
"Hvis ikke Fritz Hansen havde fremstillet en stol med ryg og sæde i ét stykke, så var der nogle andre, der havde gjort det"
Direktøren for Designmuseum Danmark, Anne-Louise Sommer, der udstiller flere af Fritz Hansens ikoniske møbler, deler sin tanker om møbeldesignerens succes.
AfHistorien om Fritz Hansen
Ægget, Svanen, Myren, PK22 og mange andre ikoniske møbler fra Fritz Hansen står for tiden på depotet, imens Designmuseum Danmark undergår en omfattende renovering, men snart finder disse legendariske møbler, sammen med mange andre, ind i en større fortælling, når museet senere i år slår dørene op igen.
Direktør Anne-Louise Sommer glæder sig til at genoptage formidlingsarbejdet om dansk design.
I mellemtiden finder hun tid til at sætte historien om Fritz Hansen ind i et større perspektiv, og hun er ikke i tvivl om, at virksomhedens store nationale og internationale succes skyldes to væsentlige faktorer: teknologisk vovemod og tætte samarbejder med de bedste møbelarkitekter, ikke mindst Arne Jacobsen.
– Noget af det, der har gjort Fritz Hansen til den virksomhed, vi kender i dag, er, at de har været på forkant med teknologien. Fra at have været producent af ege-træsmøbler, rodfæstet i historismen, specialiserede de sig i løbet af 1930’erne og 1940’erne i møbler fremstillet af dampbøjet bøgetræ. Dan-stolen, der er designet af Magnus Stephensen, og som er en forløber for Syveren, er et eksempel, forklarer Anne-Louise Sommer, der ser Fritz Hansen som et skandinavisk svar på Thonet.