En moderne fortolkning af et 60'er hus

Arkitekt Nikolaj Rahbek Ernst har tegnet et personligt hjem til en familie, der ønskede sig en moderne fortolkning af et 60'er-hus, med fokus på stoflighed, lys og naturens egne materialer.

Det buede hus

© Pernille Kaalund

Når man som Astrid Bruus Thomsen og Jesper Walther Sørensen til daglig beskæftiger sig med arkitektur og byplanlægning, er der en grundlæggende forståelse for og fascination af, hvad smuk arkitektur kan gøre ved menneskers livskvalitet og velbefindende. Drømmen om at tegne og udforme deres fremtidige hjem blev en mulighed, da de af praktiske årsager måtte rykke fra deres landejendom ved Roskilde Fjord og fik en sjælden mulighed for at købe en ideelt beliggende naturgrund med udsigt til sø og skov tæt ved Store Dyrehave i Nordsjælland. – Vi var heldige at finde en grund forholdsvis hurtigt, men den store udfordring kom, da vi skulle konkretisere, hvordan huset skulle se ud. Vi ville i hver sin retning, men kunne som udgangspunkt blive enige om at gå i en bue udenom typehus-markedet, der i vores øjne hurtigt bliver en upersonlig kasse, og i stedet finde frem til en arkitekt, der kunne fortolke vores visioner og tanker ud i et færdigt projekt. Vi nærstuderede alle de arkitektblade og bøger, vi kunne komme i nærheden af, og langsomt fandt vi en fælles reference, som viste, at vi heldigvis var rørende enige om materialevalg, forklarer astrid. ### Ernst + Kindt-Larsen arkitekter Grunden, der buer omkring søen, er ikke meget større end en koteletgrund og stillede store udfordringer til selve formen af huset, da udsigten til søen var vigtig for parret. Efter flere kasserede skitser fra forskellige arkitekter fandt parret frem til arkitekten Nikolaj Rahbek Ernst fra Ernst + Kindt-Larsen arkitekter, der arbejder ud fra devisen om, at hver opgave er unik og skal tilpasses stedets muligheder. – Astrid og Jesper kom til mig med ønsket om noget tidløst, et hus, der finder sin egen sjæl, og som også er smukt om 20 år. De var ikke konkrete i deres tanker, men kunne pege på rustikke materialer, som de gerne ville have skulle indgå i huset: betongulve, træ på lofter og vægge og store glaspartier for at indkapsle naturen omkring. I virkeligheden en moderne fortolkning af en 60'er-villa, men mere organisk i formen, fortæller han. Huset er tegnet som en vifte og buer omkring søen, samtidig med at det følger grundens naturlige hældning mod søen, hvilket skaber en niveauopdeling gennem huset. Den er marke- ret ved betongulve på øvre niveau, mens resten af gulvene er skræddersyede douglasplanker, der følger husets buede form. alle opholdsrum er orienteret mod søen, der ligger mod nord, og for at kompensere for det kølige nordlys er hele taget hævet mod syd, så det lukker det varme lys ind. – Når de to lysarter blander sig, opstår der et smukt spil på vægge og lofter. For at give den høje ankomstfacade en menneskelig og imødekommende skala er de træbeklædte “servicebokse” skudt ind i den høje glasfacade. Ideen med træpanelerne på lofterne, der er i douglasgran, og væggene, der er beklædt med lærketræ, er netop, at det skal reflektere lyset og skabe en stoflighed, som du ikke opnår, hvis der kun var hvide flader, forklarer Nikolaj Rahbek Ernst. ### Lys og naturlige materialer Netop lyset og materialerne er en af de helt store gevinster ved at bo i huset. – Huset er indvendigt meget taktilt på den måde, at alle flader er skønne at være i berøring med og bevæge sig på med fx bare fødder. Vi havde vores bekymringer med at introducere trævægge igen, men det er en del af vores arkitektoniske arv, og lærketræet er næsten levende at kigge på og som et kunstværk i sig selv. På den måde er det et meget organisk hus, der har sit eget liv, man kan næsten høre træet arbejde. Det kræver også en enkel indretning, fordi der er så mange detaljer, der skal have lov at skinne igennem. Det er sjældent, at huse er smukke, når de står helt tomme, men her kunne jeg bo med intet andet end en madras på gulvet og stadig føle lykken hver dag, pointerer astrid. Som kontrast til de rene linjer og den moderne arkitektur har familien valgt at indrette sig med de møbler, de havde med i bagagen. En del arvestykker og klassisk dansk møbeldesign af bl.a. Wegner og Børge mogensen. – Vi har en stor forkærlighed for vores historik og ønskede ikke at skifte alle møbler ud med noget moderne, der måske ville blende bedre ind med husets arkitektur. Som tiden går, er vi faktisk blevet glade for de kontraster, der opstår med fx det antikke afsyrede skab i stuen eller de klassiske Y-stole omkring spisebordet. Og så har vi hele tiden tænkt, at nu skal vi have billeder op, men måske sker det slet ikke, vi er så glade for de bare flader, der tvinger øjet til at kigge mod søen. Det smukke nordlys, der spiller i søen og konstant ændrer farve og udtryk, er som et kunstværk, der ikke kræver nogen ramme. Billede: Huset set fra syd med hoveddør i front og en flisebelagt gårdhave. Den høje tagkonstruktion med vinduer øverst lukker lyset ind gennem det meste af dagen, og det høje tagudhæng er et arkitektonisk greb, der skaber skygge igennem de varme måneder midt på sommeren og tillader solens varme at trække dybt ind i huset ved vinterens lave sol. Samtidig gør udhænget glaspartierne mere transparente. Huset er også udvendigt beklædt med lærketræ.

