Forvandling: Fra feriekoloni til genialt familiehus

I Asserbo ligger der den smukkeste bolig, hvor træ er et gennemgående element.

En god måde at skabe liv i et ubenyttet hjørne er som her at lave en hyggelig læseplads ved pejsen. Den lyse kurvestol har fået en koksgrå hynde, der i sin farve glider sammen med de to runde borde fra Malte Gormsens eget snedkeri. Marmorvasen er opstået ud af et tæt samarbejde mellem Malte og Space Copenhagen. I hjørnet står en vintage-Vilhelm Lauritzen-standerlampe.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Møbelsnedker Malte Gormsen i sit hjem, som han deler med Anne Sophie og deres tre børn.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Et hjem af træ

Møbelsnedker Malte Gormsen har omdannet en tidligere feriekoloni til et gennemdesignet hus. Hans passion for træ skinner igennem overalt - og her får træ med historie og sjæl lov til at definere atmosfæren.

Modernismen har fat i Malte Gormsens gård med de rene arkitektoniske linjer. Hvide birkegrene bliver brugt skulpturelt op ad huset og vidner om den store kærlighed til træets unikke udtryk, som også udfolder sig inde i huset.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

De synlige spær af lærketræ er fra Charlottenlund Skov, og loftet er beklædt med douglasgran. Det store køkken-alrum er inspireret af vikingernes langhuse, der var ét stort rum med et ildsted i midten som samlingspunkt. Ildstedet er dog flyttet ud i siden, og de naturlige samlingspunkter her er køkkenøen og spisebordet. Et stort kvadratisk vindue skaber nærmest en akvarieeffekt i gavlen med en fantastisk udsigt til naturen. Rummet er karakteriseret ved et gennemgående organisk trælook med en blanding af flere træsorter som eg, lærk og gran og med møbler af egen produktion. For at skabe modspil til det
varme træ og dynamik mellem materialevalgene har familien valgt et poleret betongulv og et spisearrangement i mørke farver.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

På køkkenøens marmorbordplade står en marmorvase designet af Space Copenhagen og udformet i samarbejde med Malte Gormsen. Omkring huset er der skove, hvor familien samler svampe, som de tørrer og bruger til mad. De pynter desuden med deres dybe, mørke farver og struktur i gammeldags sylteglas fra den lokale købmand.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Som møbelsnedker har det været naturligt for Malte at skabe en fritstående køkkenø, der er lavet i eg fra den lokale skov. Bordpladen er af gråt marmor, og tilsammen skaber aftegninger i træ og sten et naturligt liv. De høje stole af lys eg med bruneret messing er fra Holmen-serien, som Malte har lavet i samarbejde med Space Copenhagen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

En stor passion for træværk

I Asserbo Plantage i Nordsjælland har møbelsnedker Malte Gormsen, sammen med sin partner, Anne Sophie, og deres tre mindre børn, skabt et skønt fristed i form af en gammel trelænget bondegård på 250 m². Indvendigt er hjemmet beklædt med træ, som er Maltes store passion.

Interessen for træ stammer, fra han var lille, hvor hans far, der er uddannet møbelsnedker og møbelarkitekt, tog ham med på besøg på møbelfabrikker. Her gjorde duften af træ og synet af møbler, der voksede fra hænderne på dygtige snedkere, et stort indtryk.

Med et 13-tal i sløjd i folkeskolens afsluttende eksamen, en studietur til Skotland og et ophold på et snedkeri på The Black Isle samt en læreplads hos snedkermester Niels Roth Andersen var hans karrierevej lagt.

I forbindelse med designeventet 3daysofdesign lavede Malte Gormsen disse fine snurretoppe i drejet træ til kunder og besøgende. Bordet er lavet af douglasgranrester.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Alle hårde hvidevarer i huset er fra Miele og Siemens, og de er bygget ind i egetræsskabe.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Som møbelsnedker har Malte qua sin profession nørdet med husets samlinger, hvor remmen er lavet med en traditionel tømmersamling.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Ved gavlvinduet står et stykke historisk træ fra Holmen, hvorfra Malte købte en del træ for mange år siden. Nu har det funktion som et kunstobjekt i huset, og ydermere er det brugt på restaurant Noma, som Malte var involveret i, da den blev bygget om. Dekorativ lyng og vinterkål er plantet i plantekassen af jern foran vinduet.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Møbler skal holde i flere generationer

Gennem tiden har Malte opbygget et solidt snedkeri med fokus på kvalitet, ingen kompromiser og bæredygtighed – for tanken med hans møbler er, at de i design og kvalitet skal holde flere generationer. Kunderne er mange og tæller restauranterne Noma, Geranium, Geist og La Glace, og han har også et tæt samarbejde med designstudiet Space Copenhagen.

