Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Kig ind i det enestående arkitekttegnede telt

Sommerhuset må siges at være luksusudgaven af det klassiske telt.

© Salva López - Taket på det spennende sommerhuset i den svenske skjærgården legger seg som en teltduk i terrenget, med fasade i sedertre som smelter nydelig inn med omgivelsene. Huset er tegnet av arkitektkontoret Tham & Videgård. Takkonstruksjonen hviler på metallrammer i sink, mens store vinduer i fasaden skaper sømløse overganger mellom inne og ute.

Et arkitekttegnet telt i den svenske natur

I den svenske skærgård har arkitekterne Tham & Videgård slået et telt op i form af dette arkitekttegnede sommerhus og designerhjem.

Inspirationen til de hvælvede kurver er hentet fra en teltkonstruktion, men omformet til en luksusudgave med udsigt til skov og vand. Det var et must for ejerne, at huset visuelt var i harmoni med naturen, og at de selv kunne nyde omgivelserne fra flere terrasser.

© Salva López - Taket på det spennende sommerhuset i den svenske skjærgården legger seg som en teltduk i terrenget, med fasade i sedertre som smelter nydelig inn med omgivelsene. Huset er tegnet av arkitektkontoret Tham & Videgård. Takkonstruksjonen hviler på metallrammer i sink, mens store vinduer i fasaden skaper sømløse overganger mellom inne og ute.

Et opsigtsvækkende sommerhus

For enden af et næs på den lille ø Krokholmen i den pittoreske svenske skærgård uden for Stockholm har arkitekterne Tham & Videgård tegnet et opsigtsvækkende sommerhus. Med et nærmest overdimensioneret bueformet tag minder det mest af alt om et telt – og det er meningen.

For familien, der ejer det, ønskede et vedligeholdelsesfrit sommerhus i ét plan, som skulle glide ind i naturen og have attraktive opholdsområder inde og ude.

© Salva López - Med seks meter under taket får stuen en nesten kirkelig høytidelighet – som skapt for Davide Groppis langstrakte Sampei-lampe! Her får også Patricia Urquiolas store Tufty-Time-sofa all boltreplassen den behøver, sammen med Naoto Fukasawas Love Papilio-stoler og Paolo Pivas Alanda-bord, alt fra B&B Italia. Vegger i ask setter en lun, taktil spiss på det hele.

Inspireret af barndomsminder

Teltfortolkningen dukkede op som en idé hos arkitekterne ud fra barndomsminder om, hvor let det er at holde ferie i et telt, hvor man bare kan trække teltdugen til side og gå ud, hvilket er en ukompliceret måde at opholde sig i naturen på. Samtidig kobles idéen til en ældre svensk tradition for pavillon- og lysthusarkitektur, hvor de meget let konstruerede bygninger er placeret rundtomkring i landskaber og haver som steder, hvor man drikker te, spiser måltider og holder sammenkomster.

Med vindblæste fyrretræer og blødt aftegnede klippeformationer skabt af indlandsisen markerer de naturlige omgivelser sig rundt om huset som et bjergtagende og arketypisk svensk ølandskab.

Grunden ligger med et åbent udsyn i øst, der går helt ud til fyrtårnet Almagrundet, der ligger i det åbne hav i Østersøen mellem Sverige og Estland, og som nogle gange er udsat for meget kraftige vinde og høj bølgegang, der er fascinerende at se på.

© Salva López - Interiøret er harmonisk innredet i gråtoner, inspirert av klippelandskapet og naturen utenfor.

© Salva López - Store glaspartier og skydedøre åbner op for en fænomenal udsigt til havet, samtidig med at de integrerer inde med ude.

En helhed mellem ude og inde

Udsigten havde stor betydning for rummenes fordeling i huset. Arkitekterne foreslog derfor at dele huset i to med en gennemgående væg, der gik på langs.

De private områder med soveværelser, bad og opbevaring blev lagt om på bagsiden, der er orienteret mod skoven i vest. Indenfor har man adgang til denne del af huset gennem en smal dør i stuen ved siden af en pejs. På den måde kunne den store stue og det store køkken ligge med front mod havet og have udsyn i tre retninger samt profitere af dagslyset.

Gennem store vinduer og skydedøre af glas ville arkitekterne nedbryde skellet mellem inde og ude. De ville understøtte fornemmelsen af, at natur og interiør smelter sammen med tre terrasser, hvor en af dem er afskærmet mod vinden, en er med front mod syd, og en ligger helt åbent ud mod vandet i øst.

At skabe en helhed mellem ude og inde har været et gennemgående ønske for husets udtryk. Derfor består husets materialer af træ – cedertræ ude og ask inde – samt glas for at skabe transparens, ligesom huset er placeret på en formstøbt grund af beton. Bygningens konstruktion med et stort bueformet zinktag skaber både en rumlighed for interiøret og definerer hele bygningens karakter, hvor de horisontale linjer i loftet 6 meter oppe er visuelt balanceret af vertikale linjer på siderne.

Det arkitektoniske resultat og teltlignende rum giver en fornemmelse af afslappet sommerliv, samtidig med at det kan virke overvældende i sit udtryk, og det er den kompleksitet, der gør huset så interessant.

© Salva López - En gennemgående væg på langs i huset separerer de private områder som soveværelser, bad og opbevaring fra fællesområder som stue og køkken, der er placeret, så de nyder godt af den panoramiske udsigt. Møblerne af træ går naturligt i spænd med væggene af asketræ. Stolene Bull og bordet Belle er designet af Naoto Fukasawa for B&B Italia. Lampen 265, designet af Paolo Rizzatto for Flos i 1973, hænger diskret og skulpturelt på væggen som eneste udsmykning.

© Salva López - Gangarealet er utformet som en lys boks av asketre.

© Salva López - Det naturlige element fylder i hele husets konstruktion – også i køkkenet, der er enkelt og funktionelt indrettet, og hvor træ og sten, dog som en raffineret en af slagsen i form af poleret marmor, trækker på materialerne udenfor.

© Salva López - Den bortgjemte hytta ligger på en naturlig tomt mellom furutrær og fjellformasjoner. Naturen skal være i samsvar med arkitekturen i huset, som i tillegg til å ha en teltkontur også trekker frem en svensk luksushjemmetradisjon, som åpner for aktiviteter i naturen og et bekymringsløst hytteliv.

© Salva López - Den fantastiske utsikten til det åpne havet nytes med stil, fra to Crinoline-stoler designet av Patricia Urquiola for B&B Italia.

© Salva López - Et støpt betongdekke løper rundt i huset, og skaper tre terrasser og minimerer gapet mellom utsiden og innsiden.

© Tham & Videgård

Tham & Videgård Arkitekter

Siden begyndelsen af 1999 har arkitekterne Tham & Videgård tiltrukket sig stor opmærksomhed for deres eksperimentelle og innovative tilgang til bygningsværker.

Deres udgangspunkt er, at arkitektur skal række ind i fremtiden og samtidig ses som en fortsættelse af historien. Derfor tænker de langsigtet i forhold til bygningers miljømæssige afsmitning og deres arkitektoniske integritet og funktion, men også deres kapacitet til at formidle et samfunds idealer.

Arkitektvirksomheden er efterspurgt over hele verden og har vundet adskillige nationale og internationale priser, bl.a. for Arkitektskolan i Stockholm, Kalmar Konstmuseum, Moderna Museet Malmö og Treehotel i Harads samt for private beboelser og lejlighedskomplekser. Derudover har de udstillet tre gange på Arkitekturbiennalen i Venedig, samt på Victoria and Albert Museum i London, Louisiana og mange andre steder internationalt.

Relaterede Artikler