Astrid Bruus Thomsen

© Pernille Kaalund

Her bor Astrid Bruus Thomsen, programchef i Realdania, og Jesper Walther Sørensen, obligationschef for finansafdelingen hos Realdania. Parret har tilsammen tre hjemmeboende børn, Victor, Anton og Simone. HUSET: Arkitekttegnet villa på 214 m2, opført i 2014. HVOR: Store Dyrehave, Nordsjælland.
Arkitektonisk er huset tænkt således, at det åbner sig op, efterhånden som man bevæger sig igennem det. Dvs. entréen og gangen med børneværelser er smal, og gangpladsen er udnyttet til skabsplads, wow-effekten kommer, når man når til køkken og stuerne. Lofterne er beklædt med sæbebehandlet douglasgran, listerne på væggene er i lærketræ.

Køkken fra Søgaard Møbler

© Pernille Kaalund

Det helt fantastiske køkken, der følger husets form, er et skræddersyet snedkerkøkken i mørk oliebehandlet wengé fra Søgaard Møbler. Stålbordpladen er skåret i ét stykke og er også fra Søgaard Møbler, der specialiserer sig i håndbyggede snedkerkøkkener. Fra køkkenet er der udgang til den sydvendte gårdhave, hvor eftermiddags- og aftensolen kan nydes. Facaden mod syd er hævet, så lyset lukkes ind og blander sig med det køligere nordlys mod søen. Betongulvene er gennemgående i entré, køkken og spisestue og markerer det øvre niveau af huset.
Med sit mørke wengé er køkkenet en kontrast til de lyse træsorter, der ellers er anvendt i huset, og det fremstår som et møbel i det åbne rum. Langs den ene side er der højskabe, der gemmer på ovne og køleskab. Bordpladen i stål er skåret i ét stykke og er en rå kontrast til betongulvene og de mange træsorter i huset. Gaskogeplade og ovne er fra Gaggenau. Armaturer er fra Vola. Emhætten fra Gutmann er indbygget og skjult i loftet. Nedsænket gaskogeplade er fra Gaggenau.

Køkkenskuffe uden krummer

© Pernille Kaalund

En skjult finesse ved alle skufferne er metalgitteret i bunden, der både er en rå kontrast til træet, men som også sørger for, at støv og krummer bliver naturligt ledt væk.

