Design Awards 2020: Årets Comeback

Der ligger mange glemte skatte i skuffer og arkiver, hvilket de senere års mange relanceringer vidner om. Prisen går til et stykke design, der lander rigtigt i sin nye kontekst og tid. Se de nominerede her.

© FDB Møbler

Design Awards 2020

BO BEDRE hylder i samarbejde med Bolig Magasinet, Nordic Living og Costume Living det bedste design og de bedste designere i årets løb. I den forbindelse kåres "Årets Comeback”. Se de nominerede her.

Drop Leaf spisebord af Hvidt & Mølgaard for &Tradition

© &tradition

Et genialt spisebord med et ualmindeligt smukt understel. Det er elegant forarbejdet med de fineste, bløde kurver og står svævende over gulvet, ligesom bordpladen løfter sig let over benene.

Det er kan foldes ind og ud efter behov – og giver et møbel i evig forandring, hvor ’vinduerne’ konstant flytter sig, og nye mønstre opstår.

Idéen om et fleksibelt spisebord var godt tænkt af Hvidt og Mølgaard og ikke mindre aktuelt i dag.

BM0488 Table Bench af Børge Mogensen for Carl Hansen & Søn

BM0488 Table Bench af Børge Mogensen for Carl Hansen & Søn
© Carl Hansen & Søn

Bænke er et af tidens mest populære møbler og her et af de absolut fineste eksemplarer.

Håndværket er helt i top. Træet er smukt forarbejdet med rundinger og samlinger, som glider ubemærket sammen.

Fletmønstret giver bænken et let og sanseligt udtryk. En meget smukt møbel, som kan bruges til små udstillinger, afsætning eller blot få lov til at stråle i sig selv.

The Canvas Chair af Børge Mogensen for Fredericia

The Canvas Chair af Børge Mogensen for Fredericia
© Fredericia

En stærk loungestol som på en gang er klassisk og meget moderne.

Børge Mogensens kærlighed til de vandrette og horisontale linjer er tydelig.

Konstruktionen er robust og let på samme tid, og kombinationen med kanvas giver den et moderne touch.

The Canvas Chair er oprindelig blev tegnet i 1970 og var i produktion indtil 1975. Nu bliver den genintroduceret, og loungestolen vil uden tvivl appellere til et yngre publikum. Den opmærksomhed fortjener den gamle mester.

Tub Chair af Kurt Østervig for Klassik Studio

Tub Chair af Kurt Østervig for Klassik Studio
© Klassik Studio

Efter lanceringen ved det årlige købestævne i Fredericia i 1958 blev model 57A, som loungestolen også hedder, hurtigt et af Kurt Østervigs mest populære møbler.

Nu er den genintroduceret af Klassik Studio, og vi spår, at især det yngre publikum vil tage godt imod den lille lækkerbisken, som også vil gøre sig i mindre hjem.

The Tub Chair er seneste nye medlem af klubben af mindre, buttede loungestole, som har haft vokseværk de seneste år.

Men med sin runde, grydeagtige og næsten krammende form og det smukt forarbejde stel bidrager den med noget helt særligt.

Lillemor sofa af Finn Juhl for House of Finn Juhl

Lillemor sofa af Finn Juhl for House of Finn Juhl
© Finn Juhl

En yderst elegant samtalesofa, der får beskueren til at ranke ryggen og stramme op.

Sofaen blev oprindelig tegnet i 1945 og har fået sit navn fra verdens længste tegneseriestribe ’Poeten og Lillemor’.

De slanke linjer og den smukt rundede ryg giver den et let og skulpturelt udtryk, som kun bliver yderligere fremhævet af den stramme polstring.

En smuk sofa, som passer godt ind i hjemmet anno 2020 og fortjener en plads, hvor dens smukke former kan ses fra alle vinkler.

Reflect af Verner Panton for Verpan

Reflect af Verner Panton for Verpan
© Verpan

En stærk bordlampe designet af Verner Panton i 1980, men som først nu bliver sat i produktion.

Den markerer sig med sit knivskarpe design og bliver med sin ranke holdning og knejsende udtryk et statement i rummet.

Som beskuer får man lyst til at undersøge den og afsløre, hvordan den fungerer, at følge lyset vej fra foden til pladen og videre ud i rummet.

En cool lampe som passer rigtig godt i tiden.

Ildpot af Grethe Meyer for FDB Møbler

© FDB Møbler

Lav et stel som kan gå direkte fra fryseren til ovnen og ende på spisebordet.

Sådan lød opgaven, som i 1976 fik arkitekt og designer Grethe Meyer til at designe Ildpot, der nu er relanceret efter mere end 30 år pause.

Stellet er ikke bare imponerende funktionelt, det er også ualmindeligt smukt og passer perfekt ind i nutidens ånd og madværksteder.

Det er et stel, der vokser med tiden og får en næsten levende karakter.

Det er født blødt og delikat med enkle, fine linjer og en uglaseret overflade, der kun bliver endnu smukkere, når patinaen sætter ind og giver stellet endnu flere lag og nuancer.

Blå af Grethe Meyer for Bodum

Blå af Grethe Meyer for Bodum
© Bodum

Oprindelig designet i 1965 under navnet Blåkant af arkitekt og designer Grethe Meyer, som de senere år fortjent har fået fornyet opmærksomhed.

Hun var optaget af at få æstetik og funktionalitet til at gå op i en højere enhed, og derfor er stellet blandt andet stabelbart.

Det glider perfekt ind i det moderne køkken og blander sig med sit enkle, tidløse formsprog naturligt med det øvrige porcelæn.

Og apropos porcelæn, så glædes vi over, at Bodum her 55 år efter stellets fødsel, har valgt at erstatte fajancen og relancere Blå i porcelæn, som var Grethe Meyers oprindelige ønske.

LÆS OGSÅ