
Se den farverige lejlighed, hvor kunstværkerne afgør væggenes farve
Den italienske fotograf Max Tomasinelli overtog både passionen for kunst, farens kunstsamling og sit barndomshjem i Torino. Kom indenfor i et hjem, hvor kunst og farver mødes i et elektrisk og inspirerende miks.
AfDen italienske fotograf Max Tomasinellis far var en af de mest anerkendte kunstsamlere i det nordlige Italien.
I dag har Max overtaget både passionen for kunst, farens samling og sit barndomshjem i Torino, hvor kunst og farver mødes i et elektrisk og inspirerende miks.
Selvom Max Tomasinelli og Sara Barbieri i dag har totalrenoveret den lejlighed, der var Max’ barndomshjem, så forbliver minderne de samme. Især om Max’ far, der af profession var tandlæge, men af passion var en af de mest anerkendte samlere i det nordlige Italien af kunst fra det 20. og 21. århundrede, og som igennem hele Max’ opvækst sørgede for, at han og hans søskende blev eksponeret for kunstverdenen. Ofte kom kunstnere forbi hjemmet for at aflevere værker og blev hængende for at diskutere filosofi og kunst – og for at få en bid mad med.
– Selvom vi ikke altid helt forstod, hvad der foregik, så smittede atmosfæren uden tvivl af på os og har været med til at forme os som mennesker, forklarer Max Tomasinelli og fortsætter med at fortælle sin yndlingsanekdote om sin far, der allerede fra en tidlig alder genkendte kunst, når han så det.
– Som 14-årig var min far på ferie hos sine bedsteforældre i Sydfrankrig, og en dag, da han var ude at cykle, genkendte han Henri Matisse, der stod i vejkanten og malede. De snakkede sammen, og Matisse sagde til min far, at han kunne købe maleriet for 2000 franc. Desværre ville hans bedstefar, min oldefar, ikke låne ham pengene, og det blev ikke til noget.
Væggene er blevet malet, men ellers har Max' fars kontor fået lov til at stå som i gamle dage. Dengang var det altid aflåst, fordi det også rummede en samling af erotisk kunst, som ikke var for børneøjne. Det er i sig selv også et studie i vintage design, som Mid-Century-stolen af Charles og Ray Eames for ICF, 60’er-lampen på skrivebordet af Lupela, magasinholderen 4765 af Giotto Stoppino for Kartell og det antikke skrivebord.
Det store vitrineskab, hvori der udstilles bøger, kunst og skulpturer, stammer helt tilbage fra Max' barndom – dengang stod det i stuen. Stolen er fra 60’erne og er af Aksel Bender Madsen for Bovenkamp, og lampen i loftet er designet af Vibia.
På badeværelset samles farver, design og kunst, her med værker af bl.a. Luigi Mainolfi og Santo Cinalli og lamper fra Flos. Vasken er fra San Marciano og armaturet er fra Paffoni.
Max i sit atelier derhjemme, et af de eneste rum med hvide vægge. Omkring ham hænger hans igangværende projekt, 'Incomprehensive Writings'.