Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Se det imponerende træhus i Hackney

Marcus Lee satte alle sejl ind på de bæredygtige løsninger, da han skulle tegne huset til sin familie. Kom med på besøg og oplev hans visionære idéer.

Marcus Lee

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Arkitekt Marcus Lee.

Hackney; uden lige et simuli af sanseindtryk

Hackney i Østlondon er en smeltedigel af indtryk, etnicitet og arkitektur.

Ét sted har dog igennem tiden fået mere opmærksomhed end andre: omringet af klassiske georgianske byhuse, cykelværksteder og grønne områder, gemt væk for enden af lille cul-de-sac, ligger det hus den internationalt anerkendte arkitekt Marcus Lee byggede som familiehjem sidst i 00'erne.

Her nåede han, hustruen og tre ud af fem døtre at bo i næsten 10 år, inden de for nylig flyttede videre til nye rammer.

Det A-formede hus står dog stadig og rager godt op i landskabet med sin træbeklædte top, der ligesom størstedelen af resten af huset er dækket af sibirisk lærketræ.

Store vinduespartier udvisker grænsen mellem uden- og indendørsrum, mellem himmel og øverste etage, og helhedsindtrykket, man står tilbage med, er kombinationen af et californisk Eames-hus med japanske aner.

Husfacade

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Skråtaget, det sibiriske lærketræ og glasset giver huset et organisk udtryk, som står flot til den blå himmel, og basketkurven giver et strejf af noget urbant.

Et bæredygtigt projekt - både for miljøet og familien

Huset blev i sin tid tegnet ud fra Marcus Lees personlige og professionelle overbevisning om, hvordan et familiehjem bør fungere: funktionelt og omskifteligt, så det kan tilpasses en husholdning med mange medlemmer og behov.

Bæredygtige løsninger blev allerede indtænkt ved opførelsen i 2007, hvor huset blev isoleret med naturlige fibre, opvarmet ved hjælp af en luftpumpe, og alt nedbør samlet i store tønder til vanding af det grønne vildnis af en baghave.

Det var også i 2007, at Marcus Lee vandt TV-konkurrencen Grand Designs Eco House for hjemmet i Hackney. Hans tegnestue, Leep Architects, har stået i spidsen for alt fra Heathrows Terminal 5 og genhusning-projekt af 20.000 indbyggere i Sao Paolo til udførelsen af en moderne herregård i det skotske højland.

Husfacede i træ og vinduer

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Modsatte side: huset set fra haven hvor planter reflekteres i de store vinduer, som kamufleres og skaber nye legende linjer og dimensioner.

Omskiftelighed som omdrejningspunkt for funktionaliteten

Hackney-huset har skiftet grundplan indendørs op til flere gange, en fleksibilitet, der er karakteriserende for Marcus Lees tilgang til arkitektur.

Den lette trækonstruktion har gjort det nemt at rykke rundt på vægge, alt efter hvor meget plads de forskellige rum har haft brug for. Faktisk har man nærmest en fornemmelse af, at huset ville kunne klappes sammen, køres væk og slås op et nyt sted.

Det er den slags bevægelighed, som Marcus Lee altid forsøger at inkorporere i sine projekter, blandt andet for at undgå døde kvadratmeter.

Køkken med vinduer og stålskabe

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Køkkenet er en del af husets store rum og centreres omkring køkkenøen i orange corian, som giver et varmt modspil til de naturlige materialer og den grønne have.

Et hjem med plads, men fri fra rod

Pladsoptimering er et gennemgående træk i hele huset, hvor det meste af bagvæggen i køkkenet har stålskabe fra gulv til loft, og langs husets sider løber metervis af hyldeplads og garderober, såd det altid er muligt at komme overflødigt rod til livs.

Køkken med stållåger og vinholder

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Fra loftet oplyses køkkenet af det naturlige lys fra det store loftsvindue. Foruden den orange køkkenø er køkkenet komponeret af den store opbevaringsvæg i stål.

Hverdagen i fokus

Den lange orange køkken-ø tjener både som komfur, spiseplads, opbevaring og vinreol.

Der er tænkt struktur ind i hver eneste detalje – badeværelset er et prima eksempel herpå: skydedøre gør det muligt at dele rummet op i flere små afdelinger, så flere kan bruge badeværelset på én gang. Et genialt træk, når man er far til fem piger.

De store glaspartier på begge etager og et loft til kip åbner indendørsarealerne op på en måde, så alt emmer af luft og plads. På den smalle kontorgang på øverste etage er det kun spær og en stor rude, der adskiller himmel og hus.

Have med cafesæt og planter

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Et hyggeligt hjørne i haven med bord og metalstole.

Oase kombineret med komfort og personlighed

Hjemmets japanske islæt stammer fra den måde, den grønne baghave rækker helt ind i køkkenalrummet og den lille fiskedam med dertilhørende åkander. Kombineret med en relativ enkel indretning med få velvalgte møbler, bøger, børnetegninger og rejse-memorabilia fremstår Hackney-huset hyggeligt, personligt og vidner om et levet liv.

Køkken og stue

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Fra køkkenet kan man se ind i den store dagligstue og ud i haven.

Bogreol i stue

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Bogreolen og blandede børnetegninger og kunst ses langs væggen i stuen. Stilen er hyggelig med Arthur Umanoff-stole, en dansk brændeovn og skuffedarium i forskellig træsorter fundet i antik-butikker.

Spisestue og opholdsstue med stort vinduesparti

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Sofaen er fra Living Divani, og væglampen er vintage. Spisebord og spisestole er danske klassikere fra 50'erne og fundet i en antikbutik.

Kunst med sofabord og vase

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

En dekorativ samling af sten til print-tryk. Det rustikke, organiske udseende på stenene skaber en personlig fortælling i huset.

Soveværelse med bogreol

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Ovenpå finder man soveværelser indrettet med mindre glas og dermed mere privatliv. Men husets elegante konstruktion er stadig til stede indvendigt, og vinduer lukker stadig masser af lys indenfor. Skænken er en engelsk G-plan fra 50'erne.

Badeværelse med badekar

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Det hvide badekar ser indbydende ud op ad det organiske træ, og en asiatisk stemning skabes med de firkantede vinduer med matteret glas i bunden.

Skråtag og skråvægge. Gangareal

© Brigitta Wolfgang /Sisters Agency

Under skråtaget finder man en rolig krog, som forbinder soveværelserne. Glasloftet skaber en fantastisk følelse af at være både inde og ude.

Relaterede Artikler