Selvom Malte ikke er helt fornøjet over moderne ovenlysvinduer og deres udformning, er han ret tilfreds med den måde, som det alligevel ser ud, når lyset nærmest er skåret ud af træet i taget.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Ild virker samlende, og den store pejs er placeret foran spisearrangementet i køkken-alrummet. Langbordet er fra serien Holmen, som Malte har lavet i samarbejde med Space Copenhagen. Det er i Dark Nature-eg og har tillægsplader og ses her i fuld størrelse. De tilhørende stole fra samme serie har fået lyse hynder i kernelæder, som bidrager til at skabe et eksklusivt udtryk i forening med farvevalget og de moderne, rundede former. De mørke egetræspendler over bordet understreger loftshøjden med de lange linjer.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Fra feriekoloni med 160 sengepladser, til et familiehus

Tidligere boede familien i en lejlighed i København, men i takt med at børnene blev større, voksede behovet for et sted, hvor der kunne kobles af i weekenderne. Tillige havde Malte et stort ønske om bare at kunne gå
over i et værksted og afprøve nye design og prototyper.

Derfor købte parret gården, der er en tidligere feriekoloni med dertil hørende 160 sengepladser. Alt blev tømt, og indmaden revet ud for at skabe et stort rum, hvor hele familien og alle venner kunne være. Idéen bygger på de klassiske langhuse, som vikingerne stod bag, og hvor samlingspunktet var ildstedet. Derfor lavede de en hel længe om til et stort køkken-alrum.

Der er tænkt over alle detaljer i huset, som her, hvor der er skabt en grafisk effekt med huller i pejsens murværk, hvor varm luft kommer ud.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

I parrets to største børns værelse er der rigeligt med gulvplads til leg. Som i resten af huset er træ
det materiale, der karakteriserer alle møbelvalg. Sengen har Malte bygget, og reolen i rød eg er fra
hans eget snedkeri. Den hvide arkitektlampe er fra Ikea, og stolen ved vinduet er et af Danmarks
første industrimøbler, Ax-stolen, som er designet af Peter Hvidt og Orla Mølgaard-Nielsen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Ud over at give lys er idéen med de store gulv til loft-vinduer at skabe et kig fra den ene side af huset til den anden. Stilen i badeværelset er holdt helt enkel med beton på gulvet, murede, hvide vægge og marmor. Sidebordet i egetræ med marmortop er af egen produktion.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

En asketisk ro fylder i soveværelset, hvor sengen er lavet i OSB-træ, og sengetøjet er fra Georg Jensen Damask.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Med stor kærlighed til godt håndværk

For at få lys og skabe et moderne udtryk blev alle vinduer udskiftet med gulv til loft-vinduer og sat ind i dybe, træbeklædte rammer. Når man går i gang med et misrøgtet hus, tager alting altid længere tid end forventet, og især når de gamle originale materialer skal findes, hvis man som Malte vil genskabe ejendommen i dens tidligere pragt.

– At gennemrestaurere en så stor ejendom tager tid, når man er så kræsen, som jeg er, omkring materialevalg og finish. Men det må tage den tid, det tager. Jeg har heldigvis altid samlet på gode, gedigne materialer, når bygninger er blevet revet ned, siger Malte, der mener, at gamle huse og materialer har sjæl, og at han er godt i gang med at genskabe den sjæl på gården.

Nye minder skal dog også skabes her, på hvad der umiddelbart ligner en almindelig trelænget gård, men som ved nærmere eftersyn er en nyfortolkning af den klassiske gård. For den skal både rumme idéen om det klassiske med gamle, gedigne materialer og være en afspejling af nye tider – alt sammen forenet i en stor portion kærlighed til godt håndværk.

I en anden del af gården har Malte fået et arbejdsrum, som netop var en af årsagerne til, at familien ville flytte på landet. På en skammel af Dark Nature-eg med gråt læder fra Holmen-serien kan man lune sig ved den gamle bekkasinovn, som varmer rummet op.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Fra vejen ligner huset en klassisk bondegård, men den store rude i gavlen og de mange lange
ruder skaber et moderne udtryk. Havesættet i gården er fra en tidlig produktion af havemøbler, som Malte selv producerede. Gennem tiden har Malte samlet på gamle byggematerialer, som de flotte gamle teglsten, der ikke længere laves på den gammeldags måde. De er købt fra en ejendom i Hellerup, som skulle renoveres, og hvor de var blevet taget nænsomt ned.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Husets enkle hvide facade brydes hist og her med træ eller planter, som denne skulpturelle tuja, der skærmes fra vind og vejr i hjørnet af gården.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

På mange gamle gavle er der fine detaljer som det runde vindue her.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad