På soveværelset med 4 m til loftet sover Pernille praktisk talt på gulvet

Der er taget nogle anderledes indretningsvalg i soveværelset. Men det hele spiller sammen på smukkeste vis.

I soveværelset har Pernille Hell valgt at placere madrassen på gulvet. Sengen er designet af hendes eget designstudio, Sacrecoeur. Fornemmelsen af det enkle, men også tidløse i indretningen understøttes af den hvide, ikoniske Pipistrello-lampe, designet af Gae Aulenti i 1965 og produceret af
Martinelli Luce, samt den formbøjede vintage Kar-stol i børstet stål med gråt læder fra 1967, designet af Henning Larsen og i sin tid produceret af Fritz Hansen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Jordnær poesi

Designer Pernille Hells soveværelse er stedet, hvor hun fordyber sig, er kreativ og sover. De forskellige aktiviteter skaber hun plads til med skulpturelle rumdelere, og hendes sanser får frit løb i et simpelt, men kunstnerisk univers, hvor skyggespil og toner af hvid skaber poetisk liv.

Det 50 m² store soveværelse har flere funktioner. Det er både et sted, hvor man kan sove, og et sted for ro og inspiration. I det hvide rum er det ikke farver, men derimod former, der fylder, og sammen med de skulpturelle rumdelere skaber de et poetisk stimulerende univers.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

En kridhvid skulptur er nyeste skud på Pernilles og hendes datters skulpturkollektion La Poésie, og den får her en fin kontrast med fine liljer og kallaer, der balancerer på tynde bambuspinde.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Rumdelere som skulpturer

I Frederiksstaden i København omgiver Pernille Hell sig med lyse, kunstneriske rammer i sit 50 m² store soveværelse med 4 m til loftet. Som designer og indehaver af Sacrecoeur Design Store, som både laver design og sælger fransk og italiensk vintagedesign, var tanken bag rummet at skabe flere funktioner. Det skulle være et kreativt sted, som kunne indbyde til leg, men også til fordybelse og ro – også for hendes datter Josefine på 19 år, som bor hjemme og er studerende. For at skabe rum i rummet har hun sat kunstnerisk udformede rumdelere op, som ud over at skærme og opdele også står som markante skulpturer.

– Ingen rum i lejligheden har én enkelt funktion, og vi læser, spiller musik og hygger os i dem alle. Men ved større arrangementer drages børn altid mod dette smukke rum, og det er en sand fest at se, hvordan der kastes bolde gennem hullerne i rumdelerne eller bliver spillet dukketeater, fortæller Pernille.

En let indretning, der tilfredsstiller sanserne, og som kan kaste flotte skygger i et rum, tegner stilen hos Pernille. Italiensk lampedesign sætter et markant præg med gulvlampen Fantasma Grande fra 1961 af Tobia Scarpa og bordlampen Bilia af Gio Ponti, der er designet i 1931. Foruden gammelt vintagedesign har Pernille også en passion for gamle bøger, som er at finde overalt i rummet.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

På kløgtig vis har Pernille genbrugt restmaterialet fra hendes rumdelere af eget design og skabt to runde, lave sæder, der er polstret med skum og betræk af ubleget hørstof.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

"Jeg vil holde mig ved jorden, så længe min krop og fysik tillader det"

Det skulpturelle og formen i sig selv fylder i indretningen hos Pernille. Hun køber kun ind med hjertet og finder først ro, når hun synes, at en form eller kombination har fundet en balance og er smuk. Især går hun op i de former og farver, der opstår som naturlige skygger, når sollys falder på tekstiler, papir og metal fra stole og et bord. Her skifter kontrasterne mellem at være klare og friske om morgenen og gyldne ved aftenstid. Da det er essentielt for hende, at øjet er mættet af former, er hendes møbler enkle i udtrykket med naturlige, enkle linjer, der kan kaste skygger.

Hun holder af det ukomplicerede og enkle ved et design, og derfor har hun lavet en seng, som er skrabet for moderne komfort, så hun praktisk talt sover på gulvet på simpel vis.

– Fra jeg var barn, har jeg altid foretrukket at sidde på fx bordet i køkkenet, og jeg synes stadigvæk, at det er hyggeligt at sidde på gulvet eller i en vindueskarm. Det at ligge på gulvet i min seng er dejligt jordnært og en god position til helt uforstyrret at betragte mit smukke rum. Lidt ligesom at ligge ude i naturen under et træ synes rummet på samme måde luftigt og uendeligt. Og min ryg elsker det hårde underlag, så jeg vil holde mig ved jorden, så længe min krop og fysik tillader det, siger Pernille.

Rumdelere kan bruges både til at opdele rum med såvel som skulpturelt. De smalle hedder Les
Volets, og de brede Les Volets Grande.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad