Opgivet hus i London fik ny chance - fra kakerlakbo til wow-effekt

Selv ejendomsmægleren havde opgivet huset, hvor mus og kakerlakker pilede langs panelerne. Men et par med kærlighed til området samt en arkitekt med visioner fik sat skik på forfaldet og har i stedet skabt et vidunderligt moderne hjem.


Spektakulær trappe giver blikfang

© Mads Mogensen

Huset i West End i London var i en forfærdelig tilstand, da ejerne første gang så det. Faktisk var det så slemt, at selv ejendomsmægleren havde afskrevet det og sagde til parret, at de bare skulle gå videre – det var ikke værd at se nærmere på. Hvilket ikke siger så lidt i det overophedede ejendomsmarked i London. Men de kommende ejere var ikke til at rokke. De kender i forvejen området, der har velrenommerede skoler og gode transportforbindelser til centrum, og som er en skøn blanding af victorianske rækkehuse, billige hoteller, asiatiske fødevarebutikker og små cafeterier, hvor taxachaufførerne stopper for at spise frokost.

Huset ligger på en stille sidegade med udsigt til byens undergrundsbane, der her kører over jorden, på den ene side, og rækkehusenes små hyggelige haver på den anden. Det var beliggenheden og overbevisningen om, at de kunne føre huset tilbage til original stand, ja, oven i købet bedre, end det nogensinde havde været, der fik ejerne til at overhøre advarslerne, og købe det. Og ikke mindst fordi de havde kontakt til en dygtig arkitekt, Tala Mikdashi, som også kunne se forbi de mange mangler, og i stedet havde øje for mulighederne.

BILLEDE Alle indvendige vægge blev revet ned for at fjerne det indelukkede og mørke udtryk, huset havde. I stedet er der nu åbnet op mellem etagerne, som bliver forbundet af en speciallavet trappe med en art deco-inspireret balustrade. Den er designet af arkitekt Tala Mikdashi, som har stået for hele ombygningen.

Tala Mikdashis fantastiske fornemmelse og kreativitet

© Mads Mogensen

BILLEDE Arkitekt Tala Mikdashi har stået for ombygning og indretning i samarbejde med ejerne.

– Det var i en frygtelig tilstand. Der var mindst ti køleskabe og vaskemaskiner stablet op i de tre køkkener. Hele huset var fuld af mus og ikke mindst kakerlakker, der kravlede overalt. Der var et hul mellem køkkenet og badeværelset, så den, der var i gang med at vaske op, og den, der var på toilettet, kunne tale sammen, forklarer ejerne.

De besluttede derfor at rive hele den indvendige indretning ned, fordi, som de siger, at der stod fattigdom og tristesse skrevet over hele huset.

– En af hovedårsagerne til, at vi valgte Tala Mikdashi som arkitekt, var, at hun har en fantastisk fornemmelse for rum og proportioner og er kreativ i sine løsninger i forhold til de begrænsninger, der er i et gammelt hus, siger ejerne.

Den kreativitet ser man mange steder i huset, der som overordnet tema har åbne områder med mulighed for at tale sammen på tværs af rummene, men hvor man også kan være privat. Væk er de mange trange rum. Lyset er blevet inviteret indenfor i det specielt formede hus, der er smallere bagud end mod fronten, ved at indsætte ovenlysvinduer og åbne trappen mellem etagerne op.

Kileformet facon og åbent til overetagen

© Mads Mogensen

Fra indgangen fører en smal betontrappe op til førstesalen og spisestuen. Den er tapetseret med et gyldent plantemotiv, der allerede fanger ens øje, når man er på vej op ad trappen. Tapetet er afstemt med de danske vintage-lamper designet af Bent Karlby, der også har gyldne detaljer. Fra spisestuen tager man et par trin op for at komme til et lille mellemværelse, og derefter endnu et par trin for at nå til det kombinerede stue- og køkkenområde. Fra køkkenet, hvor der er åbent op til overetagen, har man frit udsyn til den åbne hovedtrappe i træ og stål med en art deco-inspireret kobberfarvet balustrade. Køkkenet er lyst og smukt, og fokuspunktet er den overdådige 15-armede lysekrone Nuage, der passende betyder sky, som hænger over bordet.

– Den var et projekt at sætte op. Der skulle stilladser, to stærke mænd og en hel dags arbejde til, før den var på plads, fortæller ejerne.

BILLEDE Huset er kileformet, således at det er smallere bagtil end foran. Det ser man tydeligt i køkkenet, hvor arkitekten har gjort en dyd ud af nødvendigheden ved at bruge vinklerne mellem køkkenbordet og resten af rummet 
til at skabe spændstighed i lokalet. Interiøret er en blanding af vintage og nyindkøb, hvilket afspejler ejernes filosofi om genbrug og bæredygtighed.

