
Her står beboerne på venteliste i mere end 30 år for at komme til at bo: En af de heldige er Kirsten
Kirsten Justesen bor i det legendariske og stærkt eftertragtede byggeri Kunstnerhjemmet i indre København. Her er alle lejligheder udstyret med atelier, kælderen med værksteder og øverste etage med 4 meter til loftet. Paradis for kreative. Kom med indenfor.
AfKirsten Justesen bor i det legendariske og af kunstnere og arkitekter stærkt eftertragtede hus Kunstnerhjemmet i Gothersgade lige over for Botanisk Have.
Det blev opført i 1878 på initiativ af den fremsynede arkitekt og byplanlægger Ferdinand Meldahl med Henrik Hagemann som arkitekt.
Meldahl ville komme kunstnerne i møde ved at opføre dette hus, fordi mange af dem levede under kummerlige boligforhold.
Husets 15 lejligheder svinger i størrelse fra 70 til 200 m2. Der er atelier i alle lejligheder, og der er 3,50 m til loftet. På øverste etage er der endda over 4 m til loftet. Billedhuggerne bor i stueetagen med 6 m til loftet og huggetilladelse, og arkitekterne på første sal. Resten af kunstnerne fordeler sig på de øvrige etager.
I kælderen er der værksteder med diverse faciliteter, som beboerne kan benytte, når de eksempelvis skal lave lerskulpturer, der også kan blive brændt i keramikovnen, eller arbejde med grafik.
Husets beboere er godt oppe i årene. Det skyldes, at ventelisten til en lejlighed er meget lang, så der kan gå op til 30 år, før der er gevinst. For at komme i betragtning skal man være medlem af Kunstnersamfundet, der har 1500 medlemmer, fordelt på lige mange arkitekter og billedkunstnere.
En jury på seks billedkunstnere og seks arkitekter vurderer, om ansøgeren er egnet til optagelse.

Kirsten Justesen er i gang med forarbejdet til sit 4 m høje bronzemonument for Grevinde Danner. Inden det omfattende arbejde med det konkrete monument forestår et omfattende researcharbejde, da de historiske fakta skal være helt korrekte. Her er sokkelskørtet i hel størrelse på opslagstavlen i atelieret.

Kommode med svejsede modeller til forskellige arbejder. Iskjoler og et ishjul.

Der er brug for en stige for at nå de øverste hylder i den specialbyggede reol i arkivet.

I vinduet står flere oxiderede stentøjsskulpturer. De ligner egyptiske figurer og har forskellige navne. Her ses to af dem: En kort vandring og Usynlig. De er skabt efter en egyptisk model, som Justesen tog en gipsform af som et forarbejde til hendes udstilling Fama i Nikolaj Kunsthal i 1996.

Papæskerne indeholder archival prints i mindre formater.

Et kig ud i gangen, hvor flere af hendes værker hænger sammen med et kæmpemæssigt armbåndsur, som hun fik foræret i 1980’erne.