
Lysets mester lever ikke længere, men det gør hans design, der koster op mod 80.000 euro
Tyske Ingo Maurer var lysets troldmand, indtil han døde i 2019 og efterlod et righoldigt skatkammer af lys. Hans firma lever i bedste velgående og i Ingo Maurers ånd med nye finurlige løsninger for at indfange det usynlige.
AfListen er lang ... og hvor skal man egentlig begynde?
Med strudselampens tegneserieudtryk, opvaskehandsken lavet om til en lampe med fem pærer i enden af fingrene, de svirrende insekter om en pære eller det svævende stearinlys a la Hogwarts’ store hall i Harry Potter-filmene?
Ingo Maurer har ikke kun sat fingeraftryk, men har været den lysdesigner i verden, som altid udfordrede og skabte fabulerende nyheder på lampefronten.
Denne artikels skribent mødte Ingo Maurer flere gange og opfattede ham som lidt af en krydsning mellem Salvador Dalí og Georg Gearløs – nogle gange skabte han kunst, nogle gange tekniske finurligheder, men udfordrede altid grundlæggende, hvad lys er for en størrelse. Som da han under en møbelmesse i Milano havde iscenesat Den sidste nadver med svævende stearinlys, hvor de tynde wireholdte lys vitterlig skabte en fabelagtig illusion.
– Lys kan være venligt og humoristisk, men som vi viste i det lysdesign, vi engang lavede til en opførelse af Wagners Tristan og Isolde i München, kan det også være ødelæggende. Vi brugte meget stærke lyseffekter der.
– Teknologien bruger vi, når den er nødvendig. Vi laver meget forskning og udvikling, men vi er ikke interesserede i at vise det. Vi var blandt de første til at bruge halogener og til kreativt at programmere LED’er. Og vi har også eksperimenteret med lysende stoffer. Teknologien forbliver dog et værktøj til at give form til det immaterielle materiale, fortæller Axel Schmid.
På fabrikken i udkanten af München ser vi, hvordan japansk papir bliver behandlet for at opnå det foldede look på lamperne Poul Poul og Samurai. Man kommer uvilkårligt til at tænke på Issey Miyake, og med fotoforbud overværer vi en del af arbejdet på den spektakulære Porca Miseria – eksplosion i et køkken, som den også kaldes. Tre mænd er på stiger i gang med at skabe en lysekrone af ituslåede porcelænstallerkener og kopper, og en anden sidder og filer stykkerne, så man ikke skærer sig på dem. Lysekronen laves kun i limited edition, og vi overværer tilblivelsen af nr. 108, som bliver sat sammen stykke for stykke for at passe til det rum, den er købt til. I et hjørne venter porcelænet til nr. 109 – en lang række erotiske porcelænsfigurer fundet på et marked i Hongkong, og som med tiden skal pryde et loft i et soveværelse. Sådan er Ingo Maurer. Finurlig og altid udfordrende.