Hver uge inviterer DR sine seere med til 1960’erne, når der bliver sendt endnu et afsnit af Carmen Curlers. I serien kan man se masser af eksempler på datidens boligindretning med kraftige farver, vilde mønstre, hessian tapet og uldne tæpper.
BO BEDRE blev lanceret i 1961, kun to år før de populære curlers blev sat i produktion. Selvom tv-serien tager sig nogle kunstneriske friheder, så er det let at finde ligheder mellem serien og BO BEDREs arkiv.
Fra serien: Finn Juhls sofasæt
Sofasættet på Carmen Curlers fabrikken er fra Finn Juhls Japanserie. Både møbler og tæppe er holdt i blålige toner, der sammen med de grønne planter, gule mursten og træværket giver et look i naturlige farver. Fritlagte mursten og store glaspartier var en byggetrend, der især kom frem i 1960'erne, og Axels fabrik i serien er et godt eksempel på datidens arkitektur.
– I 60'erne kom det meget frem at integrere ude og inde-arealer. Bygningens gule mursten går for eksempel igen indenfor, og der er store plantearealer både ude og inde, fortæller production designer Knirke Madelung, der har stået for at skabe den overordnede visuelle stil for Carmen Curlers.
Det er nok de færreste, der vil have et kæmpe keramik-askebæger stående fremme i dag, men møblerne holder stadig. Japanserien er fra 1957 og er stadig i produktion.
Fra arkiverne: Arketypisk 60'er indretning
Finn Juhl var langt fra den eneste af de store designere, der allerede var et etableret navn i 1960'erne. I dette eksempel fra BO BEDREs arkiv, finder man et arketypisk tresser hjem.
Stuen er her indrettet med Wegners fantastiske lænestol, Arne Jacobsens forunderligt fine pendel og Folke Ohlssons skønne sofa. Kigger man godt efter, kan man se Kay Bojesens træzebra i reolen. Den er nummer to i rækken af de populære dyr og blev tegnet tilbage i 1935.
Den retro farvepalette er varm, indbydende og med fokus på at skabe mange små områder i rummene.
Fra serien: Brunlige nuancer og kraftige farver
Axel, der er hovedpersonen i serien og ham, der opfinder Carmen Curlers, er et moderne menneske. Og det skal stilen omkring ham være med til at underbygge.
– I Axel og Toves lejlighed er baggrunden holdt i brunlige og gullige toner blandet med kraftige farver. Her er for eksempel både hessian-tapet, rød sofa og kunst i røde nuancer samt ekstravagante møbler som Finn Juhls Høvdingestol, fortæller Knirke Madelung.
Fra arkiverne: Farverig palette
Der er ikke nogen tvivl om, at man gerne kastede sig ud i nogle vilde farvepaletter i 1960'erne. Gyldne træmøbler, der blev blandet med stærke farver i stort set alle nuancer, var ikke noget særsyn i datidens boliger.
Især den grønne farve var populær – gerne matchet med komplementærfarven rød. I opslaget her fra BO BEDRE fra 1966 går den grønne farve igen i både sofa og på væggene, mens gulvtæppet sørger for lidt ekstra pang.
Fra serien: Velassorteret barvogn
I 1960'erne var en barvogn på arbejdspladsen ikke noget særsyn, så dagens op- og nedture kunne skylles ned med et par stærke dråber. I serien kommer der blandt andet alkohol på bordet, da Carmen Curlers lander en aftale med en stor svensk indkøber.
TV-serien er fiktion inspireret af virkeligheden, og hovedpersonen i serien hedder for eksempel Axel Byvang, mens opfinderen af Carmen Curlers i virkeligheden hedder Arne Bybjerg. Serien har også musical-elementer i sig, og det er ikke unormalt, at karaktererne bryder ud i dans. Det kreative og relativt fiktive univers betyder også, at produktionsteamet har taget sig nogle friheder i forhold til indretning og interiør.
– Vi har kigget på, hvilke materialer man brugte i 1960’erne, men vi har også valgt efter, hvad der filmer rigtigt. Vi begår flere “fejl” i forhold til epoken, men det meste er bevidste valg, fordi det filmer godt eller passer til det, vi vil udtrykke. På fabrikkens toilet har vi for eksempel brugt nogle håndvaske, der først blev produceret i den farve i 1970'erne, men de er bare virkelig flotte og passer godt til stilen, siger Knirke Madelung.
Fra arkiverne: Hjemmebar i reolen
I BO BEDRE fra september 1963 kan man se et eksempel på, hvordan baren også var en integreret del af hjemmet. Her er den åbne bar placeret i reolen ved siden af fjernsynet. Læg også mærke til den smukke Le Klint 325 gulvlampe yderst i billedet. Opsætningen fra arkivet er en del af en større konkurrence, som BO BEDRE kørte i 1962. Læserne blev opfordret til at indrette en lejlighed til en familie på fire, og vinderens forslag blev opført i et foto-atelier.
Mens barvognen forlængst er forsvundet fra arbejdspladsen, er hjemmebaren inden for de sidste par år blevet moderne igen. Dog mere i stil med den klassiske vogn, vi ser i Carmen Curlers, end i eksemplet her. Lampen fra Le Klint kan man også stadig se i nutidens hjem, men det er nok de færreste, der i dag vil dække gulvet til med væg-til-væg tæpper.