Naturligt og råt look med eklektisk tone i interiør

© Mads Mogensen

BILLEDE Køkken og stue ligger i forlængelse af og supplerer hinanden flot. Ejerne ønskede et funktionelt køkken, der var let at vedligeholde. Stuen er holdt i en varm grå tone blandet med blåt, der spejler den eklektiske tone i interiøret. Sofaen er fra Poliform, og Safari-lænestolen er designet af Børge Mogensen. Den smukke lysekrone Nuage, der er speciallavet af Design Heure, strækker sig på tværs af etagerne.

Det naturlige og rå look er dominant på denne etage, hvor kraftige jordfarver kombineres med rå beton. På anden etage er der, som i køkkenet, egetræsgulv i de to soveværelser.

– Jeg ville skabe en varm og taktil atmosfære i både soveværelse og badeværelse. Derfor er der brugt vævet tapet med guldglimmer i soveværelset, mens der på den ene væg i badeværelset er fliser med mønster, der skaber en kontrast til de industrielle fliser i resten af rummet, forklarer arkitekt Tala Mikdashi.

Det lille gæsteværelse er til gengæld malet i mørkegrønne og blå nuancer og har meget lave vinduer. Værelset er bevidst bygget, så det er højere, end det er bredt. Det giver en lidt mystisk og intim atmosfære.

Skræddersyet reolsystem og sjældne genstande

© Mads Mogensen

Gennemgående for hjemmet er, at der er en fin balance mellem rå og industrielle materialer og det håndværksmæssigt forfinede.

– Det er taktilt med materialer af god kvalitet, uden at det af den grund er voldsomt dyrt. Ved at bruge metaller flere steder i hjemmet bliver der skabt et tema, der går igennem fra trappen og lysekronen i køkkenet og tapetet i spisestuen, siger Tala Mikdashi.

Det binder hjemmet sammen, selv om det er mikset af flere stilarter: fra den art deco-inspirerede trappe og forskellige vintage-genstande over de specialbyggede møbler i stuer og soveværelser til det moderne og enkle køkken.

– Det er lykkedes at skabe dette miks, uden at det støder sammen, fordi samarbejdet med ejerne har fungeret fantastisk. Vi stolede på hinanden og var fælles om alle beslutninger, og har derved skabt et hjem, der er unikt og ultra-moderne, men samtidig er behageligt og afslappet. Og som har skabt nyt liv i et gammelt nedslidt hus, som alle havde opgivet.

BILLEDE Skabet og reolen i dagligstuen er lavet til huset og rummer en samling af kuriositeter, som ejerne har samlet på rejser og markeder. Den nederste del er malet i en blå nuance, der svarer til endevæggen. Ved at placere TV'et i en niche i skabet, er det lykkedes at undgå, at det tager fokus fra rummet, som det ellers ofte er tilfældet.

Overdådig 15-armet lysekrone

© Mads Mogensen

Ved at åbne mellem de tre etager er den mørke og trange stemning, der tidligere prægede huset, fjernet. Og ikke mindst har det skabt plads til hjemmets showpiece – den 15-armede lysekrone fra Design Heure.

Smuk og beundringsværdig balustrade

© Mads Mogensen

Trappen er et af de elementer, der giver hjemmet karakter. Trinnene er af træ, som understøttes af jernplader og -ophæng. Balustraden er påført en kobberlak, der spiller sammen med de andre indslag af gyldne eller kobberfarvede toner i hjemmet.

Repos med plads til familien

© Mads Mogensen

Familierummet, kalder ejerne det repos, der binder de tre børneværelser på tredjesalen sammen. Sofaen er fra Made.com, og puderne fra Conran Shop. Plaiden er købt i Zara Home, og tæppet taget med hjem fra en rejse i Marrakech. Stolen er designet af Carl Malmsteen og er et arvestykke. Væglampen er designet af Serge Mouille.

Gyldent tema til middagen

© Mads Mogensen

Det gyldne tema er dominant i spisestuen, der har vægdekorationer af det håndfoldede kobber-tapet Columbia Road fra Custhom. Det står flot sammen med pendlerne af Bent Karlby, som parret har fundet på et loppemarked i Paris. Stolene er italiensk vintage designet af Carlo de Carli, som også er fundet i Paris.

Dots-knager klar til overtøj

© Mads Mogensen

Inden for hoveddøren bliver man mødt af en stejl trappe, der fører direkte op i spisestuen. Trætrappen og Dots-knagerne fra Muuto giver sammen med gelænderet i kobber varme til trappen, der let kunne føles kold og afvisende.

Modspil i badeværelset

© Mads Mogensen

I badeværelset har arkitekten valgt at skabe modspil mellem fliserne ved at anvende en mønstret flise på den ene væg og sandstensfliser på de øvrige. Det antikke spejl giver yderligere karakter. Håndvasken er fra Not Only White, med Vola-armatur designet af Arne Jacobsen. Dots-knagerne på væggen er fra Muuto.