Design kræver tid
– Jeg er glad for, at du roser mig for det, men jeg synes faktisk, at man har en forpligtelse til at give det videre, man selv har lært, forklarer Salto og fortsætter:
– Et lille eksempel på det, er, at når Viktor Axelsen flytter væk fra Danmark, så er det rigtig ærgerligt, og det er synd for badminton i Danmark. De unge spillere vil så gerne have den træning på det høje niveau, for ellers bliver de ikke selv den nye Viktor Axelsen. Det er utrolig vigtigt, at der er nogen, der trækker lidt, og en dag bliver det dig, der trækker nogen, der er yngre, frem. På den måde bliver vi ved med at være en nation, der kan noget på designfronten.
– Det er jo dét med, at dansk design har en stor værdi ude i verden. Vi har en kulturarv, som vi er nødt til at passe på, så vi er nødt til at gøre os umage, supplerer Anne Boysen, og Kasper Salto tilføjer.
– Det vil jeg bakke dig op i, og jeg kan sige, at der er kommet mange dygtige businessfolk ind i vores branche, og det er fedt, for det smitter også af på os som designere. Det må bare ikke blive for hurtigt og for smart. Ligesom det kan blive i modebranchen. Det kan jeg godt blive bekymret for, at designbranchen bliver.
– Lige præcis på dét punkt, er der noget, man ikke oplever i tv-programmet. Man oplever ikke, hvor pissehamrende hårdt, det er. Man arbejder nonstop, ser ikke sin familie og sine venner. Det er så koncentreret. Jeg synes, programmet får det til at se let ud. Vi tegner lige noget, og så laver vi det lige. Jeg skal da indrømme, jeg var temmelig kørt over, da vi var færdige. Træt med træt på. Det kunne være lidt spændende, hvis man også så, at det ikke er noget, man kommer sovende til. Det er vigtigt, at man forstår, at jo mere tid og kærlighed man kommer i noget, jo bedre er dét, der kommer ud, forklarer Boysen, mens Salto sammenligner design med vin:
– Man kan sammenligne det med vin. Det er svært at få vin til at smage godt, hvis det skal laves på et par dage og så proppes på flaske. Design kræver tid. Det er ikke altid, at mere tid giver bedre design, men ofte gør det. Jeg kalder nogle gange os designere for en dirigent i et orkester. Vi ved lidt om alting. Men du kan aldrig vide alt om fx lysteknik, ligesom Louis Poulsen gør. Det halve af arbejdet handler derfor om at finde de rigtige at arbejde sammen med.
– Jeg kunne ikke være mere enig. Der, hvor man bliver en rigtig god designer, er, når man finder ud af, at man skal arbejde sammen med de bedste, for så laver man de bedste produkter. Find dem, der er sublime til at lave lige præcis dét, du mangler. For vi kan ikke selv vide alt. Vi har brug for dygtige håndværkere og dygtige salgsled, som jo er noget helt andet. Man kan lave en masse fine produkter, men hvis de aldrig kommer ud, så er der ingen, der får glæde af dem. Det er en lang kabale, der skal gå op. Men jeg har fundet ud af: Arbejd sammen med de bedste, så får man lov at lave de bedste produkter. Det er ret simpelt egentlig, slutter Anne Boysen.