles sjælfuldt og naturligt, så derfor valgte vi de mest naturlige materialer. Ydersiden af bygningen er sortfarvet træ, hvilket er symbolsk for en bygning, der faktisk står i skyggen af stuehuset. Indvendigt har vi valgt ikke at male væggene, men i stedet at bruge en lerfinish, som er flot i sollys. Køkkenet er lavet i valnød, og brugen af katedralglas er en gennemgående detalje, der gentages både i det runde vindue mellem køkkenet og kontoret og i vores soveværelsesdør. Vi valgte at holde farverne ret neutrale, så de stedet kunne komme fra kunstværkerne og møblerne, fortæller Jesse.

Jesse definerer sig selv som en ivrig samler af bl.a. design, planter, souvenirs og kunst. Han tiltrækkes af skønhed, og han elsker at gå på jagt efter originale fund på de lokale loppemarkeder, ofte sammen med lille Paolo. Når det er sagt, er indretningen, som er skabt af indretningsarkitekt Stijn Janssens, minimalistisk med en stærk “less is more”-følelse.

– Vi elsker galleristen Axel Vervoordt med hans Wabi-tilgang. Så højest på ønskelisten var, at huset skulle føles sjælfuldt.

De mange håndplukkede fund er en væsentlig del af indretningen. Alt synes at eksistere side om side på harmonisk vis, hvilket skaber en meget rolig og “afrundet” stemning. Alligevel er Jesse ikke i tvivl om sine favoritter.

– De trebenede stole og det runde sofabord, som jeg fik af mine bedsteforældre. De plejede at stå på deres gård, men da de besluttede sig for at flytte på plejehjem, forærede de dem til os. Mine bedsteforældre kunne huske, at de købte møblerne i 1970’erne, men derudover vidste de meget lidt om dem. Jeg fik dem restaureret og forskede lidt i dem. De viste sig at være tegnet af den franske designduo Adrien Audoux og Frida Minet i 1950’erne og blev lavet af vintønder og halm. Jeg tror, at bortset fra sengen, sofaen og spisebordet ejer vi ikke nogen nye møbler. Alt, hvad vi ejer, har
mindst 50 år på bagen.

Kunst spiller også en vigtig rolle i det overordnede projekt og er ofte noget af det, de finder fra nyt, fortæller Jesse afslutningsvist.

– Da Jolijn og jeg købte vores første kunstværk, som er en stor kultegning af Rinus Van de Velde, var det nok det største beløb, vi nogensinde havde brugt i vores liv. Indtil ugen efter, hvor vi købte vores første hjem. Dengang føltes det virkelig som en utrolig dum ting at købe begge dele i samme uge, men i mellemtiden er han blevet en af de mest eftertragtede belgiske kunstnere, og vi er stadig meget glade for at kunne bo sammen med hans værk.

LÆS OGSÅ