Alessi espressokande

© Pernille Kaalund

Espressokanden er fra Alessi, og de japanske keramikkopper samt messingske er fra Itoko.dk.

Høje vinduer og masser af lysindfald
Huset er bygget, så det følger den skrånende grund ned mod søen, derfor er der niveauforskelle indvendig, som fint markeres med overgangen fra beton til douglasplanker. Den hævede facade mod syd skaber masser af lysindfald igennem de høje vinduer. Selv den store køkkenø fra Søgaard Møbler buer en smule og følger derved resten af køkkenelementernes form. Det var også ved at give snedkeren sved på panden, fortæller parret, men det lykkedes til alles tilfredshed! Køkkenøen gemmer på masser af skuffeplads på begge sider.

Wegner bord og stole

Spisebordet er et patineret Wegner, som parret har fået af familie. Y-stolene, der også er af Wegner, er samlet gennem flere år, enkelte er købt hos Lindegaard Poulsen. De industrielle lamper er LBL fra Bauhaus Design og købt på dba.dk.

Børge Mogensen sofa og sofabord
En del møbler blev sorteret fra, da familien flyttede fra deres store landejendom. Med et ønske om at indrette sig enkelt og med luft omkring møblerne er det kun få møbler, de har valgt at tage med. Sofa i kernelæder og sofabord, begge designet af Børge Mogensen, er købt hos Fredericia Furniture. Midt i huset er bygget en slags kerne, der både fungerer som skillevæg mellem de to stuer, men som også rummer bl.a. en indbygget pejseindsats med tilhørende konvektionsteknik og al teknik til antenner. Der er tænkt opbevaring i form af små nicher til hhv. fjernsyn, musik og bøger ind på begge sider.

Sort flygel
Det store flygel har fået ærespladsen ved vinduet med udsigt til søen. Astrid og hendes søn på 11 år spiller i ny og næ - og ellers er det frit for gæster at give et nummer, når de lægger vejen forbi. Lofterne, der er beklædt med sæbebehandlet douglas, er udover det æstetiske udtryk også særdeles lyddæmpende og med til at regulere lyden i rummet.

Skabsplads
Huset byder ikke på meget gangplads, men mellem entré og køkken er en smal gang, hvor pladsen meget praktisk er udnyttet til skabsplads. Den buede gang er beklædt med smalle profiler i lærketræ, der med sine åretegninger skaber et levende udtryk og reflekterer lysindfaldet på en blød måde.

CH28-stol af Wegner
Vinduerne mod søen rammer udsigten ind og fungerer næsten som et levende kunstværk i huset. Af samme årsag har familien valgt at holde vægge frie for billeder og anden kunst, så øjet naturligt vandrer mod naturen. Lamellerne i loftet er monteret i vifteform, dvs. de følger husets buede form, og de er af samme træsort som gulvene, nemlig i douglasgran. Stolen er en CH28 af Wegner.

Bog fra Louisiana Museum of Modern Art
Parret er meget interesserede i kunst og besøger ofte kunstmuseet Louisiana, hvor denne bog stammer fra.

Oplevelse af wellness
Tanken bag forældreafdelingen og badet er – fra arkitektens side – at her må man gerne have lyst til at trække sig hen og tilbringe nogle timer. Han mener, at det at gå i bad og gøre sig klar foran spejlet om morgenen sagtens kan være en social ting, i modsætning til, hvad det var engang. Oplevelsen af wellness forøges med det store åbne rum, og udsigten til søen fra både bad og seng fejler ikke noget. Eneste afskærmning imellem bad og seng er en glasplade, der skaber mulighed for at tage en sludder i badet med den, der ligger i sengen, og omvendt. Armaturer er fra Vola.

Væghængt badeværelsesmøbel
Det væghængte badeværelsesmøbel i mørk wengé er i samme stil som køkkenelementerne og fremstillet af Søgaard Møbler. Vask er i corian og armaturer fra Vola. Lamper over spejlet er fra Modular.

Relaterede Artikler