Danmarks Næste Klassiker sættes i produktion af Louis Poulsen

Anne Boysen vandt både dommernes og seernes hjerter med sin sønderjyske dialekt og sin legende og intuitive tilgang til design. Senere på året kan du få hendes vindende design hjem i stuen.

En lysende ny klassiker

Designer Anne Boysen vandt DRs Danmarks Næste Klassiker, med sit lampedesign. Det bliver Louis Poulsen, der får lov at sætte lampen i produktion, og den unge designer kommer dermed i fint selskab med nogle af dansk designs sværvægtere.

Via det nye samarbejde med Louis Poulsen kommer Anne Boysens design ind i en portefølje, der har rødder dybt i den danske designhistorie, blandt andet med Poul Henningsens klassiske og ikoniske lamper.

© Andreas Mikkel Hansen

Anne Boysen:

Født 1980 i Sønderborg
Bor i Køge med sin mand Lars og deres søn Ebbe.

CV

  • 2012: 4-måneders forløb, Aarhus Kunstakademi.
  • 2011: 4-måneders forløb, Aarhus Kunstakademi.
  • 2009-2012: Master of Architecture, Institute of Design, Aarhus School of Architecture.
  • 2006-2007: 1-årig foto- & kunstforløb, Fotografisk Skole, Aarhus.
  • 2004-2009: Bachelor of Architecture, Institute of Design, Aarhus School of Architecture.
  • 2002-2004: 2-årig kunstforløb, Sønderjyllands Kunstskole.

Anne Boysen arbejder lige nu på at skabe flere lamper i serien, i samarbejde med Louis Poulsen.

© Andreas Mikkel Hansen

Danmarks næste klassiker

Anne Boysen vandt både dommernes og seernes hjerter med sin sønderjyske dialekt og sin legende og intuitive tilgang til design, da hun hen over sensommeren og efteråret tonede frem på skærmen i DRs designkonkurrence Danmarks Næste Klassiker. Her vandt hun tre ud af de i alt seks konkurrencer, og hendes lampe-design løb med den endelige sejr og titlen som Danmarks Næste Klassiker.

Anne Boysen har indgået et samarbejde med lampeproducent Louis Poulsen, der forvalter en tung design-arv fra blandt andre Poul Henningsen, Verner Panton, Arne Jacobsen og Vilhelm Wohlert. Hendes lampe bliver dermed en del af en tung design-portefølje, der også inkluderer nutidige designere som GamFratesi, Olafur Eliasson og Øivind Slaatto.

“Lys er så sanseligt, du kan hurtigt mærke, om det er, som det skal være. Lys er meget umiddelbart og stemningsgivende, derfor synes jeg egentlig, at det er meget nemmere at arbejde med lys, end det er at lave en sofa,” forklarer den nyudklækkede lampedesigner.

© Andreas Mikkel Hansen

“Lyskvalitetsmæssigt, så gør den dét, at den skaber den her lidt hellige stemning, som kun rigtig godt lys kan,” sagde Louise Campbell, dommer i DRs Danmarks Næste Klassiker, om Anne Boysens lampe, da den blev kåret som vinder. Louise Campbell er selv lysdesigner og en del af Louis Poulsens portefølje.

© Andreas Mikkel Hansen
Jeg tror virkelig i mit hjerte, at den har potentialet til at blive en klassiker, fordi den er så ren i udtrykket. — Anne Boysen

Noget af det særlige ved Anne Boysens lampe er, at man kan lege med reflekteret og diffuseret lys og dermed skabe forskellige stemninger og udtryk med lyssætningen.

© Andreas Mikkel Hansen

Formlen på en klassiker

Louis Poulsen opererer inden for nogle veldefinerede designregler, der er stærkt inspireret af PHs designtilgang og idéen om at afvejningen mellem design og godt lys skal være balanceret og vægtes lige. Desuden er det et krav, at lyset skal gøre de rum og de mennesker, der er i rummene bedre tilpas og bidrage med noget godt. Anne Boysens design lever op til alle de krav, konkluderede de hos Louis Poulsen.

Men er det så nok til, at lampen bliver en klassiker?

– Formlen til at lave noget, der kan blive en klassiker og holde i rigtig mange år, er en formel af 100 forskellige ingredienser, hvor det blandt andet handler om tiden, held, markedsføring, modtagelsen, kendskab; det handler om rigtig mange forskellige ting. Men først og fremmest handler det jo om designet, om produktet har en kvalitet, der gør, at muligheden er der til det, siger David Obel Rosenkvist og fortsætter:

– Der skal i designet være en originalitet, noget genkendeligt, noget proportionalt og noget funktionelt, som er appellerende i sig selv. I Annes design ligger nogle meget velkendte geometrier i form af cirklen, kvadraten og cylinderen, som er velkendte, men anvendt på nye måder og derfor ses i en anden sammenhæng. Der er også noget meget velkendt i materialerne, men anvendt på nye måder. Derudover er der en dobbelthed i selve det lystekniske, hvor der både er noget direkte og noget reflekteret lys, begge dele velkendte begreber, med anvendt på en interessant og nyskabende måde også. Så fundamentet er der i hvert tilfælde for, at det kan blive en klassiker. De næste 50 år vil vise, om alle de andre elementer, der er forudsætninger, også er til stede.

– Jeg tror virkelig i mit hjerte, at den har potentialet til at blive en klassiker, fordi den er så ren i udtrykket. Den forholder sig ikke til den tid den er i, man ville ikke sige, at det er en typisk 2020 lampe. Den er så ren og grafisk, at den kunne lige så godt være lavet for 50 år siden. Der er ikke nogen dikkedarer med, at det er en moderne overflade eller et formsprog, der lige er oppe i tiden. Den er jo bare simpel. Og alligevel er den så kompleks i forhold til lyset. Derfor tror jeg godt, den kan blive en klassiker, konkluderer Anne Boysen.

Anne Boysens design bliver tilgængeligt hos Louis Poulsen til efteråret.